Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Hva er greia med Morgan?


Alegria

Anbefalte innlegg

Jeg har i det siste sett på endel ulike akustiske gitarer. Først var jeg ute etter en parlorgitar, og nå undersøker jeg markedet for en resonator. Jeg ser at Morgangitarer som veldig sannsynlig er produsert på akkurat samme fabrikk i Kina koster vesentlig mer enn tilsvarende gitarer fra billigmerker fra andre land. F.eks kan jeg få en Harley Benton resonator til 5.000, eller en Recording King til 8.000 eller Gretsch til 10.000. Skulle jeg hatt en Morgan må jeg opp i nærmere 12.000. 

Hva er det som gjør at de kan prise seg så høyt på tilsynelatende billige kinagitarer som har dårligere kvalitet enn vesentlig billigere gitarer fra tilsvarende merker? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Nå skal ikke jeg legge ut noe som helst om min erfaring med Morgan gitarer.
Det jeg har noe erfaring med, er at hvis man skal få produsert gitarer i Kina, så er det veldig viktig med "styring fra mottakerlandet", og gjerne også kontroll av varene.
Jeg har ikke noe grunnlag til å si noe om kinesiske produsenter på bred skala, men har snakket og hørt erfaring fra flere med slik erfaring, både når det gjelder instrumenter og andre varer.
Produsenter av varer i østen har fra tid til annen et litt annet syn på når "man har gjort en god nok jobb", og hva som er akseptable snarveier for å oppfylle produksjon- og kvalitetsmål. Dette er det faktisk skrevet tykke bøker om.
Jeg regner med at grunnen til at Morgan har en høyere pris, er at de legger mer penger i å administrere og kontrollere produksjon og vare.
Dette er for all del ikke noen fasit, bare min mening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hey,

Jeg har ikke all verdens erfaring med Morgan gitarer.. men kjøpte nylig en Morgan på Finn av typen "Morgan W420SE". En Parlor-størrelse gitar. Jeg har aldri eid en Morgan-gitar før men har alltid hatt litt fordommer mot de (billig Kina-gitarer ;) )

Men denne gitaren viste seg å være en fantastisk gitar. Prøver fortsatt å finne ut litt mer om den, men det ser ut til at den er heltre både topp, sider og bunn hvorav sider og bunn er av Mahogny og toppen virker å være gran. Lyden jeg får av denne gitaren er også helt fantastisk både tilkoblet og ikke.

Klarer ikke finne tilsvarende den jeg har noe som helst sted så den kan virke å være spesiallaget på noe vis, hvilket ville forklare den høye kvaliteten den virker å ha.

Men dersom noen er ute etter en god Morgan vil jeg anbefale denne: https://gitarsenteret.no/morgan-w-420-se.html

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det @CastorFiber sa. Forskjellene mellom merker som produseres på tilsynelatende samme fabrikker eller i samme land er som oftest to ting: Kvaliteten på delene som brukes, og hvor nøyaktig kvalitetskontrollen er. Generelt er det null poeng i å basere en avgjørelse på hvilken fabrikk et instrument produseres i.

 

Når det gjelder Morgan generelt så er det vanskelig å si noe objektivt om hva et instrument er verdt, men jeg har testet en del Morgan gjennom årene, og eid minst én Morgan-gitar, og kvaliteten er slett ikke verst, spesielt i nyere tid. Jeg vil ikke personlig sammenligne dem med Harley Benton i alle fall. Så hvis det ikke absolutt må stå Fender eller Gibson på headstock tror jeg de er vel verdt en kikk. Det beste er selvsagt å teste før du kjøper, men de fleste nettbutikker har gode returordninger (som oftest 30 dager fri retur), så risikoen er liten uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kina-gitarer har jo økt betraktelig på kvaliteten sist årene, og det skyldes nok produksjonsteknologi som er blitt mer presis og produserer høyre kvantum til billig pris. I tillegg til veldig billig arbeidskraft.

Men når man nærmer seg 10k, så er det en del "trygge" alternativer der ute fra Martin, Furch, Taylor 110, Cort, Ibanez etc som jeg ville vurdert fremfor Morgan og HB. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.