Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Marshall Lead-12 (microrack?) trenger fix


Anbefalte innlegg

Har et Marshall Lead-12 oppsett som trenger en liten service. Potensiometerene er ganske slitte, og de skurrer og har veldig dårlig kontakt. Diverse rense- og kontaktspray har ikke hjulpet, og jeg lurer nå på å skifte dem ut.

Spørsmålet er, går det an å få tak i tilsvarende potensiometre som passer? Har prøvd å google men finner jo bare "price comparisons" og lignende møkk "#¤&

Håper noen kan hjelpe, hadde vært fint å få denne skjønnheten på beina igjen. Den er omtrent strøken med unntak av pot'ene :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanskelig å si uten å se boksen.

Sannsynlig at ELFA har noe som gjør nytten.

Det er ofte de mekaniske egenskapene som er utfordringen når man skal skifte potmeter i en slik boks. Jeg antar at potmeterene er montert på kretskort. Da må du finne erstatning som har samme avstand mellom beina, samme avstand til frontpanelet, samme høyde fra kretskort til skaft, omtrent samme tykkelse på kraven (slik at den passer i hullet på frontpanelet).

Ellers er ohm verdien vanligvis ingen problem å finne.

Men det er jo meget mulig at service verkstedet til importøren (hven det nå er) har liggende akkurat det du trenger. Det er vel best å prøve der først.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm, tviler på at ELFA har noe sånt. Pot'ene er veldig store og har laange ben. Jeg hadde sett for meg å sette inn noen mer "vanlige" og så lodde inn et lite skjøtestykke på hvert ben. Men som du sier, så kan det være verdt et forsøk å få tak i originaldeler. Men må nok ha litt flaks da, vil jeg tro.. :

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det bør gå greit å bruke et annet pot med samme verdi og karakteristikk (lineært eller logaritmisk), og heller skjøte på litt.

Det du må passe på da er at du får rett karakteristikk (lineært eller logaritmisk), rett verdi, og at spindelen er korrekt dimensjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.