Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Munnspill!


Gjest Ziggy Stardust

Anbefalte innlegg

Tenkte å begynne å spille munnspill men aner igrunn ikke åssn man gjør det engang.. så kunne trengt litt hjelp, åssn munnspill bør jeg kjøpe..

åssn funker tonegreien osv.. Blir såpass påvirka av Sabbath, The Wizard og Dylan låter at jeg har sykt lyst å spille ! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så den tråden men hjalp meg lite i hvilket munnspill jeg skal kjøpe og hvor jeg kan få tak i osv..

Ut i fra den tråden fikk jeg følgende:

- Du kan få kjøpt munnspill C-dur, som kanskje er noe av det letteste å forholde seg til (IMHO).

- De fleste har gitt ca. 300 NOK, og er ganske så fornøyde.

Når det gjelder hvor du kan kjøpe, så dukker dette opp i samme tråd:

driver å ser på munnspill på musikk-elektronikk.no .. et bluesmunnspill til 300 kr, blir det litt lusent??

Har du lest godt nok etter, nå? :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp et fra gitarbutikken.com... I C-dur...Det gjorde jeg og det funker fett...

Har tilogmed lært meg 3 sanger og et blues riff etter bare 2 dager med spilling...Og da mener jeg at 1. dagen så kunne jeg INGEN TING...Men det er vanskelig..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at det ikke er nevnt i denne tråden (mulig de andre, men linkene er døde pga. forumbytte og jeg er lat). Du har iallefall valget mellom diatonisk og kromatisk.

Diatonisk lar deg bende toner og egner seg godt for illsinte bluessoloer. Kromatiske har en knapp så du kan "slide" opp et halvt trinn. Du kan også bende til en viss grad, men det er for det meste ned i pitch og da gjerne et kvart trinn.

Var på RIFF i byen i dag og kjøpte et Hohner kromatisk i C med tolv hull, og jeg er veldig fornøyd. Har lyst å lære meg litt linjer fra Gregoire Maret (nytt medlem i Pat Metheny Group), og han spiller på kromatisk. Men det anbefales visst med diatonisk munnspill i C når man begynner.

Her har du noen konkrete anbefalinger:

http://www.harmonicalessons.com/beginner_which.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som er teken da, er at munnspill i og for seg er et bluesinstrument.

Når du skal begynne å spille munnspill, så kjøper du deg et vanlig (diatonisk) et, da gjerne i c-dur, på musikksjappa der du bor. Du bør gi rundt 250++ for det, for at det skal være noe kvalitet.

Først må du lære hvorda du skal holde munnspillet. Se på en film med en som spiller, så ser du det.. Du skal på en måte ha munnspillets topp liggende under venstrehånds peke- og langefinger. Klumpen du da får med munnspillet og venstrehånda di, legger du da inn i høyre hånd :P

Så kommer læringa med hvordan du skal spille. Det viktigste er at du i førstningen bare spiller og koser deg. Så må du begynne å øve på å spille "single"hull, altså at du klarer å spille på bare ett hull av gangen. Og ja, du bør klare det med full kontroll hele veien, slik at du kan bytte hull, "slide" etc. og hele tiden vite hvor du er på munnspillet, før du sier du "kan" det. Etter dette kan du begynne å øve på bends, som gjør at du kan dra en tone, enten en halv tone ned, eller en halv tone opp. Dette er det forskjellige måter og gjøre på, men du kan lese det et eller annet sted.

Så er det bare å kose seg og spille masse, og planke låter/melodier.

Er ihvertfall på det nivået jeg har kommet, så jeg kan ikke "guide" noe lengre foreløpig.

Men det duger.

Preikes..

Sjill

Mikke er kul

Mikke har prøve i morgen

I musikk orientering

Han kan ingen ting

Jeez, det kommer til å gå dårlig

Forresten savner jeg de gamle smiliene.. B)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei:)

E trur e kan hjelpe deg litt med ditta emne her kanskje:) E har nemlig ganske nylig annskaffa meg ett munnspill. Og det e heilt utruli kjekt å spille på... :D Viss du har litt musikkerfaring og litt gehør kan du faktisk lære å spille munnspill veldi fort:) Det første munnspillet e kjøpte va ett heilt enkelt munnspill i e-dur med doble hull. Det kostet faktisk meg berre 160 kr men fungera veldi bra... Dei fleste munnspillbøke som e å få kjøpt er laga for munnspill i c-dur.. Så viss du skal tenke slik kan d kanskje vær lurt å kjøpe seg ett i c-dur.. Men d går fint å følge bøkene i en anna dur... D pleie som vanli å stå bak i boka korleis du gjer om durane.. I seinare tid har e annskaffa me en såkalt bluesharp.. Men e vill annbefale å kjøpe ett sån munnspill som e kjøpte først.. Ett så kalt tremolo munnspill.. Det e enklare å spille på og det kjem en fin og fyldig lyd ut... Du kan lære meir om munnspill her på den sida her: http://en.wikipedia.org/wiki/Harmonica

Spør meg gjerne viss d e andre ting du lure på på aaredalen@hotmail.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.