Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Senke for høy Floyd nut når det ikke er shims under


Anbefalte innlegg

Du er sikker på at alle strengene skal senkes like mye?
I så hadde jeg tatt en flat, finkornet fil (kan sikkert bruke sånne engangs neglfiler f. eks., hvis du ikke har eller vil kjøpe en vanlig fil). Filer du kun i en retning og er litt nøye, blir det plant nok i massevis. Alternativet er, som du sier, å legge sadelens underside mot en slipestein av noe slag og gjøre denne tynnere. Ikke for tynn, så den blir dratt skjev (eller skruehullene blir for vide) når du strammer skruene i halsfestet da!

Skal du bare senke noen av strengene, går det vel an å vide ut strengesporet en smule med litt slipepapir brettet til egnet tykkelse,

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slipte ca 8 hundredeler av bunnen på nut .Sinnsykt hardt metall..... Det hjalp på noe .

Nei det er selvfølgelig ikke likt på strengene  . De tre tynneste er for høye nå  - 4 streng litt lav  og 5-6 streng ok . 4 streng kan jeg heve bitelitt med noe under strengen på nut .

Men de tre tynneste må ned litt .    Høyden på hele kan shimses opp så det går greit .

 

Hva mener du her  ? : Skal du bare senke noen av strengene, går det vel an å vide ut strengesporet en smule med litt slipepapir brettet til egnet tykkelse .

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Sugardaddy65 skrev:

Slipte ca 8 hundredeler av bunnen på nut .Sinnsykt hardt metall..... Det hjalp på noe .

Nei det er selvfølgelig ikke likt på strengene  . De tre tynneste er for høye nå  - 4 streng litt lav  og 5-6 streng ok . 4 streng kan jeg heve bitelitt med noe under strengen på nut .

Men de tre tynneste må ned litt .    Høyden på hele kan shimses opp så det går greit .

 

Hva mener du her  ? : Skal du bare senke noen av strengene, går det vel an å vide ut strengesporet en smule med litt slipepapir brettet til egnet tykkelse .

 

Ville fortsatt slipt treverket jeg altså, trur eg.
Jeg mente at du kunne file litt dypere/bredere spor til strengen, så den kommer lavere (hvis det bare var en streng eller to som var problemet).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg klarer nok ikke å slipe treverket flatt for hånd . Det blir bare rot er jeg redd .

Sliper jeg spor så vil ikke vel ikke strengen holde seg bra låst lenger ? ....ørlite går vel , men på de tynne strengene er det lite å gå på .

Har lett etter bra info på Youtube , men finner nær intet om akkurat dette med å finjustere høyden på hver enkel streng med Floyd nut .  

Hvis noen vet om noen filmer gi beskjed .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener vi har diskutert dette her inne før. Slet litt med det samme, men har lagt den gitaren tilbake i kassa. En gitarreperatør (eller kanskje en snekker) kan file ned treverket. Men som nevnt her før så er dette et veldig ømfindtlig område på gitaren så en må være forsiktig. Ellers mener noen at en kan file ned selve locking nutta, men hvis denne er av bra kvalitet (hardened steel) så trenger du sannsynligvis litt dyrere verktøy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja nut er hard , men jeg klarer nok å slipe den ned . Treverket lar jeg være i fred , da det er veldig pent gjort originalt .

Eneste løsning ser jeg er å plane hele nut ned , og deretter shimse opp litt på de tykkeste strengene .

Jeg husker å ha lest et sted at Tom Anderson slet litt med nyere Floyd , og at de måtte fikse litt på de for å få de optimale .

Skal prøve å file litt ned der strengen går ut fra nut , men er redd det kan lage skurrelyder hvis det blir noe tull der .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mer Floyd mas .

Ser en del av gitarene har 3 fjærer og noen andre har 4 og 5 fjærer . Det er stor forskjell i sustain på en del av disse gitarene , selv med lignende eller samme type Floyd . Snakker hovedsakelig om Jackson sine "billig" Floyd JT580 (heter de vel) og  Japan Takeuchi . Men som sagt noen av disse er bedre enn andre .

Hjelper det mye å sette flere fjærer på ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.