Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Buzzing på ny elgitar, les Paul epiphone.


Adrian123

Anbefalte innlegg

Heisann!

I går kjøpte jeg ny elgitar, en epiphone les Paul standard, men da jeg skulle prøve den så buzzer hele gitaren, mistenker at hele halsen er for langt oppe slik at strengene tar borti andre bånd. Hva kan jeg gjøre for å få vekk denne lyden, gå inn igjen til en gitar butikk er et alternativ, men kan jeg ordne noe selv?

https://www.radioservice.no/epiphone-les-paul-standard-ebony/cat-p/c1004637/p10509756

 

Endret av Adrian123
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du kjøpte den ny i butikk er det letteste å ta den med tilbake og få de til å sette den opp skikkelig. 

Hvis ikke kan du gjøre noe selv og, men la oss få avklart om du kan ta den med tilbake først.

Endret av MartheyG
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste musikksjapper tilbyd også en gratis set-up av gitaren (om ikke alle gjør det).

Det som slår meg først, er at du bør skifte tilhelt nye strenger og justere litt på halsen og broen. Senke broen litt, samt rette opp hals med Truss Rod (google it). Vær forsiktig med truss rod, ta ltit om gangen og aldri noe makt. Fordel med å skifte strenger og foreta en justering, er at du kan skifte til nøyaktig samme strenger neste gang uten å gjøre store justeringer. Da er gitaren din tilpasset den rette tykkelse, dimensjon og merke. 

Sjekk om halsen er buet eller rett ved å trykke ned 1 bånd og 15 bånd. Se da hvordan strengene ligger på halsen. Det er min "enkle, røffe og late" måte å sjekke gitaren på. Man kan gjøre det mye mer riktig og nøyaktig med et par youtube-kurs :) Det aller beste er å få den justert av en sjappe.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en Epiphone Les Paul Custom som jeg har eid siden 2006. For den prisen, så er det en helt knall Les Paul. Generelt litt smålfeil som dukker opp iblant, men ikke noe farlig. En skrue her og der som f.eks må strammes litt. Du får mer for pengene ved å kjøpe brukt, men det er aldri feil å støtte forhandler eog få garanti på sin første gitar :) 

Om et par år kan du f.eks oppgradere den med et par nye pickups. 

Står det Made in China eller Korea på den? Har erfaring med at Korea er mye bedre kvalitet. Usikke rp ådagsne kvalitet.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal visst ikke være noe forskjell på Korea og Kina. Ser ut som begge produksjoner har varierende kvalitet. Er sikker på at du har fått deg en fin gitar, trenger bare en god setup ?? Hender at jeg plukker min opp iblant, til tross for at jeg har en del dyrere gitarer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fint og høre, stakk ned på gitarsjappa idag og leverte gitaren for en sjekk, de skulle gi meg en lyd når den var klar. Skal kjøpe meg en VOX amplug 2 forsterker slik at jeg kan høre gitaren rett på øret, satser på mange gode spille stunder???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder KinaEpiphone, har jeg (svak) erfaring med at jo eldre Kinagitaren er, jo bedre er den. Prisene på Epiphone har jo blitt presset og presset til latterlige nivåer. Jeg har eid et par eksemplarer som har vært veldig kurante, og jobbet litt på et par eksemplarer av nyere dato som ikke har vært så veldig godt bygget. Man snakker faktisk om den samme byggekvaliteten, Epiphone fra Kina har ikke lik kvalitet. Det er stor forskjell!

Jeg har fiklet på "Chibson"- gitarer som har mye høyere kvalitet en Epiphone..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.