Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Trommemaskin Trenger tips


Anbefalte innlegg

Takk for gode råd folkens!

Jeg var en tur på youtube og den beatbuddy låter faktisk veldig bra, Boss DR-880 også. Merkelig at det skal være så vanskelig å få bra lyd i disse andre boksene. De kan vel ha god software de også?

Men, dere har rett, jeg får ut å kjøpe noe programvare til pc'n.

 

 

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har en pen bunke med manualer? til alle dingsene mine, som jeg har lest flere ganger og studert nøye. Så kapittelet om midi har jeg vært glad jeg kunne hoppe lett over. Må jo sette grenser et sted om hvor mye man skal sette seg in i liksom. Nå viser det seg at å styre tempo på en dings via midi var latterlig enkelt, leste nesten en halv side og bare plug and play, og sånn går nå dagene...

Endret av jonta
  • Liker 1
Lenke til innlegg
Del på andre sider
  • 6 months later...

Endte opp med en brukt Boss DR-880. Den låter temmelig bra, er fin å jobbe med og har mye muligheter bla. har den to ekstra outputs hvor man kan sende enkelt trommer. Men jeg syns det er rart at den fortsatt blir solgt ny for ca.5000. Så bra låter den ikke.

Endret av jonta
Lenke til innlegg
Del på andre sider
  • 1 year later...
16 hours ago, jonta said:

Nå blir det til slutt også software da. Det står det mellom EZ Drummer 2 og Superior Drummer 2.

Superior, er best?

Superior er "best" ja. Mange flere muligheter, bedre sensitivitet, etc. Men der må du mikse alt selv; du får lite hjelp fra plugin. EzDrummer er ferdig mikset og lar deg lage låter veldig raskt. Du kan gjøre finmiksing der også, men ikke på langt nær like avansert.

Skal du bruke trommene i en utgivelse bør du nok kanskje gå for Superior, mens EzDrummer er litt mer egnet for demoer, preproduksjon, etc.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sist jeg spilte inn noe, hadde jeg tilgang til begge. Jeg valgte EZ, rett og slett fordi det var mye raskere å jobbe med.
Nå er ikke jeg trommelsager, og har derfor ikke kunnskap nok til å få til bra saker med Superior drummer. Det ville i det minste gå med veldig mye tid.

Endret av CastorFiber
Lenke til innlegg
Del på andre sider
1 time siden, CastorFiber skrev:

Sist jeg spilte inn noe, hadde jeg tilgang til begge. Jeg valgte EZ, rett og slett fordi det var mye raskere å jobbe med.
Nå er ikke jeg trommelsager, og har derfor ikke kunnskap nok til å få til bra saker med Superior drummer. Det ville i det minste gå med veldig mye tid.

 

2 timer siden, Naigewron skrev:

Superior er "best" ja. Mange flere muligheter, bedre sensitivitet, etc. Men der må du mikse alt selv; du får lite hjelp fra plugin. EzDrummer er ferdig mikset og lar deg lage låter veldig raskt. Du kan gjøre finmiksing der også, men ikke på langt nær like avansert.

Skal du bruke trommene i en utgivelse bør du nok kanskje gå for Superior, mens EzDrummer er litt mer egnet for demoer, preproduksjon, etc.

Takk for tips begge to!

Vil du forklare nermere hva du mene med å "mixe allt selv" ? Å tune/mixe trommene virker ikke så vanskelig, det som er viktig for brukervennligheten er presets/loops, tenker jeg. Slik at man enkelt kan finne forskj. preset som passer til de forskj. parti i låta også ev gjøre redigeringer.

Jeg blir litt skremt av å kanskje måtte bruke enda mere tid på å bruke dette utstyret...

jeg har en brukt Superior 2, pluss " The Metal Foundry SDX" på handa.

Jeg skal bruke de til utgivelser, men bare amatør produksjoner.

Endret av jonta
Lenke til innlegg
Del på andre sider
7 minutes ago, jonta said:

Vil du forklare nermere hva du mene med å "mixe allt selv" ? Å tune/mixe trommene virker ikke så vanskelig, det som er viktig for brukervennligheten er presets/loops, tenker jeg. Slik at man enkelt kan finne forskj. preset som passer til de forskj. parti i låta også ev gjøre redigeringer.

Superior Drummer gir deg i bunn og grunn en miksepult der hver mikrofon har en input, og får potensielt et eget spor i opptaksprogrammet (DAW). Så du må selv tweake nivå, eq, effekter, etc på hvert enkelt spor, akkurat som i et ekte studio med ekte trommer.

EzDrummer gir deg ferdigmiksede trommer, der hele oppsettet får ett spor i DAW og du kan kun gjøre noen grunnleggende nivåjusteringer på hver mikrofon (pluss en del annet småsnacks for å finne gromlyden).

Lenke til innlegg
Del på andre sider
3 minutter siden, Naigewron skrev:

Superior Drummer gir deg i bunn og grunn en miksepult der hver mikrofon har en input, og får potensielt et eget spor i opptaksprogrammet (DAW). Så du må selv tweake nivå, eq, effekter, etc på hvert enkelt spor, akkurat som i et ekte studio med ekte trommer.

EzDrummer gir deg ferdigmiksede trommer, der hele oppsettet får ett spor i DAW og du kan kun gjøre noen grunnleggende nivåjusteringer på hver mikrofon (pluss en del annet småsnacks for å finne gromlyden).

Ok, hvis det ikke er verre enn å mixe et fysisk trommesett så er det vel greit nok. Og har jeg først en mix jeg er fornøyd med, kan jeg vel lagre/notere settings og bruke det igjen?

Daw'et jeg bruker er Cakewalk. Med det så fulgte det med SI-Drums. det låter ikke allverden, så hvis EZ Drums er på det nivået holder det ikke.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bare sånn i tilfelle du ikke er klar over det, i EZ kan du bruke flere forskjellige trommesett. I farten kommer jeg på coctailsett, rock/pop og metal. Det er stor forskjell på lyden i opptakene av de forskjellige settene. 

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ingen kjipe overraskelser nei. Det går fint ann å bruke med default mixer innstillinger. Låter helt fantastisk! Føler meg som en prest i en fullsatt kirke.

Finnes det en gud allikevel...

  • Liker 1
Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja, jeg har et par kamerater som har det og er fornøyde. Men han med den nyeste versonen, drømmer om Superior, riktignok versjon 3, da...

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive

  • Siste aktive tråder

    • JC22 https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=205905820
    • Det er jo ikke så mye annet å gjøre enn å feilsøke. Lån en annen mic og prøv. Om det så er en standard 58 eller så, bare det er en du vet funker. Da får du i hvert fall evt luket bort mikken og/eller lydkort som problem. Prøv også med annen kabel. Hvis det ikke er noen forskjell da, må du inn i innstillinger på lydkort og garageband og se.
    • Gjør mine første spede forsøk med opptak fra mikrofon, men opplever mye støy. Noe jeg gjør feil, eller er det rett og slett en "defekt" mikrofon? Mikrofon er en brukt MXL 770 kondensatormikrofon. Lydkort er et nytt Focusrite 2i2. DRW er Garageband (iMac). Lydkortet ser ut til å fungere som det skal, og ja jeg bruker 48v. Uten det er nivået veldig lavt, hvilket indikerer at det ikke er noe feil med lydkortet. Mikrofonen har -10db funksjon, og den fungerer = redusert nivå når jeg vender over til -10db på mikrofonen.  Når jeg spiller inn fra gitarkabinettet (mic ca 10 cm fra kantoppheng på ht-element) får jeg egentlig tilstrekkelig nivå med gain på lydkortet ca kl 10:30 - 11:00.  Men ved tale/"sang"/akustisk kommer det (for mye) støy fra mic da jeg må ha gain på ca 12:00+ for å få høyt nok innspillingsnivå.  Støyen er jevn sus, som gradvis øker med gain. Ingen brum, pops el.likn - kun sus.  Har ingen annen mic å sammenlikne med. Er det noen innstillinger i Garageband jeg har oversett (er "amatør på dette), eller....? Tips/inspill mottas med takk 🙂
    • Laney er relativt billig og veldig bra, jeg har brukt en GH50 som funker helt supert. Med en 4x12 eller to mangler det ikke noe på volum i alle fall. Det meste av vreng har gått på pedaler, har bare skrudd en halvskitten Malcolm-lyd på ampen. Når det er sagt låter det selvfølgelig veldig fett med en Orange e.l., lånte en OR50 en stund, men jeg kunne ikke rettferdiggjøre prisen når Laneyen var såpass bra   Når vi har reist uten amper står det som regel en Marshall av noe slag på scenen og det er 100% kurant det også. Det er en liten trend gående for spesielle/dyre amper i stonermiljøet, men de aller fleste kjører nok på hva som helst av gamle røramper.   På brettet har jeg wah-boost-fuzz-phaser-digital delay. Fuzzpedaler er en svær jungel å gå seg vill i, men på Youtube får du en god ide om hva du kan vente deg. 
    • Det er relativt stor forskjell på Ibanez sine tidlige kopier av Gibsons og senere utpå '70-tallet. De laget også som nevnt her, både billige og litt dyrere modeller. Typisk har vel de billigere påskrudd hals, og det vil jo gjenspeile seg i prisen man kan forvente å få. Nå ser jeg stadig vekk Ibanez Gibson-kopier til fantasipriser, også de med bolt on hals. Det beror nok på myten om at Ibanez (og Greco, Burny o.l) laget like gode eller bedre gitarer enn Gibson på '70-tallet. Det kan kanskje stemme i noen tilfeller for de dyreste Japanske kopiene, men her til lands er det nok de billigste variantene det ble solgt desidert mest av.  Også som nevnt over her; gode, detaljerte bilder av den aktuelle gitaren vil være veldig nyttig i forhold til å kunne anslå noe som helst ang. verdi.
  • http://www.BILDELERstore.co.no

  • Støtt driften av GitarNorge


  • Https://Www.AutoDELER.co.NO
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.