Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Potmeter ohm verdi


Anbefalte innlegg

Potmetere har som oftest forskjell i verdiene på forskjellige pots. og jo mer ohm, jo mer diskant går igjennom, som jeg har forstått da.

Så, la oss gå ut ifra dette bildet, som du ser så er det 1 vol og 1 tone. 

C2wzyvn.png

Men si at man har en på 450k og en på 550k.  Hvor mye diskant man får ut av gitaren, med å ha hvilken hvor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er dette riktig da? Skrudd på fullt så skal det vel ikke være motstand i det hele tatt. Hvor mye ohm sier vel noe om hvor brå potn fungerer, hvor følsom den er. Og skrudd av, om den er i stand til å stenge helt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tok å testet dette med å sette multimeteret på polene L1 og L2. Det ble motsatt resultat. ((F.eks: Bildet oppe, pot'en til venstre, den nedre polen og midtpolen))

Satt på en knott med tall på også, bare for å være sikker. Når den var på null, ble det 0 ohm. På fullt, 560k ohm.

Skulle gjerne likt å visst mer om hvordan elektrisitet og lyd henger sammen, for det forvirrer meg litt. Volt watt ohm ampere.

 

Men, følsomhet avhenger mer på Tone pot'en av hvilken kondensator man har satt på.

Hva jeg vet er at, jo høyere verdi på kondensatoren, jo mer diskant vil bli fjernet. Men er Tone satt på 10, har kondensatoren ingen effekt, annet en hva pot'en er i ohm. Tror jeg.

 

Pot's går for det meste på 2 typer. Linær (rett kurve) og audio taper (bøyd kurve).

Faktisk så er det Audio Taper typer man føler det høres mest linær ut pga våre elendige ører som ikke er linære en plass. Audio Taper blir for det meste brukt. Oftest til Volume.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, jonta skrev:

Er dette riktig da? Skrudd på fullt så skal det vel ikke være motstand i det hele tatt. Hvor mye ohm sier vel noe om hvor brå potn fungerer, hvor følsom den er. Og skrudd av, om den er i stand til å stenge helt. 

Nei et 250k volumpotmeter gir 250k motstand på 10.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Blix skrev:

Nei et 250k volumpotmeter gir 250k motstand på 10.

Skrur du på fullt, så skrur du vel opp på 10 eller i noen tilfelle 11, har du et 250Kohm potmeter som gir 250Kohm på 10, får du vel ikke noe lyd ut...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

wd1h0011_00.jpg

Her er det nok lettere å se det. Den fulle motstanden til volumpotensiometeret ligger hele tiden mellom signal og jord, og den variable "wiperen" fungerer som en spenningsdeler før utgangen. Derfor blir det forskjell på f.eks. 250K og 500K pot selv om volumet står på fullt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, el_roffo skrev:

wd1h0011_00.jpg

Her er det nok lettere å se det. Den fulle motstanden til volumpotensiometeret ligger hele tiden mellom signal og jord, og den variable "wiperen" fungerer som en spenningsdeler før utgangen. Derfor blir det forskjell på f.eks. 250K og 500K pot selv om volumet står på fullt.

I teorien har du kanskje rett. Men allikevel, 250K eller500K er vel uansett mer enn nok til å stoppe "kortslutningen" til jord, du vil ikke kunne høre noe forskjell, selv ikke om du bypasset potmeteret. Ohm verdien bør tilpasses output fra pickups og ønsket dosering. Spiller du f.eks. mye med lillefinger på volum pot som en slow attack effekt, ønsker du kanskje en vol pot som gir fullt allerede ved 3/4 åpning, for å unngå de store bevegelsene.

2 timer siden, CastorFiber skrev:

Det er mulig jeg misforstår her, men om motstanden øker eller minsker når man skrur et potmeter mot klokka, avhenger av hvilken av de to ytterste kontaktpunktene man jorder. Et potmeter kan altså kobler på (minst) to måter.

Ja, er det ikke slik da. Et tradisjonellt gitar potm. (3 kobl.) kan vel kobles slik at det også kan virke motsatt vei...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, jonta skrev:

I teorien har du kanskje rett. Men allikevel, 250K eller500K er vel uansett mer enn nok til å stoppe "kortslutningen" til jord, du vil ikke kunne høre noe forskjell, selv ikke om du bypasset potmeteret.

Litt av signalet vil gå gjennom poten uansett, stort sett diskantfrekvensene. Høyere motstand på pot vil slippe gjennom mindre av disse frekvensene til jord og gir mer diskant ut. Det er lett å høre hvis du bytter ut volumpoten på en Tele til en på 500K...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, jeg skal ikke være helt dønn påståelig.

Men som du foreslår, om man bytter ut volumpot på Tele til 500K, vil da fortsatt noe av signalet gå igjennom potm. mener du.

Jeg har to ganske like gitarer med EMG 81 i bru, den ene har ikke tone kontroll, kan jo være en grunn til det... Men jeg kan ikke si jeg har hørt noe særlig forskjell på disse to (men du snakker kanskje kun om volumpot?) Men kanskje på tide å ta en test, akkurat nå er det gamle strenger på den ene:unsure:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.