Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Støy i forsterker(e)


Anbefalte innlegg

Jeg fikk i går to stk Pearl SS-102 forsterkere i hus.
De ser slik ut:

6tag_091016_181646.jpg

Tipper de er fra sent 70-tall. Er bygget inn i transportkasser.
Har en grusom distortion effekt, fin cleanlyd og en chorus/flanger det går an å skru på.
Spiller bikkjehøyt.

Begge virker, men de har hver sitt støyproblem.

Forsterker nr 1:
Spiller fint, men har en bakgrunnsusing som blir høyere etterhvert som jeg skrur opp volumknappen.
Når volum står på null er det nesten ingenting, ikke mer enn hva en forventer av en forsterker som er på.
Og når volum er på max så er det heller ikke noe.
Den blir ikke påvirket av EQen. Den er der uansett om gitar er plugget i eller ikke.

Prøvde å rense volumpoten med litt CRC, men det hjalp ikke.
Hva kan forårsake dette? Dårlig pot? Sliten trasistor/cap/resistor? kabling?

Forsterker nr 2:
Denne har et litt annet problem.
Den reagerer når jeg drar på litt når jeg spiller. Trenger ikke dra på mye, bare litt mer enn forsiktig klimpring.
Da hopper den litt i volum og det kommer noe statisk støy i bakgrunnen, som på en måte følger gitarlyden når den blir høyere.
Litt vanskelig å forkare, men tenkte det at dette blir "trigget" når signalet får en viss styrke kan gjøre det enklere å lokalisere problemet.

Håper dette er enkle ting å fikse, da jeg er veldig hypp på å få brukt forsterkene skikkelig.
Er klar over at forsterkere ikke er noe en amatør skal begynne å tulle med sånn uten videre, så om det må gjøres mer enn å bytte en jack/potmeter/annen liten del
så skal noen mer kyndige få ta seg av saken.

Skal prøve å få spilt inn lyd av problemet.

Forsterker nr 1 er spillbar sånn som den er nå, iallefall til bråkete bandøving. Men støyer nok litt for mye til opptak og spille fin musikk på.

Og om noen tilfeldigvis skulle ha noe kunnskap om selve forsterkerene så tas det gjerne i mot. Var veldig vanskelig å finne noe på nett. 

Endret av Ataxia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri hatt eller brukt disse, men generelt kan jeg si at transistorutstyr fra søttitallet kan har en normal egenstøy som er veldig mye høyere enn dagens utstyr har.
Det er selvsagt umulig for meg å si noe om den ene forsterkeren bråker mer enn det den skal, men det var det første jeg tenkte på, og noe som kan være greit å være klar over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det regna jeg egentlig med, har hatt et par 70-talls transer før.
Så det er mulig at støyen i forsterker nr 1 skal være sånn. Får se når jeg tester den på øving i morgen om det er noe jeg legger merke til i annet "støyklima" enn på soverommet.
Men forsterker nr 2 er det noe som ikke stemmer. Først og fremst pga volumhoppet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøvde forsterkene på litt høyere volum nå(madammen var ikke hjemme), og med pedaler.
Forsterker nr 1 spiller veldig bra. Støyen er ikke hørbar når jeg spiller med vreng eller en del ekko/klang.
Men litt irriterende når jeg spiller helt nedpå ting. Så om det kan bli bedre er det fint, men jeg kan leve med det om det bare er sånn.
Dette er tross alt ikke hovedampen.

Forsterker nr 2 har fortsatt samme problem,
men har kommet frem til at støyen mest sannsynlig er av samme type som i forsterker 1,
men at den kun kommer når jeg spiller.
Så det mest plagsomme her er at den begynner på veldig lavt volum, for å så hoppe opp til vanlig volum når den får sterkt nok signal fra gitaren.
Nesten som om det er en gate som står på. Når jeg slutter å spille så fader den ned i volum igjen.
Hva kan dette skyldes? Det samme skjer med begge inngangene(high/low).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kondislekkasje vil ikke alltid vises på utsiden nei. Noen ganger så kan man se med blotte øye at den buler noe ut eller at at det er litt brun gugge på utsiden, men ikke alltid.
Multimeter burde vel alle ha i hus men du får ikke sjekket kondensatorer med multimeter uten å lodde dem ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrudde den opp og tok litt bilder:

Forsterker #1 har visst fått seg nytt element en gang i tiden.
WP_20161011_010.jpg


Innmat forsterker 2:
WP_20161011_009.jpg

Innmat forsterker 2:
WP_20161011_008.jpg


WP_20161011_007.jpg


WP_20161011_006.jpg

Elementet i forsterk #2. Tung jævel! Noen som vet hva det kan være?
WP_20161011_005.jpg


WP_20161011_004.jpg


WP_20161011_003.jpg


WP_20161011_002.jpg


WP_20161011_001.jpg

 

Endret av Ataxia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.