Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

NGD LOEF OO


gitarleik

Anbefalte innlegg

Jeg har i en lengre periode sett etter en "sofagitar" av høy kvalitet. Jeg var mest interessert i en gitar med kortere skala, 12-frets og rundt 45mm ved nøtten. Siden jeg ser mest på gitarer fra luthiers og mindre fabrikanter, er det sjeldent jeg finner noe jeg kan ta meg råd til. En fin ting med å bestille fra eksempelvis Finland er jo at man slipper å betale utenlandsk mva i tilleg til norsk mva. Olav Löf har bygget gitarer siden år 1978, og hans gitarer brukes eksempelvis av eminente Martin Tallstrom(finnes en rekke klipp av han på youtube hvor han bruker Loef Big Parlor, Baritone og en OM/D). Han bygger stort sett på bestilling fra kunder, men han har av og til tilgjengelig noen gitarer tilgjengelig(som i dette tilfelle). Link: https://www.loefguitars.fi/

 Gitaren har enkelte interessante spesifikasjoner. 

- Halsfeste møter kroppen ved 13-bånd og skalalengden er 630mm(han bygger de fleste slik). Dette er fin løsning om man ønsker å få broen mer i sentrum(som gjør at enkelte søker 12-frets gitarer), men samtidig får man et ekstra bånd tilgjengelig. 

- Zerofret som han ser ut til å benytte på brorparten av sine gitarer. Ganske uvanlig, men gjør det vertfall veldig enkelt å frette på første bånd. 

- "All mahogany". Kanskje best kjent gjennom Martin 15 serien. Jeg har tidligere eid en Martin 00015m og en 00DB Jeff Tweedy, denne minner definitivt mer om sistnevnte. 

Veldig fornøyd så langt. Ekstremt spillbar(kanskje mer en noe annet jeg har prøvd). Veldig lav action, men ingen klirr selv når man drar litt på. Komfortabel størrelse og allsidig for mitt bruk. Låter varmt og åpent. I en ideel verden skulle jeg kanskje ønske mer lyd mot meg, og at ikke alt gikk "rett fram". Dette er vell dog å forvente av mindre gitarer. Årets julegave til meg selv er vertfall i boks!

Legger ved bildene han har av gitaren på sin hjemmeside(mye finere enn jeg klarer å ta selv uansett).

gitar.jpg

loef2.jpg

Endret av gitarleik
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 hours ago, ebbe said:

Nydelig. Virker som et vel overveid kjøp - noe som ikke er veldig vanlig her i gården.

Hehe, jeg prøver gjøre et grundig research(i den grad det er mulig). Det innebærer ein del risiko siden man det er vanskelig å få prøvd gitarer av små merker. Faren er jo at man ender om med en god gitar som er "feil". Mange byggere har jo gjerne sin egen signaturlyd, og prøver ikke nødvendigvis å kopiere prewargitarer. Man regner med at håndverket, spillbarhet er på stell. I tillegg kan man regne med en responsiv gitar. Har så langt truffet veldig bra på to gitarer, og har en som på noen områder ikke helt var verdt det.

Endret av gitarleik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.