Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Sedertre vs Gran i topp, og erfaringer med Fender Paramount?


Duckling

Anbefalte innlegg

Hei.

Spiller for tiden på en Takamine EAN10C som jeg er meget fornøyd med, men jeg trenger en backup til denne så jeg kan redusere scenetiden som går med til strengeskifter. (Forekommer ikke ofte lenger, men greit å unngå det helt). Dette er en gitar med mahogny i sider og bunn, og en topp av sedertre.

Det å finne denne kombinasjonen på en gitar som er på lager i butikk så den kan prøves i aktuell prisklasse (ca 6k, maks 7 om kasse eller solid gigbag er inkludert) er en utfordring, da det stort sett er gran som går igjen, med unntak av noen få som er mahogny all the way. Hvor store er de tonale forskjellene på en gitar med gran i toppen kontra en med sedertre, dersom resten er mahogny på begge? En backupgitar må jo da helst ha ganske lik tone som hovedgitaren så jeg bare kan bytte på scenen uten at jeg må skru en haug med EQ for å få den til å låte bra på samme kanal. (Kan til nøds ha en egen kanal til den, men greit å unngå det om mulig). Hadde en Taylor 214e tidligere, men den var altfor ulik så den gjorde ikke nytta, men den hadde jo også laminert rosentre i kroppen, så den blei veldig bright og crisp i forhold.

Til slutt lurer jeg også på om noen har erfaringer med den nye Paramount-serien til Fender? Synes disse ser veldig lovende ut. Fikk skryt på NAMM, ser fine ut og er i riktig prisklasse. (6400,- for standardutgaven (mahogny med grantopp) med kasse), men lurer jo på om noen har hands on erfaring med disse. Er de noe å samle på, eller kommer jeg lenger med noe annet i samme prisklasse?

Så for å oppsummere; Hvor stor forskjell er det på en gitar med grantopp kontra en med sedertre-topp, og har noen prøvd Paramount-serien til Fender?

Alle erfaringer settes pris på, og kom gjerne også med tips til andre gitarer som er å finne lagerført mellom Skien og Oslo, evt i Østfold, som kan funke til mitt bruk i mitt budsjett :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Jeg vet ingenting om disse fenderene, men er det nødt å være heltre i side og bunn? Om ikke så anbefaler jeg du tar en kikk på hagstrøm sine akustiske, de har noen med Cedertre i topp med laminat sider og bunn som låter veldig bra, og spillbarheten har vært veldig god på de har jeg har prøvd. Det er høylytte gitarer. De ligger på rundt 5k i pris.

Forskjellene på hagstrøm gitarene med gran og ceder i topp er at ceder har en varmere litt mørkere lyd enn grantoppene, men de låter meget godt. Anbefaler du prøver de. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tipset, men har glemt litt av den tråden her, og dermed også at problemet er løst. Tok en tur til Drammen og prøvde en Paramount (PM-1 Standard) som var såpass god at jeg tok den med meg hjem.

Var forsåvidt klar over at seder er varmere og mørkere enn gran, var bare usikker på hvor stor forskjell det egentlig er. Nå er det jo forskjell fra gitar til gitar, og det er mange faktorer som spiller inn, men konklusjonen med Fenderen vs Takaminen er at forskjellen i høyeste grad er merkbar, men ikke ekstrem, så jeg tror den skal gjøre mer enn god nok nytte når den er spilt inn.

Kikket på Hagström også, og de så veldig lovende ut, men var vanskelig å finne en butikk i nærheten som har de på lager, og vil ikke kjøpe kassegitar uprøvd i denne prisklassen. Prøvde flere forskjellige i butikken i samme prisklasse, og Fenderen var den eneste jeg faktisk likte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ah okay, godt det løste seg :) Alltid kjekt med ny gitar, håper den gir mye glede i årene framover :) Vel for å finne ut forskjellen med gran og sedertre så er vel det beste å prøve 2 gitarer fra samme gitarmerket der èn har sedertre mens den andre har gran. Jeg må si jeg var overrasket over hvor godt jeg likte noen hagstrømmer med sedertre i toppen, lyden var upåklagelig. Noen liker best sedertre mens andre liker best gran, kommer sikkert ann på hvordan man spillestil da noen liker best sedertre for fingerspill mens andre liker gran for strumming.

Sedertre topp og mahogny sider og bunn er som regel finfin lyd. 

Enig i at man må prøve en gitar før kjøp, spesielt i den prisklassen. Det er så vidt spekter av hva preferanser folk har både på spillbarhet og lyd.

Jeg endte selv opp med en Hagstrøm DAGRA-CE (GA body) for noen dager siden med gran i toppen og rosewood laminat pga. for det første syns jeg de ser helt supre ut (har alltid hatt lyst på en med grantopp og rosewood), og for det andre så er lyden superb. Skulle gjerne hatt en med sedertopp og :) Likte igrunn alle hagstrømmene, de var satt opp veldig bra fra fabrikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt flisespikking kanskje, men cedar som brukes i gitar-topper er egentlig en slags tuja som vokser i Amerika. Sedertre, som bl.a. er på det libanesiske flagget, er noe annet. En fordel med cedar er at det ikke trenger aldring slik som som gran gjør for å gi best mulig lyd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.