Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

NGD x2 - Suhr og Wizard!


Alfi27

Anbefalte innlegg

Noe misvisende overskrift da jeg ikke fikk noen av dem i dag, men fordelen er da at mange honeymoon-superlativer kan unngås. Det er altså snakk om en Wizard Modern Classic I og Suhr SE100. Begge to er og har vært drømmeamper ganske lenge, Wizarden spesielt etter jeg prøvde en for kanskje fem-seks år siden og hadde egentlig planlagt å bygge en klone av den i sommer. Suhren har jeg brukt mye tid på å prøve og etterligne i JCM800en min, men nå slipper jeg det og kan la den være en JCM800 (eller noe i nærheten i hvertfall) 😝 

De er ganske vanskelige å review'e da de egentlig må oppleves for å helt skjønne hva det er snakk om, men prøver meg på et mini-review av begge. For å ta Wizarden først, så har den en helt overnaturlig klarhet og punch som overgår selv de beste gamle Marshallene jeg har prøvd - og selv om den har mye mer gain, cleaner den opp helt fantastisk bra på gitaren. Det er muligens også den eneste ampen jeg har prøvd som har både autentisk Marshall-voicing og gain til overs, man kan lett spille moderne metal med denne uten pedaler da den har to push-pull gain boosts, selv om voicingen kanskje ikke er helt "der". Hvis jeg skulle beskrevet voicingen i en enkel setning så er det "AC/DC på steroider". For de som er teknisk interesserte er lead-kanalen en modifisert Silver Jubilee-krets, som egentlig er litt rart med tanke på hvordan den låter. Clean/rhythm kanalen syns jeg også er fin, men veldig bright selv med humbuckere så bright capen kommer nok til å enten kuttes eller erstattes med en annen verdi. En liten fun fact til slutt, den ble brukt på Stalingrad innspilling og turné av Wolf Hoffmann i Accept. Signert og settings markert og greier, men vurderer å vaske bort settingene 😅

Over til Suhren, så var jeg litt i tvil om jeg skulle skrive utifra slik den låt stock eller etter jeg modda den (4 tweaks). Fikk tak i skjema på Suhr sin Aldrich mod, som er en versjon av denne kretsen John Suhr lagde for Doug Aldrich, og det er enkelt og greit den beste modda Marshall-kretsen jeg har hørt. Originalt var den også veldig bra, men en så dyr amp må være midt i blinken for at det skal være vits i å ha den syns jeg, og det er uansett enkelt å reversere. Det jeg ikke likte originalt var at den føltes litt stiv og nesten litt "plombert" (ikke veldig mye gain til å ha 4 gain stages), og at gain ikke kunne stå over kl 10 for tight rytmegitar. Aldrich-modden tok hånd om alle de tingene, den har fortsatt den sinnsykt feite og tykke "wall of sound" karakteren men mye tightere i bunnen, litt klarere i toppen og føles mer juicy med "riktig" mengde gain jeg forventer fra 4 gain stages. På en måte litt mer i retning Wizard, uten at det jeg digga med SE-kretsen forsvant. Denne matcher nok mitt sound og låtmateriale noe bedre enn Wizarden faktisk, da den fyller ut miksen bedre og ikke er fullt så fremtredende og kuttende. Forøvrig en av de tyngste ampene jeg noen gang har løftet, ble sendt til meg i flight case og nesten returnert av Posten pga overvekt 😂

Beklager småshabby bilde, eneste jeg hadde av begge og det er litt oversvømt av amper i det rommet for øyeblikket... Kan mekke noe bedre når jeg får tid, og skal prøve å fikse lydklipp også 😎 

image.thumb.png.d51a2fb3b7030413f196c75d9dccef74.png

 

  • Liker 4
  • Takker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.