Web Analytics
Jump to content

Stemme (droppe) gitar til A#

Borger___
 Share

Recommended Posts

Skal droppe gitaren til A# , noen som har gjort dette (fra vanlig standard E til A#) og kan forklare hvordan man gjør det (og hvordan man skal tenke)? 

Prøver å følge youtube linken under, men sliter litt, Korg tuneren min kjenner heller ikke igjen tonene (også usikker på hvor mange ganger jeg evt. skal trykke inn den FLAT knappen på tuneren for at det skal bli riktig?)

Har droppet til D før, veldig enkelt å både gjøre og forstå, men dette ble noe annet..

På forhånd takk for tips

Skaff deg en kromatisk tuner ala boss tu2, korg pitchblack eller en tc polytune.

Gitaren bør ha 25,5toms mensur eller lengre og skaff deg strenger som kan takle slik tuning, d'addario 12-60 for eksempel, dette krever og filing av nut og en del arbeid med intonering, avhengig av hvilken gitar du har.

Det letteste er å kjøpe en bariton gitar eller en 7 strenger. Få vanlige 6 strengere er egnet for så lav tuning uten en del arbeid

Ok men jeg tenkte jeg bare skulle kjapt teste dette i første omgang, med det utstyret jeg allerede har, og det er KORG GGA-40 tuner og vanlig 6 strengs elgitar med vanlige strenger. 

Har du noen tips ift. det da? I første omgang prøver jeg bare å forstå operasjonen og hvordan man skal tenke. Hva er A# egentlig, hvor dypt er dette ift. feks. drop D som er den eneste droppen jeg har vært borti før? 

Hilsen Drop-Newbie

Du bør som nevnt ha minst 25.5 skala og TYKKE strenger for å få dette til. 
Modifikasjoner på nut må gjøre, slik som nevnt over. Dette er forøvrig litt dumt dersom du har tenkt å "bare teste" og ikke ha det slik permanent :) 

Antageligvis er det ikke mulig med din nåværende gitar og strenger, jeg tipper at du har oe ala 10-46 eller tilsvarende strenger på nå.

Flat knappen = en halvtone ned

Du må stemme alt utenom mørk E streng når du har trykket 4 ganger på flat knappen og mørk e etter 6 ganger.

Skal da vise 4 og 6 b'er. Mulig at tuneren din makser ut på 5 b'er. Da stemmer du lav e streng etter d strengen som også er stemt a#. Mørk E er da en oktav ned.

Men som flere har nevnt, det kommer ikke til å være spillbart

1 time siden, Troll skrev:

Sist jeg brukte noe tilsvarende fra Digitech (lenge siden), var det meget merkbar forsinkelse i lyden pga prosesseringen. Men vil tro at dagens versjoner er mye kjappere :) 

Har lekt meg litt med pitch shifter på POD HD500X-en min, og ikke merket noen særlig forsinkelse, men den innfører av og til en del hørbare lydartefakter ;) ..men til å bare leke seg med fungerer den utmerket.