Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

The Dunlop GCB-95 HappyBaby mod


Anbefalte innlegg

Hei!

I dag skal jeg gå igjennom og vise/forklare hva jeg har gjort for å gjøre min GCB-95 om til en wah jeg faktisk liker veldig godt.

Hva trengs?

- En loddebolt (og loddetinn, loddelisse kan være greit å ha)

- En Dunlop GCB-95 Original CryBaby

- Digitalt Multimeter

- 2.2k ohm motstand (ELFA #60-105-32) 1.50NOK

- 100k ohm trimpot (ELFA #64-674-0), 20.50NOK

- 0.015µf kondensator (ELFA #65-182-45) 5.00NOK

- Kabel, så tynn som mulig, én leder

Hvor skal alt dette?

- Vi kan starte med kondensatoren. Den skal byttes med den kondensatoren som bestemmer frekvensbredden til wah'en, dvs. hvilket frekvensområde pedalen styrer. Den opprinnelige har en verdi på 0.01 µf, så den nye vil gjøre frekvensresponsen dypere. (ref. bildet) Denne byttes også litt for å kompensere med følgende mod:

- 2.2k ohm motstanden skal byttes ut med den som står rett til venstre for kondensatoren vi nettop så på. Den opprinnelige er på 1,5k ohm og den nye vil gi litt mer mellomtone og vil gjevne ut overgangen fra hel til tå.

- Trimpot'en skal byttes ut med en 33k ohm motstand som sitter ved siden av spolen (ref. bildet). Det jeg gjorde var at jeg borret to små hull i nedre venstre hjørne av kretskortet og puttet to av bena til trimpot'en nedi, det siste benet kuttet jeg av. Det er her multimeterek kan bli litt hendig, to av tre kombinasjoner av ben du tar vare på funker. Mål, og se hvilke som gir utslag. På den kombinasjonen som ikke funker er det ingen forskjell hvor pot'en står, på de to andre ser du at motstanden endres. Bruk de to syltynne kablene du har kjøpt til å få koblet den riktig. Om du velger å sette trimpot'en i de opprinnelige hullene kan du glemme kabelen. Denne kan du seff endre som du vil. Den vil styre overgang fra wah/woh/wih.

- "Simple Range Mod", jeg har også flyttet posisjonen til pot'en i forhold til selve pedalen. Prøv deg frem, skal ikke så mye til å få løsnet den nok til å gjøre det. Min går nå litt dypere.

Så lenge du tar vare på alle de orginale delene er mod'ene 100% reverserbare.

gcb95.JPG

Hva skjer nå?

Vel, du har en ny wah. Den vil fortsette å låte litt GCB-95, men et par ting er anderledes: Det er en mer flytende overgang fra hel til tå, wah'en tar mer tak i lyden, og har en sound som heller litt mot en 535Q.

Jeg har ikke min her akkurat nå, men jeg kan se om jeg får spilt inn noe greier med den.

Alt du trenger kan du få på www.elfa.se/no Bildet er av det som er standard kretskort i dag, det blei bytta ut for veldig lenge siden, men noen wah'er som er eldre vil kanskje ha en fullstendig anderledes layout. Andre forskjeller kan være at fargen på kretskortet er anderledes eller at komponentene ser andreledes ut (min har grønt kretskort og har blå kondensatorer i stedet for rød og hvit)

Emil

Endret av Gnome
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 years later...

Sorry at jeg tar opp denne tråden, men ser dette riktig ut?

[quote]Pos 		Artikkel 		NOK 		Antall 			Deres ref. 		Totalt 	
1 60-105-32 Info Oppfyller RoHS

Motst 2,2kohm 5% 1/4W 4.05 Stykk 4.05 Fjerne artikkelen
2 64-674-01 Info Oppfyller RoHS

Trimpot 82P 100kohm 18.80 Stykk 18.80 Fjerne artikkelen
3 65-182-45 Info Oppfyller RoHS

Kond 22nF 63VDC MKT 4.15 Stykk 4.15 Fjerne artikkelen[/quote]

Fra ELFA.se

har ikke så lyst til å bestille feil :)

Endret av AC15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.