Web Analytics
Jump to content

Spille på klikk


Baron Ereksjon
 Share

Recommended Posts

Har alltid lurt på hva studiobegrepet "å spille på klikk" betyr.

Jeg trodde en stund det bare var å spille med metronom, men leste et intervju med Turboneger, tror jeg, der de sa "så bestemmer vi hvilke sanger som passer til å spille med klikk og hvilke som ikke passer med det", og ble litt i tvil.

Noen som gidder klarifisere?

Link to comment
Share on other sites

Grunnen til det er at hvis man spiller på klikk kan det høres veldig progga ut. Mindre følelse osv. Får en mer live-stemning og mer liv i musikken hvis det ikke er spillt på klikk.. (etter min erfaring..)

Link to comment
Share on other sites

Ja trodde helt rett. Dream Theater spiller på klikk med øremonitorer. Har aldri prøvd det, men det skal visst være litt vrient og så klart blir det litt mindre liv i det om man skal spille live med klikk.

Link to comment
Share on other sites

Dream Theater har nok ikke klikk live ;)

Men de bruker klikk i studio av en enkelt grunn> De spiller ikke fire flate slik Turboneger gjor...

Synes fortsatt at Root of All Evil trokker noe jaevlig, saa ejg skjonner ikke hva Euroboy mener med det han sier. En maa da kke skru av metronomen for aa faa det til aa late toft vel?

Link to comment
Share on other sites

BULLSHIT, BULLSHIT og atter BULLSHIT.

Med mindre det er snakk om en jazztrio eller noe, så har det fint lite å si for 'feel' om man spiller med clicktrack eller ei. I rockesammenheng bør det om ikke annet være å foretrekke.

Link to comment
Share on other sites

Dream Theater har nok ikke klikk live ;)

Det kan hende at de gjør det, jo--jeg vet ihvertfall at Pain of Salvation pleier å bruke det. Likevel er jo Portnoy notorisk for å øke tempoet når det blir litt rocka (til Petruccis store skrekk når soloene kommer), så kanskje de ikke bruker clicktrack likevel...

Link to comment
Share on other sites

BULLSHIT' date=' BULLSHIT og atter BULLSHIT.

Med mindre det er snakk om en jazztrio eller noe, så har det fint lite å si for 'feel' om man spiller med clicktrack eller ei. I rockesammenheng bør det om ikke annet være å foretrekke.[/quote']

Er du trommis? For gitaren har det kanskje rent lite og si, men trommene kan få ei skikkelig progga stemning over seg, om du ikke har øvd en massse med klikk og lært deg til å få skikkelig feel i det.. Snakker av egene erfaringer nå! så dette er nok desverre ikke bullshit! :wink:

Link to comment
Share on other sites

om du ikke har øvd en massse med klikk og lært deg til å få skikkelig feel i det..

Og hva er det da som er problemet--clicktrack'et, eller manglende evner til å spille med det? Alle drevne studiomusikere kan spille etter click uten problemer. Nå er dette riktig nok Turboneger, men likevel...

Uansett er det jeg vil frem til at en som lytter ikke plutselig utbryter: 'Å FY FAEN, SÅ STIVT DET LÅTER! DE SPILTE MED METRONOM!' Hvis det er snakk om en låt som med overlegg skal være litt 'fri' (div. jam-situasjoner, osv.), så skjønner jeg godt poenget, men her er det snakk om rock 'n' roll og fire flate--dette er musikk hvis hele poeng er å være 'in the pocket', å 'groove', å være noe en kan trampe takten til. Hvorfor i alle dager skulle et clicktrack ha noen slags drepende effekt på dette? Det blir flisespikkeri, spør du meg.

Link to comment
Share on other sites

Petrucci sier på Live at Budokan på ekstra matrialet at de har metronom i øremonitorene :?

Aha. Da blir det vel ekstra jævlig når Portnoy ikke holder takten. :P

Altså nå skal ikke jeg si noe helt sikkert, men jeg mener å ha hørt det i den filmen. Også har trommisen i bandet jeg er med i sagt det og. Men det kan hende jeg tar feil. Men uansett så liker jeg ikke 100% perfekt musikk selv om jeg liker prog. metal...ja jeg er rar...

Edit: glemte "Ikke" :P

Link to comment
Share on other sites

om du ikke har øvd en massse med klikk og lært deg til å få skikkelig feel i det..

Og hva er det da som er problemet--clicktrack'et' date=' eller manglende evner til å spille med det? Alle drevne studiomusikere kan spille etter click uten problemer. Nå er dette riktig nok Turboneger, men likevel...

Uansett er det jeg vil frem til at en som lytter ikke plutselig utbryter: 'Å FY FAEN, SÅ STIVT DET LÅTER! DE SPILTE MED METRONOM!' Hvis det er snakk om en låt som med overlegg skal være litt 'fri' (div. jam-situasjoner, osv.), så skjønner jeg godt poenget, men her er det snakk om rock 'n' roll og fire flate--dette er musikk hvis hele poeng er å være 'in the pocket', å 'groove', å være noe en kan trampe takten til. Hvorfor i alle dager skulle et clicktrack ha noen slags drepende effekt på dette? Det blir flisespikkeri, spør du meg.[/quote']

Jeg er nok i bunn og grunn enig med deg. La meg allikevel flisespikke litt. At det låter stivt når man spiller med metronom er selvsagt bare tull. Jeff Porcaro, anyone? Steve Gadd anyone? Og en hel haug andre trommisser deretter. Men det handler selvsagt om trening. Hvis man har problemer med å spille med klikk betyr det uansett bare en ting: Du BØR øve på det! Særlig for trommeslagere og bassister er det essensielt. Klarer du ikke "locke inn" med en metronom, er øving ikke til å komme unna.

Men klart....låta kan få en løsere feeling om man ikke bruker metronom, og det er nok det schreiner mener. Denne feelingen passer bedre på noen låter, det kan nok tenkes.

Nå til det jeg var litt uenig i /vil påpeke. Du skriver at hele poenget med rock er at den skal "groove," og at dermed click bare er til det gode. I rock, kanskje ja.

Men mye av den musikken jeg synes groover aller best er spilt inn nettopp uten klikk. Når trommeslager og bassist samarbeider om å drøye ut små fraser bare litt, når bassen legger seg litt bakpå, o.s.v Alle disse tingene skjer både bevisst og ubevisst, men lar seg ikke alltid gjennomføre med en meteronom.

Link to comment
Share on other sites

om du ikke har øvd en massse med klikk og lært deg til å få skikkelig feel i det..

Og hva er det da som er problemet--clicktrack'et' date=' eller manglende evner til å spille med det? Alle drevne studiomusikere kan spille etter click uten problemer. Nå er dette riktig nok Turboneger, men likevel...

Uansett er det jeg vil frem til at en som lytter ikke plutselig utbryter: 'Å FY FAEN, SÅ STIVT DET LÅTER! DE SPILTE MED METRONOM!' Hvis det er snakk om en låt som med overlegg skal være litt 'fri' (div. jam-situasjoner, osv.), så skjønner jeg godt poenget, men her er det snakk om rock 'n' roll og fire flate--dette er musikk hvis hele poeng er å være 'in the pocket', å 'groove', å være noe en kan trampe takten til. Hvorfor i alle dager skulle et clicktrack ha noen slags drepende effekt på dette? Det blir flisespikkeri, spør du meg.[/quote']

Jeg er nok i bunn og grunn enig med deg. La meg allikevel flisespikke litt. At det låter stivt når man spiller med metronom er selvsagt bare tull. Jeff Porcaro, anyone? Steve Gadd anyone? Og en hel haug andre trommisser deretter. Men det handler selvsagt om trening. Hvis man har problemer med å spille med klikk betyr det uansett bare en ting: Du BØR øve på det! Særlig for trommeslagere og bassister er det essensielt. Klarer du ikke "locke inn" med en metronom, er øving ikke til å komme unna.

Men klart....låta kan få en løsere feeling om man ikke bruker metronom, og det er nok det schreiner mener. Denne feelingen passer bedre på noen låter, det kan nok tenkes.

Nå til det jeg var litt uenig i /vil påpeke. Du skriver at hele poenget med rock er at den skal "groove," og at dermed click bare er til det gode. I rock, kanskje ja.

Men mye av den musikken jeg synes groover aller best er spilt inn nettopp uten klikk. Når trommeslager og bassist samarbeider om å drøye ut små fraser bare litt, når bassen legger seg litt bakpå, o.s.v Alle disse tingene skjer både bevisst og ubevisst, men lar seg ikke alltid gjennomføre med en meteronom.

Der brukte jeg kanskje feil ord, ja, for jeg er enig i det du sier. 'Rock groove' er vel kanskje mer passende--pulserende, drivende rytme.

Link to comment
Share on other sites

Petrucci sier på Live at Budokan på ekstra matrialet at de har metronom i øremonitorene  :?

Aha. Da blir det vel ekstra jævlig når Portnoy ikke holder takten. :P

Ser for meg Petrucci hyler til Portnoy midt under As I Am soloen:

"For Gods sake Mike, slow down!!"

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
  • Siste aktive tråder

    • Jeg regner med at dette er i seneste laget, men skriver nå innlegget likevel. Liker ikke Finn og det som følger med av "kundkontakt", og forsøker her for å se om det er folk som jeg "kjenner" som kan tenke seg å handle noe. Regner med at dere enten skriver i tråden, eller kontakter meg på PM.  Bryter regelen med pris, regner med at det blir tilgitt i et dødt forum. Selger følgende mer eller mindre snurrige gitarer, pris blir vi enige om vil jeg tro. - Fernandes retrorocket sustainergitar med gammel (og mye bedre Japan produsert) hals, med Roland GR55 gitarsynth. (Må sjekke om synthen fortsatt fungerer) - Ibanez RG 750, sort, hardcase - Ibanez RG 550, sort - Ibanez prestige S2020X, violin burst,  hardcase - Line6 Variax 300, sort komplett med PSU og gigbag - Ibanez M-522S mandolin, limt sprekk i topp, ellers mint - Countryman 5- strengs banjo - Ibanez RD 828 LE, sort bass, original, men med Badass stol
    • Så, hvordan ble det med alt? Musikkprat er fullstendig dødt, det er ikke noe info å finne verken her eller der, men det er fortsatt aktivitet her, selv om forumet skulle stenges. Skal man bare begynne å henge her igjen, da? 🤔
    • Du skriver- When a jack cable is connected, all frequencies below 120KHz are sent to this Jack at line level. Det betyr at dette er et signal som skal sendes til en forsterker, og ikke direkte til en aktiv sub. Det enkleste og greieste er å handle en aktiv sub. Det er mindre ledninger og styr. Jeg har en passiv nesten  ubrukt sub liggende, husker ikke navn og nummer her og nå, men det er en helt grei PA- sub av kjent merke. Har vel blitt brukt i maks 8 timer til sammen. Den er din for 500 kroner pluss porto. Jeg trenger den ikke lenger. PM hvis det er aktuelt.
    • Jeg ville tatt kontakt med Falck musikk i Trondheim, om ikke annet for å spørre. De vet det nok og har eget verksted, så mulig de kan gjøre det. Det koster vel 130 kroner å sende en gitar med posten. Men ærlig talt, jeg vet ikke.    
    • Hei. Jeg er ny her, og om dette skulle vært tatt opp i tidligere tråder, må dere ha meg unnskyldt. Jeg har noen spørsmål angående inlays.  Er det noen her som gjør inlays? Skulle gjerne ha hatt nye inlays på 2 halser som allerede har enkle inlays fra før. Lar dette seg gjøre, eller blir det fryktelig kålete? Hva er evt prisen for å få slikt gjort?
  • http://www.BILDELERstore.co.no

  • Støtt driften av GitarNorge


  • Https://Www.AutoDELER.co.NO
×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.