Web Analytics
Jump to content

Intonasjon på øret


OsamaFetLaden

Recommended Posts

Har brukt dagen på rengjøring og setup av en gammel Kramer, og endte med noen timers kos på slutte med å intonere Floyden.

Fy Floyd i hælvette, sier jeg bare.

Som om ikke den hinsides upraktiske strengeslakkinga og skyvinga av Bridge saddles var nok, var selvsagt stroboclipfaen tom for batteri og den andre tuneren min rota bort et sted.

Jeg hadde stemmeappen Guitar Tuna på telefanen, men rapporterer bare pitches tilbake i forhold til de seks åpen streng-notene, og er heller ikke nøyaktig nok, så det endte opp med at mesteparten av jobben ble gjort på øret. På kjøkkenbordet. Med samboeren med hodepine som satt og jobba i rommet ved siden av. M.a.o intonering på øret uten forsterker. 

Jeg tror at det som gjør dette vanskelig ikke er det er vanskelig å høre 1-2-3 cemts avvik, men at det er så mye annet som foregår av svingninger, oscillasjon og overtoner og jævelskap som forstyrrer, særlig når man går fra flageolett til ffretted. Jeg tror jeg tenkte rundt hundre ganger at noten på 12. bånd hørtes både høyere og lavere ut enn flageoletten—samtidig.

Det ble lettere etterhvert, men neppe fordi gehøret ble spontantopptrent—heller fordi jeg ble bedre på fokusere på de de riktige svingningene.

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Uff, jeg forstår din frustrasjon godt. Lik temperert stemming er vanskelig å lære på øret. Det er bare oktaven som er i samsvar med overtonene. Resten er gjort feil med vilje, for eksempel, perfekt femte er ca 2 cent ned fra den harmoniske, perfekt fjerde er ca 2 cent opp, og så blir enda mer ustemt med resten av tonene på gripebrettet, så til slutt, så er det bare gode tunere som kan gjøre jobben lett.

https://en.wikipedia.org/wiki/Equal_temperament (finner en tabell ca litt under midten på siden hvis du er interessert.)

Harmoniske overtoner blir kalt for ''https://en.wikipedia.org/wiki/Just_intonation'' på, ehh ja. Jeg er dårlig på norske ord pga internett.

Ikke nok med det, men vekten på floyd'en beveger seg ut ifra posisjon pga gravitasjonen, så det går bare ann å stemme og justere Floyd i spille-posisjon for best resultat.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kaller disse gitarene for "Ferrari gitarer" - de er vanvittig bra når alt er 100% korrekt . Imidlertid er det sjelden 20-30 år gamle Floyd gitarer er 100% . De varierer ekstremt mye også .  Jeg ville ikke likt å jobbe med oppsett på disse gitarene . En Gibson LP/SG er en drøm å jobbe på i forhold .

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.