Web Analytics
Jump to content

strenger til akustisk med stålstrenger

kanonjon
 Share

Recommended Posts

heisann

jeg har lyst til å spille litt akustisk gitar, men skulle gjerne hatt noen nye strenger på "min" akustiske Ibanez steelgitar, men det er noe som heter hard tension og regular tension strings, hva skal jeg velge? vil ikke noe skal gå ødelagt på den gamle og dyre gitaren :)

takker på forhånd :)

Jonki

Mener du stålstrenger eller steelgitar?

Steel er en type gitar som du gjerne legger på fanget og bruker en slide av metall, steel, for å endre tonehøyde. Som denne: Myrtle.JPG

Hvis det er snakk om en stålstrenger: dovesm.jpg

så kan du benytte begge de to du nevnte. Hard tension vil gi mer tone, og også påføre gitaren litt mer "trekk" fra strengene, da de blir hardere stremt for å komme i samme tonehøyde som de regulære. Akkurat det samme som tynne og tykke strenger til bass. Hard tension er de tykke. :)

haha! skulle ha kanskje vært mer presis ja :D

jeg mente akustisk med stålstrenger :)

så kan du benytte begge de to du nevnte. Hard tension vil gi mer tone, og også påføre gitaren litt mer "trekk" fra strengene, da de blir hardere stremt for å komme i samme tonehøyde som de regulære. Akkurat det samme som tynne og tykke strenger til bass. Hard tension er de tykke. :)

jepp, men siden strengene på gitaren har ikke blitt skiftet på over 20år :D så jeg regner jeg med at det forsvarlig å bruke hard tension, har fått med meg at regular tension er beregnt for vanlig akustisk med nylon strenger? eller?

For nylonstrenger benytter man nylonstrenger, selv de som er metallspunnet har nylonkjerne. Disse har langt lavere tension (trekk) enn stålstrenger. Det skader ikke å bruke regular tension. Det er den sikre løsningen for gitaren, som også kan være den beste løsningen for gitaristen ettersom strengene er en tanke mykere. Uansett, så lenge strengene er til stålstrenger skal det være mulig å bruke dem. Litt sunn fornuft er det lov til å bruke, en gitar som er x antall år gammel ble laget etter datidens krav om styrke - noe som kan være helt annerledes enn dagens. :)