Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

2x12 kabinett til spesifikk ampkombinasjon


Anbefalte innlegg

jeg har fått tak i en engl e530 preamp og en (tidlig 90-tall, tror jeg) rivera hammer 120 (2x60) røreffektamp. i tillegg har jeg tenkt å sette inn en lexicon mx-200 (kun for reverb, og muligens chorus og delay en sjelden gang) eller lignende i racket, når jeg får somlet meg til å kjøpe et 6U rack.

det jeg lurer på her, er hvilket 2x12 kabinett jeg bør koste på meg, i forhold til forsterkerens kvalitet.

jeg kommer ikke til å kjøre det i stereo i overskuelig framtid, så det er ikke nødvendig med stereokabinett.

utseende er totalt uviktig. byggkvalitet, lyd og holdbarhet er viktig.

jeg spiller stort sett rolig blues med litt knekk, opp til metallica-style soloer. skal i hovedsak brukes med en gibson firebird v. migens en strat, fra tid til annen.

jeg bor i bergen, men skal opp til trondheim en tur i slutten av juli, om noen har gode forslag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vet du hvor man får kjøpt et slikt kabinett her i norge (helst bergen)?

tingen er at jeg egentlig ikke vet hva jeg leter etter. den andre ampen er en `74 super reverb, som har 4 10-tommere. så har ikke noe særlig erfaring med 12-tommere. eide en jcm 800 lead med 4x12 en gang i tiden, men det var da jeg bare ville ha mest mulig vreng på alt. da hadde det ikke så mye betydning hvilke elementer som stod i.

den ampen med 12`ere i, som jeg har likt best, er mashall bluesbreaker.

både preampen og effektforsterkeren har forskejllige innstillingsmuligheter, så det skal være mulig å fikse en del på lyden. men det hadde vært fint med noe godt i utgangspunktet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du har tenkt å bruke litt penger på high end, så ville jeg sett på kabinetter fra Mesa, Orange eller ENGL. De lager hvertfall solide kabinetter.

Selv har jeg et Framus 212 med V30 som jeg er veldig fornøyd med og prisen på disse er jo gjerne 3x billigere. HIttil har jeg ikke hatt behov for å bytte ut Framus. Sjekk brukt eller hos Thoman.de

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 7.6.2017 at 17.20, Troll skrev:

Hvis du har tenkt å bruke litt penger på high end, så ville jeg sett på kabinetter fra Mesa, Orange eller ENGL. De lager hvertfall solide kabinetter.

Selv har jeg et Framus 212 med V30 som jeg er veldig fornøyd med og prisen på disse er jo gjerne 3x billigere. HIttil har jeg ikke hatt behov for å bytte ut Framus. Sjekk brukt eller hos Thoman.de

 

Jeg solgte mitt Framus og kjøpte Orange istedet. For min del var det verdt mellomlegget(1500kr på bruktmarkdet). Etter å ha hatt Orange i mange år så har jeg oppdaget at det finnes enda bedre kabinetter med V30, men alt i alt så er det en smaksak hva man vil ha lydmessig. 

For trådstarter sin del så må jeg nesten bare anbefale deg å ta den aktuelle riggen og teste ut forskjellige høytalere og deretter forskjellige kabinetter. Det er bare ditt øre som kan avgjøre dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.