Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Bass ukulele vs mini ACC bass?


Soundmannen

Anbefalte innlegg

Hei! :)

 

Vi holder på med et lite trio prosjekt som skal være litt "korona" vennlig. Tanken var å bytte ut trommesettet med "jembe" oppsett med Cajon, Jembe osv, kassegitar/vokal og bass/kor. 

Men så slo tanken min at det hadde vært grise artig om mann har fått til å brukt en bass ukulele eller en miniatyr akustisk bass til dette. Har Kemper, så skal være fult mulig å EQ/skru fet bass lyd av det meste. Det blir noe litt "roligere" musikk, og litt for å spille opp til dans. 

Noen forslag til bass?  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte en Taylor GS Mini E bass for noen år siden som jeg brukt til opptak/øvinger hjemme og live i amp og rett i PA settinger ! 
Helt konge ! 


Liten og nett, og låter bass ! 

Liker ikke di Kala U-Bassene med gummistrenger noe videre ... Lav akustisk lyd, og så gummistrenger da ! 

Endret av juzzizhow
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, juzzizhow skrev:

Jeg kjøpte en Taylor GS Mini E bass for noen år siden som jeg brukt til opptak/øvinger hjemme og live i amp og rett i PA settinger ! 
Helt konge ! 


Liten og nett, og låter bass ! 

Liker ikke di Kala U-Bassene med gummistrenger noe videre ... Lav akustisk lyd, og så gummistrenger da ! 

Takk for tips! Ja gummi strenger er så som så. Men kan vell kanskje låte tøft det også? Litt mer kontrabass type lyd? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutes ago, Soundmannen said:

Takk for tips! Ja gummi strenger er så som så. Men kan vell kanskje låte tøft det også? Litt mer kontrabass type lyd? 

Joda ... men fortsatt lite akustisk lyd ! 
Lenge siden jeg spilt på en Kala U-Bass, så noe 'fersk' A/B info har jeg jo ikke ! 

På opptak med mikk høres Tayloren mer en nok kontrabass ut til mitt bruk ! 
Men den er jo ikke fretless da, så vil jeg ha kontrabass så spiller jeg kontrabass ! 🙂

Ser Guild lager noe tilsv også, og Ibanez ... Har ikke prøvd noen av dem da ! 

Endret av juzzizhow
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi driver samme opplegg for å planlegge akustiske konserter med akustisk gitar og cajon/div perkusjon.

Var inne på tanken på de u-bassene jeg også, men er ikke kjempefan av den gummistreng-følelsen. For øyeblikket har jeg landet på å prøve meg med en passiv fretless bass med flatwound strenger. Det kuleste hadde jo vært en kontrabass, men det har jeg ingen ferdigheter til.

Hvis fretless-ekseperimentet ikke fungerer så blir det sikkert akustisk bass. Føler det er ganske safe i en slik setting.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt en 'full size' 34" fretless kassebass (CORT). Den blev stor og klønete å spille på husker jeg, og jeg er jo ingen lilleputt da ... 
Og den lagde ikke mer akustisk lyd en den lille Tayloren jeg har nå ! 

Ibanez har en liten fretless kasse jeg har skikkelig lyst å teste ...
https://www.ibanez.com/na/products/detail/avnb1fe_01.html

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, juzzizhow skrev:

Joda ... men fortsatt lite akustisk lyd ! 
Lenge siden jeg spilt på en Kala U-Bass, så noe 'fersk' A/B info har jeg jo ikke ! 

På opptak med mikk høres Tayloren mer en nok kontrabass ut til mitt bruk ! 
Men den er jo ikke fretless da, så vil jeg ha kontrabass så spiller jeg kontrabass ! 🙂

Ser Guild lager noe tilsv også, og Ibanez ... Har ikke prøvd noen av dem da ! 

Ja blir nok ikke oppmikken uansett, men uansett så er det nok kanskje lurt å se på liten akustisk bass med stålstrenger i stedet for ukulele med gummi :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Naigewron skrev:

Vi driver samme opplegg for å planlegge akustiske konserter med akustisk gitar og cajon/div perkusjon.

Var inne på tanken på de u-bassene jeg også, men er ikke kjempefan av den gummistreng-følelsen. For øyeblikket har jeg landet på å prøve meg med en passiv fretless bass med flatwound strenger. Det kuleste hadde jo vært en kontrabass, men det har jeg ingen ferdigheter til.

Hvis fretless-ekseperimentet ikke fungerer så blir det sikkert akustisk bass. Føler det er ganske safe i en slik setting.

Ja er nok enig i at disse strekk strengene ikke er noe særlig. Kanskje heller se på en mindre kassebass med stålstrenger :) 

Endret av Soundmannen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.