Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Philipson XL 50 R ombygging


bjosted

Anbefalte innlegg

Jeg har en Philipson XL 50 R Gitar amp, som jeg tenkte jeg skulle bruke til bassen. Er det mulig å bygge om den så den tåler en bass ? Det kommer da greit med lyd ut av den, men vet ikke om den tåler høyt volum. Har testet ut på ca 1/2 volum uten at det ødela noe som helst. Har ikke noe spesifikasjoner på den, og ikke finner jeg noe på nettet heller. Det eneste jeg vet er at det er 50W, 


 

48_1384893189.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, CastorFiber skrev:

Det går helt fint å bruke en gitarforsterker til bass hvis du ikke presser  den. Det som ryker er som regel høyttalerelementet.
Du vil få litt bedre lyd, samt at du kan spille høyere hvis du skifter ut elementet.

I mange sammenhenger holder femti watt i bassevis..

Har du noe tips til element som kan duge ? Har lett litt rundt, men det står lite om den på nettet. Det er en 10" som står i nå. Får ikke sett hva slags Ohm, den står stappet inne i en bod for tiden..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri hørt eller lest om noe som skulle tilsi at et 100-watts element ikke spiller fint med en femtiwatts forsterker. Bare det er nok, så er det helt greit.

Med forbehold om at dette er en transistorsak, så er det også slikat hvis Ohm- verdien på elementet er høyere enn det minste forsterkeren er beregnet på, så er det trygt.
I praksis vil det si at hvis man kobler til et 8 Ohms element på en forsterker som har laveste last på 4 Ohm, så går det helt greit. Omvendt er det ikke sikkert det blir like flott.
Merk at hvis forsterkeren er oppgitt til 50 watt i fire Ohm, vil den avgi litt mindre effekt hvis du setter inn et 8 Ohms element. Jeg tviler egentlig på at du vil merke noen enorm forskjell i lydstyrke mellom la oss si 4 og 8 Ohm. Følsomheten på elementet, altså hvor mange dB den gir fra seg (tror det er på 1 watt som er standard, men ikke helt sikker) spiller minst like stor rolle. Den du har linket til ser da ganske lettdrevet ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.