Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Jazz gitarister


wemissyou

Anbefalte innlegg

Andy Timmons spiller vell litt jazz!

MEn det gjør ham ikke til noen jazzgitarist.

Tja....er jo umulig å svare på slikt. Men Pat har veldig mye bra. Gjentar seg selv til det kjedsommelige, men det han gjør er jammen bra. Bright Size Life er et av mine absolutte favorittalbum. Mike Stern er tøff - nyeste skiva er genial. Man kommer ikke utenom George Benson heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tjaaaa..

Metheny har mye bra.

Russ Freeman (i Rippingtons) er veldig dyktig - og er en genial komponist!

Ellers er Greg Howe, Brett Garsed, Allen Hinds og ikke minst Guthrie Govan høyt på lista mi. Men de kan kanskje ikke regnes som jazzgitarister :oops: Det er det vel mange som sier om Mike Stern også... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tjaaaa..

Metheny har mye bra.

Russ Freeman (i Rippingtons) er veldig dyktig - og er en genial komponist!

Ellers er Greg Howe, Brett Garsed, Allen Hinds og ikke minst Guthrie Govan høyt på lista mi. Men de kan kanskje ikke regnes som jazzgitarister :oops:   Det er det vel mange som sier om Mike Stern også...  :)

Stern er vel heller egentlig det dere kaller shreddergutta; en fusiongitarist. Men hva er egentlig jazz? Begge to har uansett røttene sine i jazz. De har pugga standardlåtene, for å si det sånn. Det jeg har hørt av guthrie govan har vært så langt fra jazz som man kan komme. Men jeg har ikke hørt alt.

Men det er som du sier: Stern går lett inn i fusion-kategorien, hvor man også kan plassere mye av methenys arbeid. Så kan man selvsagt spørre seg; er ikke fusion egentlig jazz? Det er mange som sier at weather report ikke er jazz - fordi det er fusion -. og det er bare bullshit.

Men til syvende og sist er det musikken i seg selv som teller, og ikke båsen man setter den i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pat er helt klart en av favorittene, men jeg må si jeg har fått øynene opp for flere norske giatrister de siste to/tre årene. Feks Frode Kjekstad. Han har en tone og en teknikk som er så leken at det nesten ikke er morsomt for vanlig dødelige mennesker å se/høre på. Han har en plate ute som heter New York time, men det anbefales å se denne mannen live i fri utfoldelse. Han sammen med bassist Per Martinsen er en uslåelig kombinasjon.

Håkon Storm Mathiesen og Jacob Young er også to karer som absolutt er verdt å sjekke ut. Sistnevnte har en plate ute som heter Eveneing falls. Et lite mesterstykke av norsk musikk vil nå jeg si.

M

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jodda.. sant det :) regnes vel som fusion.

Fusion er vel jazz på en måte det også :P Mer rocka jazz har jeg hørt det beskrevet som.

Guthrie er ingen jazzgitarist nei... MEN han kan spille jazz som fy! For de som ikke har sett mannen i aksjon - her er noen klipp:

http://www.tonemerchants.com/video_clips.htm

DVD`ene kan bestilles fra samme sida. Koster en slikk-og-ingenting :D

Var på konsert med Mike Stern for noen år siden. Sinnsykt bra!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Siste aktive tråder

    • Dette ble omsider greit, bestefars gamle (1958?) Höfner 455/S. Fikk lima halsen i vinter, har fått på ei midlertidig bridge, og den er rett i halsen og lettspilt. 010 Flatwoundstrenger. Venter nå på en 1956-modell floating pickup fra de britiske øyer, en 1505 GR med volumkontroll som spikres fast i gripebrettet. Plekterbrettet er også britisk og kosta sitt, men ble pent. Prøver å få tak på en bridge som ser ut som den originale, men det er lengre mellom de. Denne bridgen var dog lett å intonere, da det er bånd-biter som sitter i smale spor, og de kan tas løs og flyttes.
    • Hei, Jeg har ett Line 6 Relay G50 system men har klart å miste senderen. Line 6 TBP12 Noen som har en de vil kvitte seg med?
    • Men blir det ikke moms, toll, osv på dette da?
    • Sjekk https://www.stringsandbeyond.com/  Pass på frakten, før du avgjør om det lønner seg. De har iblant kampanjer på fri frakt world wide, som er verdt å få med seg. Da har jeg pleid å bestille 20-30 sett med forskjellige merker til gitarene mine.  For ordens skyld, jeg kjøper det meste lokalt hvis jeg kan - men akkurat strenger er betydelige summer å spare på når man har en gitar eller to "for mye".
    • Hvor kjøper folk Elixir gitarstrenger i disse dager? 
  • http://www.BILDELERstore.co.no

  • Støtt driften av GitarNorge


  • Https://Www.AutoDELER.co.NO
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.