Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Mesa eller peavy??


rage

Anbefalte innlegg

Jess, det er vel stort sett rørene det går på. Ikke at jeg skal påstå noe heller siden jeg er fullstendig elektronikkdust, men det kan alltids være koblinger og dilldall som kan ryke. Forresten, er det ikke i tillegg til tollavgifter og slikt miljøavgift på elektronikk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 57
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

tja, avgifter og slikt kan være et problem.

Jeg pleier å be senderen å skrive på at det er en gave verdt 30$.

Da slipper du å tenke på gebyrer, men du vil heller ikke få igjen mer enn 30$ om gjenstanden skulle bli skadet eller komme bort under frakt. Det er en risiko du selv velger om du tør å ta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan være en ting å gjøre. Men man risikerer selvfølgelig at tollerne åpner den gigantiske pakken som er verdt 200 kroner :lol: Jeg har vurdert det flere ganger, men får jeg penger så skal jeg iallfall regne over det igjen. Er det pakket godt nok og går bra til slutt så kan det jo være noe å tjene på...

Men noe Peavey eller Mesa ser jeg virkelig ikke poenget med når ENGL er såpass billig i Norge :? Synes de gjør den brutale 6l6 vrengen bedre enn Peaveys XXX og Mesas Rectifier serie, båe mer stillegående og tightere, og til en mye lavere pris. Dessuten er cleanen mye bedre. Eneste Peavey jeg ville vurdert måtte være en Peavey 5150, selv om cleanen er så godt som ubrukelig på dem.

I det hele tatt virker det som mange er på utkikk etter Mesa og Peavey fordi de store bandene bruker dem. Men, de store banda er jo som regel fra USA, hvor Peavey og Mesa er veldig billig. Da blir det et mer naturlig valg over for eksempel ENGL som iallfall foreløpig har få forhandlere og høy pris der borte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For ordens skyld: 5150en har ikke clean kanal. Det er nok derfor du synes den ikke har noe bra clean..

Du får noe som kan minne om clean ved å skru ned gain på rythm-kanalen, men så vidt jeg husker er denne kanalen i stand til å levere heftigere vreng enn f.eks. noen marshall klarer på egen hånd, altså er dette også en vreng-kanal..

Mye annet enn peavey og mesa på markedet, ja. Rivera, Engl, Laney, Rocktron osv. (riktig nok ikke så mye rør-topper fra rocktron, men mye annet)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velvel, Rocktron har jo TOL100 toppen. Går jo for greie bruktpriser, selv om den er litt sjelden. Har ikke prøvd den selv, men, selv om jeg har veldig lyst.

5150'en er vel litt lik ENGL Fireball i det at den ikke har en skikkelig, dedikert cleankanal. Ble likevel ganske sjokkert over hvor god clean Fireball'en hadde med en EMG60 i gitaren.

Sett på pris så ligger Marshall (DSL, TSL), Laney (VH100R, TI), Peavey (5150 I&II), ENGL (Fire&Powerball, Blackmore) og Mesa (Single Recto, F50, F100) i samme kategori (10-20 000). Så er Rivera, Bogner og alt mulig rart man kan grave frem på hylla over. Selv synes jeg at pris spiller mindre rolle hvis du først vil bruke over 20 lapper på amp, men mellom 10-20 så bør man kanskje ta hensyn til hva som gjør den beste jobben til den beste prisen. Og da kan USA være gøy å ta med i vurderingen.

Kanskje denne diskusjonen har blitt fullstendig meningsløs :lol: Jaja, jeg digger å bable om amper og piss likevel 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe.. hva heter Engl forsterkeren som er blandt toppene da?? Kanskje jeg må prøve den før jeg kjøper med en mesa.. :)

Du mener beste ENGL forsterker? Tja... SE ampen går for rundt 30 000, den burde jo ha en feature eller to :P

Jonny: Jeg testet 5150 (en av tre siste tilgjengelig i butikk i Norge), og det stemmer at den minner om fireballen med at den ikke har separat EQ og derfor kan det være vondt å få skikkelig clean. Jeg fant det også litt frustrerende at man måtte spille rimelig høyt for å få nok vreng - ingen forsterker til å bruke på gutterommet akkurat. Men lydmessig er de jo to helt forskjellige monstre! 5150en låt mye brunere, mens ENGLen mer moderne. Kan hende det du ville frem til var at de kun lignet på hverandre utformingsmessig, og da må du unnskylde meg for at jeg misforsto, men jeg måtte bare oppklare saken ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg testet 5150 (...) Jeg fant det også litt frustrerende at man måtte spille rimelig høyt for å få nok vreng - ingen forsterker til å bruke på gutterommet akkurat.

5150en har da vreng i bøtter og spann samme hvilket volum det spilles på.. Bruker du en gitar med humbuckere er gain på 4 nok til death metal! Alt over 5 blir så mye vreng at det begynner å låte skikkelig dårlig! Slik var i hvertfall den jeg har spilt på.

Problemet er at utgangsrøra låter helt forjævlig på lavt volum, og at volumkontrollen er så sensitiv at det er vanskelig å stille lyden litt høyere uten at det plutselig er MYE høyere! :mrgreen:

Absolutt ingen forsterker til å bruke på gutterommet, enig med deg der!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, med pre-gain på 4-5 og post-gain på <1, så låt det kjipt. Med samme pre-gain og post gain på 1,5-2, så var det plutselig altfor høyt :P På ENGL kan man ha mye gain men samtidig holde volumet lavt, uten at hele greia låter rumpe. Stor fordel, synes da jeg ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bare jeg som er pirkete, beklager!

Uansett, problemet med 5150en i forhold til lavt volum er ikke at det blir for lite vreng, men heller at den generelt låter skikkelig dritt på lavt volum. Akkurat som om noe av lydbildet bare forsvinner når volumkontrollen står for lavt.

Hvis ENGLen ikke har det problemet, er jo det helt klart en fordel. Har prøvd en ENGL topp en gang, men husker ikke åssen den var (jeg var full)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ulikt mange røramper spiller ENGL med en voldsom rørvarme på lavt volum. Absolutt en fordel synes jeg. For min del har ENGL mange fordeler over de fleste røramper (iallfall Powerball og Fireball) i sin klasse. De støyer lite, spiller veldig bra på lavt volum og har den geniale kraftrør ordningen (hvis et dauer så kobler ampen det ut og bruker de andre). Kjøpte faktisk Fireball'en min litt på slump siden Bøhgmoen&Sleng føkka til dealen min med Mesa om en 240V Recto til amerikansk pris. Men i ettertid har jeg sett at det er en mye, mye bedre amp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Powerball og Fireball.. Hva er forskjellen på disse to???

Powerball har mer effekt og er mer allsidig. Den har 2x2 kanaler, 2 gain kontrollere, 4 volum, innebygget noise gate, har en focus-bryter jeg ikke helt har skjønt og leverer 100W. Den kan mao. gå fra clean til blues til crunch til metall uten prob.

Fireball har 2 kanaler, men kun én gain kontroller, samt felles EQ men likevel separate master kontrollere. Den er på 60W, og har ikke noise gate. Jeg valgte fireball fordi den har like rå vreng som powerball, men er billigere i drift (færre utgangsrør), samt jeg ikke har bruk for en haug med kanaler. Jeg har clean-master på 0, og bruker footswitch som en mute-switch. Den har i utgangspunktet en ålreit cleanlyd, men hvis du da skal skifte til vreng, så låter ikke vrengen slik jeg vil og omvendt. ... Men hvem spiller vel clean uansett? :mrgreen: Med vrengen som finnes i denne godklumpen kommer du ikke til å røre cleankanalen stort mer enn noen minutter, bare for å teste ;)

Prisforskjellen er vel rundt 5000,-. Jeg kan garantere at fireball spiller mer enn høyt nok, så ikke la antall watt styre avgjørelsen din ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får se og prøve en powerball og fireball, se åssen den er i forhold til Mesa rectifier 50watt topp.. Jeg syntes i Mesa sammenheng at 50watteren er best, så de 60 watta du sa holder i masse hvis får meg .. takker får svar... :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er også 3db forskjell på 50 og 100W, så du kan omtrent ikke høre forskjellen på om du har en 50W og en 100W som står på fullt samtidig. Forskjellen ligger mer i headroom. Jeg vet hva det er, men dårlig nok til at jeg ikke skal gå i detalj.

Selv synes jeg Rectifier ampene er noe skikkelig tullball når vi har ENGL til så fine priser i Norge.

Uansett, skal man ha en amp så er nok Powerball best. Men Fireball har god clean (faktisk null problem å få krystallklar clean med felles gainpott) og to kanaler. Slik at du kan ha clean, "riff" kanal og "solo" kanal. Så eeeegentlig har den fire kanaler, to kanaler med clean og vreng. Powerball har fire selvstendige kanaler.

Jeg valgte Fireball'en siden jeg har tenkt å anskaffe meg en Marshall amp i tillegg, pluss at jeg har en MesaBoogie Studio preamp fra før. Jeg er mest gla i riff og slikt, så der kom Fireball inn for min del. Tenker på å bruke Studio'en til leads og Marshall til "grovere" lyder og litt leads. Men egentlig er det bare fjolleri, Fireball'en duger til alt sammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.