Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Telecaster - Elektrisk problem


LPsamler

Anbefalte innlegg

Hei, fersk i forumet her.

Er en gubbe som spilte bass i band en gang på 80- tallet. Jeg kjøpte en nydelig japansk telecaster-kopi (produsent: Maya) for å begynne å klimpre litt igjen, men det skulle vise seg å være skjær i sjøen.

Gitaren fader plutselig ut etter en stund. Og så fader den inn igjen etter en tid. 

Det høres kanskje ut som et forsterkerproblem, men jeg har testa forsterkeren med en annen gitar, hvor alt fungerte som det skal.

Lurte på om noen har forslag til hva som feiler denne. Jeg har loddebolt, dersom det skulle være noe helt banalt filsbart her, men der ender nok mine tekniske evner.

Jeg legger ved er par bilder.

Om det er ufiksbart - kanskje noen kan foreslå noen som kan fikse!?

 

20210120_220003.jpg

20210205_181700.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, OsloGutten skrev:

Hei og velkommen! Gjelder problemet begge pickupene? 

Hei, det gjelder uansett hvordan jeg snur og vender på tone og volum. Hele gitaren fader gradvis ut, blir borte en stund, og fader så inn igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virker ikke å være det vanligste, men et kjapt søk og et par forumtreff viser at det er folk som har dette problemet pga gåen elektronikk.

Fra første google-treff på søk "guitar fading in and out":
However, my Tele was doing that and it was a combination of dirty selector switch and bad tone pot.
Cleaned the switch put in a new pot and no fade in and out anymore.

Hvis du kan lodde så er det jo relativt enkelt å bytte elektronikken i en Tele, og et par pots, kondensatorer og en ny switch koster jo ikke mange kronene. Jeg ville nok startet der og sett om det hjalp. (Hvis det er gitaren som er problemet så er det liksom ikke så mange andre steder det kan ligge heller, med mindre pickups kan gi dette fenomenet. Men igjen, om problemet er der uavhengig av pickup så er det veldig rart om begge pickupene skal feile med et såpass sært problem samtidig, så jeg gjetter på elektronikken)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanskelig å identifisere fabrikat på elektronikken, og pot’s og kobberbaner på switch kan være sterkt oksidert og/eller slitt. Det ser ut til å ha vært «hobbyloddet» litt til/fra også. Ny elektronikk, om behov, koster jo ikke mange kroner hos f.eks gitarist.no.

Tviler sterkt på at det er noe feil med pickupene.

 

Endret av ptb
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.