Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Effektpedaler, del 1: True bypass eller buffer?


jonarve

Anbefalte innlegg

du får jo kjøpt en slik looper på godlyd.no for bare 600 kroner da, sikkert et veldigbra kjøp, hvordan finner man ut om det er true bypass eller ikke?

Den eneste måten å gjøre det på er å enten åpne den og se inni eller se på blokskjemaet.

Derimot kan du finne ut om den ikke er det ved å bruke et multimeter og måle motstanden. Men det at du ikke har motstand betyr ikke at den er true bypass. ved "Hardwire Bypass" som noen (og jeg) velger å kalle det har du ingen mnotstand, men kretsen påvirker allikavel lyden.

Så ingen måleinstrumenter forteller deg at en boks er True Bypass, men kan si om den ikke er det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Da kan det være lurt å plassere en høykvalitets pedal med buffered output til slutt i signalkjeden"

Dette er villedende.

Hvis du vil holde signalkvaliteten så høy som mulig bør du sette in en buffer så tidlig i signalkjeden som mulig. Altså: først! Om du også bør ha en sist er jeg ikke sikker på, men jeg tror ikke det har så mye for seg!

Jo lenger kabelstrekk du har før første buffer, jo større kvalitetstap vil signalet få. Mange velger derfor å sette en buffer allerede i gitaren! Aktive pickuper (f.eks EMG) har det allerede innebygd.

Å ha en buffer i signalkjeden er viktigere hvis du bruker lange kabler enn hvis du bruker korte. Det er også viktigere med en buffer om du bruker dårlige gitarkabler, enn om du bruker bra kabler.

(dvs. billige kabler, en buffer vil ikke få en ødelagt kabel til å bli bra igjen :D)

Plasser alltid den beste gitarkablen du har mellom gitaren og første buffer. Det er i denne delen av kabelhelvetet at signalet er mest sårbart.

En annen ting (som artikkelen sier) er at det er forskjellig kvalitet på forskjellige buffere. Noen av dem låter nok skikkelig dritt, og true bypass er å foretrekke, med unntak av den første pedalen i signalkjeden.

Den verste av de tre typene bypass er nok hardwire bypass. Jeg tror ikke det finnes en pedal av denne typen som ikke sluker diskant når pedalen står i bypass.

Å ha en buffer tidlig i signalkjeden vil kanskje gjøre dette mindre merkbart, da det vil være mer å ta av? Dette er bare en spekulasjon fra min side.. Noen som har peiling?

Du som skrev artikkelen: bra artikkel, men du bør rette opp den ene feilen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.