Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Tuning av gitarer


ProdigalGuitarist

Anbefalte innlegg

Er usikker på hvor denne tråden passer best, så prøver under gitar siden det er det gjeldende instrument :)

Lurer på hva som er hensikten med å regulere stolsadlene, hvordan man vet at det blir "riktig" - og også dette med å justere høyden på pickup´ene, særlig på humbuckere som kan vippes slik at den ene pickup´en står høyere enn den andre (altså ikke å tilte den ene siden av begge pickup´ene).

Er egentlig veldig mye jeg lurer på når det gjelder tuning av gitarer, jeg spiller stort sett på dem som dem er og av mangel på sammenligningsgrunnlag blir lyden like god uansett :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer på hva som er hensikten med å regulere stolsadlene, hvordan man vet at det blir "riktig" - og også dette med å justere høyden på pickup´ene, særlig på humbuckere som kan vippes slik at den ene pickup´en står høyere enn den andre (altså ikke å tilte den ene siden av begge pickup´ene).

Er egentlig veldig mye jeg lurer på når det gjelder tuning av gitarer, jeg spiller stort sett på dem som dem er og av mangel på sammenligningsgrunnlag blir lyden like god uansett :P

Stolsadlene kan reguleres totalt fire veier, eventuellt 2 dimensjoner. Den ene er opp eller ned, dvs. strengehøyde. Dette er smak og behag. Mine er forholdsvist høye. Den andre er frem og tilbake, eller intoneringen til gitaren. Ta en flagiolett på 12. bånd og slå etterpå av tonen på 12. bånd. Er de like er gitaren intonert på vanlig måte. Er den litt under kan gitaren være intonert etter Buzz Feiten's metode, og om den er fullstendig out of bounds er gitaren sur, spes på soloer. :P

Pickuppene er smak og behag. Det sier seg selv hva du får igjen for av tone etter hvordan de står...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

flagiolett? eg kan ikkje intonere, og trenger derfor litt tips, har en guide en plass men..jah er så treg, kan dette også sjekkes på diverse tunere? (merket at det er blåe linjer som går samtidlig mens du stemmer, hørt rykter om at de er intonasjon ting) så..hjelp =3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flagiolett tror jeg er det samme som harmonics...altså du setter ikke fingeren helt ned på båndet som du vanligvis gjør, men holder den løst over strengen...veit ikke helt åssen jeg kan få forklart det :P er drit trøtt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel bare å sammenligne 0. og 12. bånd da. Skal jo være samme tone

Poenget med å bruke overtone/flagiolett/harmonic på 12. båndet og en vanlig 12. bånd tone er følgende.

- Flagioletten varierer etter hvordan strengen er stemt, og klinger ut fra den totale klingende lengden på strengen (den totale lengden delt på to, så får du 12. bånds overtone. 12. bånd skal være midt mellom hver oversadel og stol.)

- 12. bånd klinger etter den gjenværende lengden på strengen, altså fra 12. bånd til stol. Ved intonering er det denne du justerer. Løs streng og overtone vil ikke hjelpe, da ingen av de sier noe om intoneringen. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel bare å sammenligne 0. og 12. bånd da. Skal jo være samme tone

Poenget med å bruke overtone/flagiolett/harmonic på 12. båndet og en vanlig 12. bånd tone er følgende.

- Flagioletten varierer etter hvordan strengen er stemt, og klinger ut fra den totale klingende lengden på strengen (den totale lengden delt på to, så får du 12. bånds overtone. 12. bånd skal være midt mellom hver oversadel og stol.)

- 12. bånd klinger etter den gjenværende lengden på strengen, altså fra 12. bånd til stol. Ved intonering er det denne du justerer. Løs streng og overtone vil ikke hjelpe, da ingen av de sier noe om intoneringen. :)

Takk for at du retter meg :)

Men jeg kan ikke skjønne helt hvorfor min metode ikke skulle gi riktig resultat. Om 12. bånd ligger nøyaktig oktaven over åpen, så er den jo intonert :?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.