Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Katta i sekken?


JarHed

Anbefalte innlegg

Kjøpte meg en brukt gitar, og fikk nok ikke ekte vare. Tror selger var uvitene om at noe var galt så det er sagt, kjøpt den brukt selv tidligere. Og når det er snakk om 900 kr så kan det ikke være verdt bryet. Kan kanskje være en Spectrum gitar, men har ikke mye å gå på annet en formen på hodet. Står noen tall/bokstaver på kroppen. Har sjekket pick up'er og elektronikk , lite info. Kan det være at noen har byttet hals og satt på kopi av orginale dekaler.  Halsen ser ut til å kunne være produsert i 2003. Noen som kjenner til noe av dette? Kjøpt med uvitenhet om detaljer, så lært en del nå. Mvh Jarle Heddeland

20220219_174959-02.jpeg

20220218_120051-02_copy_759x2016.jpeg

20220218_111912-02_copy_695x1317.jpeg

20220219_175121-01-01_copy_882x792.jpeg

20220220_150545_copy_1512x2016.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samme jeg har lurt på, hvorfor fake en Squier. Eneste nr jeg finner er der halsen er festet til kroppen. Prøvd å tyde de og tatt ett søk på nett. Fått ett delvis treff på at det kan være en Squier produsert i Korea men at før 93 er ikke info sikker. Men gitaren fungerer fint, og grei lyd. Og forrige eier opplyser at han også har en ekte Fender, og at de lyder nokså likt. Jeg har ingenting å sammenligne med, bortsett fra en Stagg. Og den virker dau i forhold. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes den virker god å spille på. Men jeg har egentlig ikke erfaring, kjøpt den for å prøve å lære å spille. Har kun nevnte Stagg strat å sammenligne med, og denne fake Squieren virker bedre å spille på. Halsen er rett og slett bedre å holde rundt. Har allerede funnet ut av det med ebay og klistermerker. Kan bare ikke skjønne tegninga, en Squire er jo ikke noen kostbar gitar. Så begrenset hva du får ut av det.Og uansett så kan det jo bli ett prosjekt ut av det. Gøy å prøve det også 🙂 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Plekterbrettet er enlags. Og hodet er feil. Så jeg gikk på en liten smell med denne, men det får jeg ta på min kappe. Og sette meg bedre inn i produktet jeg ønsker å kjøpe neste gang. Så får jeg se hva jeg gjør, beholder den, eller prøver å få noen hundrelapper tilbake. Skal ihvertfall si det som det er ved evt forsøk på salg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok penger å tjene på å fake billiggitarer også. Fake Epiphone er heller ikke ukjent. Fordelen med å kopiere i et billigere segment kan jo være at kundegruppen kanskje ikke sjekker like nøye da de gjerne ikke har den samme erfaringen.

Det er også dyrere og mer tidkrevende å lage en overbevisende fake Gibson f.eks. I hvert fall hvis målet er å selge til tilnærmet Gibson-pris. Den kundegruppa er nok potensielt mer nøye på å sjekke originalitet.

Som flere nevner her er headstock helt tydelig feil. Den skal være mye mer avrundet med en større ”sving” mot enden av headstock.

Endret av Audun
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt poeng, og det virket jo. Jeg sjekket ikke nøye nok. Headstock ligner veldig på den som er på Spectrum strat gitarer som ble solgt på Walmart for 100 dollar. Dette vil jeg nok aldri finne ut av, men hva slags gitar er det egentlig? Er som en fant i fra hver bygd. Jan Tore nevnte en-lags 8 hulls plekterbrett. Men 8 hulls plekterbrett har tydeligvis vært brukt av Fender en gang. Ihvertfall så finner en bilder på nett av Stratocaster 1955 model med det. Og Aria bruker det på sin Strat kopi. Så både feil og riktig på en gang🥴

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, DJGitar skrev:

Synes headstocken ligner på en Fazely Stratocaster (Fazely FST118BK)

images.jfif 6 kB · 10 downloads

Jepp, og heller ikke så ulikt Roger Sadowskys headstock (som jeg selv har kopiert skamløst...)

Er det en Sadowsky ville nok prisen sett en smule annerledes ut...

Og hvorfor klistre på en Squire (tulla!) decal?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror at det er en Squire kropp, og at det er satt på en tredjeparts hals. Svømmebasseng utskjæring, og kjenner igjen de tykke kablene på bildet av pot'ene. Eneste forskjell er at kablene i min er grå. Men er så mange variasjoner på utforming av kroppen at det ikke er lett. Tenker da på feste til gitarrem f.eks, noen peker inn mot halsen men andre rett bakover. Kroppen på min er i heltre, ikke laminat. Og den er nummerert på den, fant noe lignende på en Affinity kropp. Se bilde. Siden halsen ikke er orginal er det ikke mye annen info å finne. 

IMG_4484_grande-01.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er veldig usikkert. Prøvd å tyde nr som står på gitarkroppen til min gitar. Ser ut som 130328 eller 130828, er ett skruehull som gjør det vanskelig. Står også en S på kroppen. Søker opp dette på nettet, og får følgende opplysninger(bilde). Samme med begge alternativene. Siste alternativ er neppe aktuelt hvis halsen er fra 2003. Men som sagt, usikkert

Screenshot_20220221-132259_Chrome.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.