Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Hjelp til valg av kabinett


vwh

Anbefalte innlegg

Tenkte jeg skulle forhøre meg litt om valg av kabinett til forsterkeren som jeg mest sannsynlig får denne uken om ikke noe uforutsett oppstår.

Toppen er en Bogner Ecstasy 101B (bilder i Galleriet og egen post kommer seinere).

Har et begrenset budsjett, så her blir det kun aktuelt med brukt.

Hva er egentlig den lydmessige forskjellen mellom 1x12", 2x12" og 4x12"?

Hvilke elementer gjelder? Bogner bruker Greenbacks og Vintage30 i sine kasser.

Hvilke fabrikat er noe å satse på? CAE, Bogner, THD etc. er utenfor prissjiktet, så det må blir noe som Mesa, Marshall, Laney.

Setter pris på seriøse svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elementene som brukes av de forskjellige produsentene er vanligvis de samme: G12T-75, Vintage 30 eller greenbacks. Såvidt jeg har fått med meg, er dimensjoner nokså de samme også, med mesa sine recto kabinett samt marshall mode four som unntak (litt større for mer bass).

Derfor: du kan velge det billigste (m/celestions) med god samvittighet ;) Carvin Legacy 4x12 går for rundt 8000, da med vintage 30, mens Bogner sitt tilsvarende koster nærmere 14000. ENGL sitt alternativ ligger vel et sted mellom de to. Har selv et Marshall JCM 800 1960 m/G12T-75, og det funker gull. Marshall er vel de som er lettest å finne brukte også.

Når det gjelder Behringer: har eid et slikt og det virket flott, men man merket at kvaliteten var noe dårligere. Tolex/bekledning som løsnet, hjul som etterlot merker på stuegulvet, knirket fælt... Det er en grunn til at de er skremmende billige.

Egentlig tror jeg du klarer deg vel så bra med 2x12" som 4x12". Har hørt mindre kabinett = tightere lyd, som kan være vel og bra, men så er det jo også en fantastisk fordel å kunne bære sin egen forsterker uten å være avhengig av andre. Billigere er dem også. Vinn-vinn-vinn situasjon

Ser ikke like barskt ut kanskje...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel strengt tatt ikke helt riktig å si at et billig kabinett med mer eller mindre samme dimensjonene er like bra som et Bogner, Rivera, Soldano eller CAE kabinett. Igjen spiller treverk inn, hvor mye plastikk det er på den (kjent oppgradering på billigere Marshall kabinetter er å bytte ut plastikkhjørnene med noe i metall).

A/B tester du et MG kabinett med V30 og et CAE kabinet med V30 vil du nok høre stor forskjell ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel strengt tatt ikke helt riktig å si at et billig kabinett med mer eller mindre samme dimensjonene er like bra som et Bogner' date=' Rivera, Soldano eller CAE kabinett. Igjen spiller treverk inn, hvor mye plastikk det er på den (kjent oppgradering på billigere Marshall kabinetter er å bytte ut plastikkhjørnene med noe i metall).

A/B tester du et MG kabinett med V30 og et CAE kabinet med V30 vil du nok høre stor forskjell ;)[/quote']

Heh, jeg googlet litt og fant ikke så mange som hadde skiftet til metallhjørner. Uansett tror jeg det er bedre å ha et marshall kab. med gode elementer og plasthjørner, enn behringer kab. med metallhjørner og kjipere elementer.

MG kabinettene er noe mindre enn andre marshall, og vil selvsagt låte annerledes.

Når det gjelder planke, tipper jeg de fleste bruker kryssfinér, bortsett fra kanskje krank som reklamerer med eksklusivt heltre. Og hvis du hører mye bedre lyd etter å ha byttet til Bogner kabinett fra et Marshall, begge med eksakt samme elementer, så tror jeg kanskje en liten psykisk del spiller inn. Litt vondt å innrømme at du nettopp betalte dobbelt så mye for noe som ikke gav særlig forbedring? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marshall sine standard 4x12 kasser (mod 1960) er ganske solide. De er bygd ganske enkelt, men de holder som *%/. Har aldri vært borti noen kabinetter som slår de til den prisen.

Mesa Boogie sine kabinetter er bygget bedre, som sikkert CAE, soldano, bogner sine også er, men da snakker vi litt mer kroner.

Og det er ikke noe stress å finne et marshall kabinett brukt.

Jeg har hatt et 1960kabinett før, men siden jeg brukte det bare hjemme så byttet jeg det ut til et 1936 kabinett med Celestion Greenbacks. Synes Greenbacksene låter helt kanon til classic rock og blues, men er kanskje litt kjipere i bassresponsen...men de låter varmt :)

Nå er jeg faktisk på jakt etter en 4x12 kasse til bandbruk, og jeg lurer på om jeg skal ha greenback eller V30 i de...

Hvis du spiller med både litt massiv vreng og skal ha en desent clean, ville jeg kanskje gått for V30. De standar celestion elemtene låter godt og varmt, men synes de er litt for tørre og kjipe i lengden.

PS: ikke tenk bare på det lydmessige!

I de siste månedene måtte jeg drasse med hele riggen på hver øving, og jeg lurer på om jeg hadde klikket i vinkel hvis det var en 4x12 kasse. 2x12 er definitivt mye mer praktisk hvis du skal flytte mye det, og ikke har varebil.

Dog, et 4x12 kabinett har vesentlig fyldigere og tightere bassrespons,.....men 2x12'n er ikke så ille den heller.

Nå ble jeg forvirra, håper du ble det samme.

Gnome, jeg ville nok vurdert å kjøpt et litt mer high end kabinett, enn å begynnt å tweake med plastikk beskyttelsen på marshallkabinetta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk Preben! Mye bra i innlegget ditt.

Jeg har funnet et Marshall 1936 nå, ikke langt fra der jeg bor. Fyren skal ha 3000,- for det, noe som kanskje er litt sitvt.

Uansett, jeg sjekket med Marshall, og det skal sitte noen elementer som heter G12T-75 i de. Er disse dugelige sammenlignet med de mer kjente Greenbacks og V30?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk Preben! Mye bra i innlegget ditt.

Jeg har funnet et Marshall 1936 nå' date=' ikke langt fra der jeg bor. Fyren skal ha 3000,- for det, noe som kanskje er litt sitvt.

Uansett, jeg sjekket med Marshall, og det skal sitte noen elementer som heter G12T-75 i de. Er disse dugelige sammenlignet med de mer kjente Greenbacks og V30?[/quote']

Jeg kjøpte mitt marshall 1960 for 2500,- så 3000kr for et 1936 var temmelig mye. Har samme elementer i mitt kabinett, og de funker dritbra til metall. G12T-75 skal visstnok være de mest brukte (solgte?) elementene noensinne. Har testet min egen amp med tilsvarende kabinett m/greenbacks, som ikke var like "chuggy" eller brutale.

V30 har jeg bare brukt sammen med andre amper enn min egen, så jeg kan ikke helt uttale meg. Har også lest fra flere folk som synes de går dårlig sammen med ENGLer.

Ellers kan du jo titte her for musikkpraksis sin lille celestion roundup.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for linken Deformed. Hadde helt glemt den. Syns forøvrig V30'ene låter mye bedre enn de fleste andre i den testen. Æsj..nå vet jeg sannelig ikke hva jeg skal gjøre. Kjipt å sitte på en XTC og ikke kabinett også da :wink:

Syns forresten Century låt best i Musikkweb testen, men de er altfor dyre..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.