Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Effektpedaler, del 1: True bypass eller buffer?


jonarve

Anbefalte innlegg

Jeg syns artikkelen er mangelfull. Den argumentasjonen som jeg oppfatter, at billige pedaler med buffer kan medføre kvalitetstap, er rimelig, men kun en liten del av kaka. Dere argumenterer også for at et buffer sist i kretsen er ok, men det er også en hel del argumentasjon om å bufre tidlig. Så altså:

For det første er det mange som foretrekker et buffer i begynnelsen av signalkjeden sin. Om dette er en effektpedal eller et dedikert buffer kan være det samme, det viktige er om vedkommende som har dette syns lydkvaliteten forbedres. Poenget er å fjerne problemet med impedansmatching og dermed ikke miste så mye diskant i kabelkjeden.

For det andre kan et sett true bypass-pedaler satt sammen med patchekabler medføre en betydelig forlengelse av mengden kabel fra gitar til amp, hvilket igjen kan medføre diskanttap. Igjen er det ørene til gitaristen som skal være avgjørende, og dette faller inn sammen med det første punktet som en av årsakene til at folk buffrer tidlig.

For det tredje er det flere som opplever at volumpedaler stjeler signalkvalitet og enten buffrer rundt pedalen, kjøper en pedal som gjør det, eller på andre måter kommer seg rundt problemet (flytter den til effektsløyfen, for eksempel). Jeg regner med at dette også stammer fra impedansmatchingen.

Diskusjon pro/kontra true bypass er fornuftig, men kanskje ha en noe mer nyansert debatt. Det kan for eksempel være verdt å vite hvorfor Pete Cornish ikke har det, ref The case against true bypass, selv om mange av produktene hans er langt unna den gjennomsnittlige lommebok. Jeg mener også å ha hørt om en artikkel sterkt for true bypass, men den må jeg lete opp igjen.

Og forresten kan diskusjonen sikkert også berikes med å nevne at det finnes loopere for de som vil true bypassifisere boksene sine, for eksempel Loooper (godlyd.no) og Keeley Looper.

Definisjonen deres av true bypass kunne kanskje vært noe bedre forklart. For at noe skal være dette må hele elektronikk-kretsen fjernes fra signalveien, dvs det er ikke nok å bare svitsje output, da kretsen fortsatt vil belaste på input.

For å snakke om noe helt annet: sitattegnene dere bruker er strengt tatt ikke korrekt norsk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Hei, takk for interessante innspill! Jeg er absolutt enig i mye av det du sier. Valg av buffer/ikke buffer og hvor man plasserer denne er opp til en hver gitarist. Jeg skjønner av innlegget ditt at du har satt deg grundig inn i denne problematikken! Derfor tror jeg også at du faller litt ut av målgruppen for vår artikkel. Jeg har simpelten forsøkt å lage en lettfattelig innføring i forskjellene og de mest vanlige argumentene for og i mot true bypass/buffer - skrevet for folk som aldri har hørt det før. Derfor er det også veldig flott at du utdyper dette grundigere, for dem som ønsker ytterligere kjennskap til temaet. Igjen takk for ditt bidrag! :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg anser meg selv som har satt meg like mye inn i problematikken som det Morten har gjort, og jeg er fullstendig enig med han. Jeg synes at artikkelen villeder mer enn den rettleder.

Ta en titt her og bli vis ;)

Den artikkelen er utrolig bra!

Edit: Du har glemt å nevne et par grupper non-true bypass løsninger:

Det du beskriver som "Hard Bypass" eller "Hardwire Bypass" er skjeldent en bufferet bypass, men heller en "half assed" true bypass dvs. den switcher bare på en side av kretsen som gjør at gitarsignalet har kontakt med en av sidene av pedalen. Tonekontroller i pedalen kan fortsatt da påvirke pedalen.

Også har du de som bruker transistorer til å skru lyden on/off. I tillegg til at disse ikke er 100% true bypass har du ofte også prøvlemet fra "Hard Bypass"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ettersom gitarsignalet har veldig høy output impedanse og mange pedaler øker denne vil signalet bli svekket av lange kabelstrekk og mange pedaler. Derfor har man en buffer som gjør det høyohmige signalet til ett med lav ohm slik at dette problemet på mange måter fjernes. Men det er seff et krav til buffere at det er så transparent som overhode mulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syntes det hørtes veldig rart ut med "Da kan det være lurt å plassere en høykvalitets pedal med buffered output til slutt i signalkjeden.". Hvordan kan en pedal gjennopprette tapt kvalitet?

les en gang til ;)

Som sagt, jeg skjønte det ikke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner av innlegget ditt at du har satt deg grundig inn i denne problematikken! Derfor tror jeg også at du faller litt ut av målgruppen for vår artikkel.

Selvfølgelig er jeg utenfor målgruppen, men hvorfor nevne det, og hvorfor snevre den inn så mye? Dersom de utenfor målgruppen ikke kan korrigere eller supplere er dette virkelig meningsløst. Jeg syns også det kan være lurt å ha pekere til relaterte artikler slik at de som er nysgjerrige, litt mer erfarne, eller bare lurer på hva ting går ut på, kan få vite mer. Slik det er nå er artikkelen dummet ned for nybegynnerne.

Jeg syntes det hørtes veldig rart ut med "Da kan det være lurt å plassere en høykvalitets pedal med buffered output til slutt i signalkjeden.". Hvordan kan en pedal gjennopprette tapt kvalitet?

Pedalen gjenoppretter ikke tapt kvalitet. Slik Gnomen forsøker å fortelle vil impedans spille en rolle i signalkjeden, og med et buffer sist i kjeden vil du ha mindre tap av diskant i kabelen frem til ampen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom de utenfor målgruppen ikke kan korrigere eller supplere er dette virkelig meningsløst. Jeg syns også det kan være lurt å ha pekere til relaterte artikler slik at de som er nysgjerrige, litt mer erfarne, eller bare lurer på hva ting går ut på, kan få vite mer. Slik det er nå er artikkelen dummet ned for nybegynnerne.

Men kjære deg, jeg tror ikke du har lest svaret jeg ga deg. Faktisk så takker jeg deg for at du har supplert artikkelen til nettopp de som er "viderekomne" og mer interessert i dette emnet. Det er hele meningen med muligheten til å diskutere artiklene videre, at folk som deg (som kan masse om dette) skal få lov til å komme med linker, artikler og egne meninger rundt temaet. Gjennom diskusjon og refleksjon blir vi alle klokere.

Du har helt rett i at artikkelen er det du kaller "dummet ned" for nybegynnere. Jeg er enig i at forenklingene jeg har gjort kan fremstå feil feil for dere som virkelig har peiling på dette. Men nybegynnere vil falle ut dersom man benytter terminologier som "ohm", "impendans" osv.

I denne første fasen av gitarnorge.no kommer vi til å legge oss på grunnleggende temaer (som artiklene om tabs, pickuper osv.) for å ha noe å bygge på når vi skal ta for oss mer avanserte ting og bruke vanskeligere uttrykk. I mellomtiden er det fantastisk å ha brukere som kan utdype enda ytterligere. Igjen vil jeg oppfordre deg til å fortsette å skrive innlegg (!), det er mange som lærer mer om temaet av å lese dine innlegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.