Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Uppladbara powersupplies och schyssta pedalbrett.


Anbefalte innlegg

Hej, egentligen 2 saker det här. Jag är lite sugen på att bygga ett pedalbrett runt Atomic Amplifiren och checkar lite möjligheter. Det blir ganska enkelt, men Line 6 Relay 30 - Polytune 2 mini - Amplifiren och så en Mission expression (eller möjligtvis Hotone Soul Press) kopplad till Amplifiren ut till en CLR Atomic/Alto TS 210 eller bara rätt in i husets mixer.

1. Som strömkälla har jag tänkt att använda Truetone 1Spot (den enkla) som jag har använt i flera år och aldrig haft ett enda problem med, i daisy chain. Fajjn det, meeen så blir det kväll och så googlar man sig bort och så ser jag Pedaltrains Volto som verkar vara en kanonbra grej,en uppladdbar, slim fit och lätt powersupply. Lite onödigt kanske men skönt att bara koppla in lyd ut-kabel på gigs, inget mer. Finns den att få tag på i Norge? Nejra serru. Så dyker det upp folk (alltså på internet) som har använt såna uppladdbara powerbanker som är tänkt att man ska ladda upp mobiltelefoner mm med. Jag hade inte tänkt tanken att det kunde funka, men vad ska till för att tex en sån här Blitzwolf ska fungera? Någon som har någon erfarenhet med uppladbara strömkällor och pedaler?

2. Jag hade egentligen landat på ett Pedaltrain Metro 20-brett men så snubblade jag in på Temle Audio Designs sidor och hittade deras Solo 18 i röd, mmmm, olala. Helt onödigt när man klarar sig precis lika bra med en Pedaltrain.. eller en planka från Maxbo.. men, men. Några andra tips på pedalbrettsproducenter (som finns i sån ca 20 cm x 40-50 cm) jag borde titta på mottages tacksamt?

God kväll :) .

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uten at jeg har sort belte i dette, så tror jeg ideén om å bruke en mobiltelefon-powerband ikke er en videre farbar vei, i det minste ikke hvis man skal ha det enkelt og driftssikkert.

De gir nemlig typisk fem volt ut, og da må man koble inn en step-up- krets med tilhørende effekttap. Slikt finnes for en billig penge på Ebay, men man taper som sagt strøm som forsvinner i forbruk og varme i kretsen. Hvordan diverse pedaler reagerer på den strømmen de da blir tilført vil jeg ikke engang spekulere i, fordi jeg kan alt for lite om det.

Skulle jeg mot formodning spille for penger, tror jeg en slik løsning er noe man bør teste ut grundig, og bruke mye tid på å sjekke ut om virker. I mitt hode er det ikke verdt strevet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nja.... Ville kanskje ikke gitt opp dette uten å prøve! Det finnes iallfall de som har 9V utgang, den jeg linker til under her kan gi  inntil 1.7 A på 9V. Det blir endel pedaler, og da skal det vare i mange timer, så sant alle pedalene dine takler standard 9V.

Ser jo fort problemer om du har odde pedaler som skal ha 12V eller Ac, eller noe annet sært..

http://www.mytrendyphone.no/shop/itian-a4-8800mah-191301p.html

Utfordringen vil bli å finne en overgang til pluggen på den der. Jeg skal iallfall følge med om du velger å teste dette!

Edit: Har sjekket litt på Qualcomm Quick Charge, og jeg vet ikke helt om dette krever noe intelligens hos den som blir plugget inn! Ser det står listet opp enjheter som støtter dette, om det vil funke på en pedal er uvisst for meg...

Endret av askret
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har du säkert rätt i CastorFiber, och mitt hövve säger att det är ju fan inget problem att bara köppla i 1Spoten :) . Men så hade det också varit kul om det funka, he, he. Flera av de här powerbankena ger faktiskt ut 9 volt, bland annat Blitzwolfen, som jag länkade till, och den här (litt dyrare dock). Men må ju ha nån sorts adapter från USB till standard gitarpedal ingång, men det kanske inte ens finns? De verkar ju ha nok juice i alla fall :) . Ser också att Grid1 har Pedal Jeanie som är ett uppladdbart pedalbrett, men då ska vi upp i prisklasserna alltså.. och så roligt ska vi inte ha det :) .

 

Edit: askret svarade innan jag svarade, snabbing där :) .

Endret av TUFFTUFFTUFF
Edit: askret svarade innan jag svarade, snabbing där :) .
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Aha, intressant, då är det alltså möjligt att få det till att fungerara. Fick precis ett mail från Pedaltrains support om att en ny och förbättrad Volto är på väg till distributörerna. Vet inte hur mycket det har att säga i praksis men enligt Pedaltrain så är förbättringarna (cut and paste):

- Improved battery charging
- New charging dock (certified worldwide), new worldwide dock connectors and new micro USB cable (much better connection)
- Proprietary G-Mod circuit for balanced battery discharge and quiet operation
- Improved core batteries, cells factory-sorted and matched for capacity and voltage, vapor-impermeable
- Total electro magnetic interferance (EMI) cancelation
- Vibration and shock tested
- Built-in current interruption to help protect the cell from overcharge
- Hundreds of lifetime recharges
- The equivalent of thousands of 9v batteries over its life
- Tailored for pedals that operate on 9v batteries
- 2000 mA peak power (5000mAh)
- Shared ground (not isolated)
- 1 yr limited warranty

 

Får väl se hur priset blir på den när den kommer då.

 

Angående pedalbrett så blev det Duo 17 från Temple Audio Design med fjärrkontroll och blinkande ljus och grejer. Ser bra ut (om man tycker om sånt förstås :) ).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.