Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvilken gitar bør jeg kjøpe?


trygve88

Anbefalte innlegg

Jeg har vært rundt og tittet på forskjellige el-gitarer... Jeg har etterhvert kommet frem til et par gitarer jeg kunne tenke meg å kjøpe.. jeg er bare ikke sikker på hvilken jeg skal velge.... jeg har tittet på en Fender Stratocaster (Mexico) og en Ephiphone Les Paul Standard... Jeg har egentlig mest lyst på en Stratocaster, men jeg har hørt at lyden ikke er noe god... jeg har selv prøvd den, men jeg er ingen gitarekspert...

Hvilken gitar bør jeg velge hvis jeg skal kjøpe en av disse? Stratocasteren eller Les Paulen? :?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt svar er Stratocaster. Lyden i en stratocaster er god men litt "tynnere" enn en Les Paul men bygge kvaliteten på en MIM Strat er sky høy ! Adskillig bedre enn Epi. Både treverk, lakkereing og elektronikk (Pickuper & Potter) er lysår bedre en Korea EPI.

Dessuten har du et bedre basis instrument til modifikasjoner senere !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt mere allsidig også kanskje?

opps den glemt jeg !

Som en fotnote har jeg hatt & gått igjennom en 10-12 Epis i Karrieren min, der en var bra !! En Korina Explorer med utskifta Tuners & EMGS

Alle de MEX Fender gitarene jeg har gått igjennom (Har jobba på gitarsjappe og har hatt noen selv) Har vært helt killer !!

Som regel er det meste elektriske og kropp/Hals (frest ut ihvertfall) USA

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir det veldig stor forskjell på lyden på straten hvis man setter på en humbucker bakerst på gitaren?

En fyr i en gitarbutikk anbefalte meg å kjøpe en koreansk strat.. Han anbefalte meg å sette på en humbucker.. Grunnen til at han anbefalte meg den koreanske utgaven var at pickupene på den skal være bedre en på den mexikanske utgaven.

Stemmer dette?

Er en koreansk strat bra?, eller bør jeg kjøpe en mexico utgave..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jap strattene er gode men de har blitt myte omspennte . Jeg ville holdt meg til mex strattene da jeg synte bygge kvaliteten er bedre både på tre & elektriske deler.

Prøv Classic´50, Classic´60 & Classic´70 Og se hva du liker best.

så sparer du evt litt penger kjøper deg en Seymour Duncan JB JR (59´JR , Lill Demon Hot rail etc) som passer rett i stratten din uten noen fix faxerier så har du en killer gitar.

Du kan jo åsså snuse på mex Fat Strats & Std strats men jeg syntes Vintage serien tilMex strattene er helt utrolig ! Jeg har brukt en Classic 70`s strat like mye som jeg brukte de andre strattene jeg hadde da ( en 73´---en 74´---og --- en 70´Strat alle orginale!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En Fender Classic er en kopi av de gamle klassiske Fender modellene som var i de gitte ti år (altså 1950-1960-1970) Bakdelene med disse gitarene er at de har litt mindre bånd, dvs at du må bruke litt mere kraft når du trykker ned strengen.

Standard strattene til Mexico prod har det som kalles medium bånd og litt bredere hals som er litt lettere spille på (du vil egentlig ikke merke noen forskjell eter som disse giatrene er like )

Personlig syntes jeg de har lagt ned litt mere flid i classic serien. Og du kan lett oppgradere (egentlig alle ) med for eksempel Seymour Duncan Humbuckere (Dette er en fabrikant som alger veldig mange forskjellige mikrofoner, deriblandt noen som ser ut som single coils, altså har samme størrelse). Seymour Duncan har en Humbucker modell som heter JB JR som passer rett inn der du har den bakerste singlecoil miken (Nærmest stolen )De er bare å skrua av plekterbrettet, ta ut single coil mikken og sette inn JB JR humbuckeren. Dette krever kun et skru jern & en loddebolt......

JB JR mikken er en utrolig bra humbucker som Blandt annet Dave Murray i Iron Maiden bruker, han bruker også vinatge bånd bye the way....

Og vips da har du en skikkelig killer gitar...

vintagegitar.no kan sikkert skaffe deg en JB JR under norsk listepris

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.