Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Gitar Hyl :)


Mastema

Anbefalte innlegg

  • Svar 52
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

hmm , vet ikke jeg ,.. crazy train riffet er jo ganske kjent ...

han squeler no jævli i alle låtene da ,

jeg heller er ikke no særlig til fan egentlig , men han har kule pitcher . Jeg syntes igrunn han bruker dem LITT for ofte .. er 2 per takt ;) hehehe

Nilsefix

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hørt det blitt kalt pinch harmonics. Pitch er noe annet... Vibratoen sitter i venstre hånd og gjør i praksis ikke utførelsen noe vanskeligere. Pinch harmonics ble brukt frem til tidlig 90-tall, etter det finner jeg bare artificial harmonic, i det materiale jeg sitter med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nja , mener du nå at det blir Utført pitcer bare frem til 90 ? hehe

Vet at vibratoen ligger i venstre altså ;) heeh . men vibratoen til Zakk er veldig spesiell og karakteristisk , det jeg mente ... den er jævli dyp.. wide er kanskje det rette ordet ;) hehe

Ja , jeg tror vi mener det samme ;)

(det finnes helt sikker mange uttrykk på den samme greia , men jeg tror pitch og AH er de mest brukte termene på greia)

Nilsefix

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det medfører riktighet. Forskjellen ligger i hvor på halsen de spilles, og hvordan (slik jeg tolker det).

De med plekter og tommel: pinch.

De med pekefinger: artificial.

Over mikrofonene er det mer naturlig å bruke plekter/tommel, over gripebrettet er det enklest med pekefinger.

Om du bruker pekefingeren eller siden av tommelen oppnår du, ved korrekt utførelse, akkurat det samme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oki no har vi hatt Natural Harmonics, Artificial Harmonics, Pinch harmonics, ville bare nevne at det finnes en fjerde type og. Tapped harmonics (hør begynnelsen på spanish fly av van halen) Metoden går ut på: Åpne strenger: Du slår lett med fingen akkurat ved skillet mellom 12 og 13 bånd (der du vanligvis ville tatt en Natural harmonics). Dette kan du gjøre videre utover på båndene. For å få Tapped harmonic på 1.bånd slår du på skillet mellom 13-14. 2.bånd 14-15 osv. Du kan også bruke dette systemet på andre steder der det e lett å få til Natural Harmonics (5. bånd, 7 bånd 12 bånd). Selv e eg komt til et punkt der eg klarer å få natural harmonics nesten på alle bånd. Litt kult med forskjellige overtoner :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig, men tapped harmonics er i effekt det samme som artificial harmonics. Forskjellig utførelse, men vanskelig å skille fra hverandre, om ikke umulig, ved bra utførelse. På Spanish Fly høres 'tappingene' godt fordi opptaket ble gjort med en mikrofon som også plukker opp lyd som ikke er hørbar gjennom elgitar/forsterker.

Men som du sier en annen teknikk, som fortjener et eget navn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du slår lett med fingen akkurat ved skillet mellom 12 og 13 bånd (der du vanligvis ville tatt en Natural harmonics). Dette kan du gjøre videre utover på båndene. For å få Tapped harmonic på 1.bånd slår du på skillet mellom 13-14. 2.bånd 14-15 osv.

Over 12. bånd vil være korrekt å si. Det er de tverrgående metallbåndene som kalles bånd, trevirket mellom kalles gripebrett. Når du spiller 'på' 2. bånd presser du strengen ned bak båndet slik at strengen klinger fra 2. bånd.

Ikke for å være vrang, men for å oppklare hvis noen begynner å undre. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ennå litt småfeil , for du kan gjøre det i alle oktaver . Eksempel , Steve Vai - Die to Live . Her tapper han en helt vanlig A 1stposisjon akkord en oktav opp . Kul effekt ...

En annen er jo også det å holde en harmonic 1 oktav opp , eller 7 bånd opp , eller på noen naturtoner og slå med plekteret bak oktaven igjen . Litt tricky teknikk , da du må både bruke en finger på halsen såvel om at du skal slå strengen med plekteret ..... men det er en kul effekt , nesten som en sustainer i "harmonic-mode"

Nilsefix

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.