Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Fjerne lim på sarg


Anbefalte innlegg

Altså, litt usikker på om dette er riktig underforum, men siden vi ikke har et "Hvordan fjerne rester av lim fra gaffatape på sargen av en verdifull Martin", tillater jeg meg å legge det her.

Jeg har en akkert der forrige eier har limt på en bit gaffa for å "beskytte sargen mot hakk fra mobilen i lomma - et flott triks jeg fikk fra en gitarsjappe i Bergen" (sic!). Selve plastikken/øvre laget i tapen er nå borte, men det ligger et hardt, skjellaktig lag av lim igjen der. Ser ikke udelt pent ut. Men jeg kan jo ikke bare kjøre på med rødsprit på en gitarside, kan jeg? Eller varmepistol, liksom. Har prøvd med en svamp med varmt-ish vann som har lagt over limet over litt tid, men null tegn til at det løser seg opp. Nå er jo dette selvsagt en longshot, men kanskje noen her har gode råd og egne erfaringer? Mottas i så fall med takk og virtuelle klemmer. Takker for alle svar med forslag til løsninger. Bortsett fra "Selg gitaren billig til meg!"

:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lighterbensin (nafta) er et mildt løsningsmiddel som ikke skader nitrolakken som Martinen sannsynligvis er lakkert med, men som fjerner de fleste limrester fra tape etc. 

Hold aceton langt unna, det løser opp nitrolakk! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjertelig takk til dere begge. Viruelle klemmer i bøtter og spann!

Sitrusrens har jeg testet. Det er som å prøve å klippe håret med neglefil. Funker svært dårlig, om det i hele tatt hjelper. Nafta har jeg ikke testet. Det kan jeg prøve! Aceton er fyfy, ja. Absolutt ikke aktuelt. Og om andre har råd/forslag, er det klemmer nok til alle her!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nafta bruker jeg til rensing men syns ikke den funker særlig bra til å fjerne tape rester .

Denne lille satanen funker utrolig bra - det er sikkert noe " nasa hemmelige" stoffer i den. Den fordamper  ikke fort så er det tykt lar en det ligge på litt og så pusser forsiktig vekk . Har brukt den på gamle Gibson uten at det har påvirket lakken .

https://googone.com/

 

 

724D4C83-700B-469F-91DD-B2DF35EA1C1E.jpeg

ABE097B5-8F81-4949-8477-FEEFBE0A406F.jpeg

Endret av Sugardaddy65
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 30.3.2020 den 14.47, andreasf skrev:

Lighterbensin (nafta) er et mildt løsningsmiddel som ikke skader nitrolakken som Martinen sannsynligvis er lakkert med, men som fjerner de fleste limrester fra tape etc. 

Hold aceton langt unna, det løser opp nitrolakk! 

Takker og bukker. Litt energisk fingerarbeid, en kanne lighterbensin, en bakelittsparkelspade og 25 min arbeid fikset biffen. Rengjorde godt med rikelig rent vann og polerte opp grundig etterpå. Ble veldig bra. 👍

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.