Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Forskjell på vintage og eldre gitarer


Jackmons

Anbefalte innlegg

Jeg skjønner ikke helt. Her er det i tråden, slik jeg ser det, et ønske om å få en forståelse om begrepet "Vintage", og så anbefaler du folket å kjøpe softis? Greit nok at du anbefaler at den bør være fersk, men likevel.
Begrepet brukes (og sikkert misbrukes) av alle og enhver for tiden, også produsenter som har instrumenter på samvittigeheten som sikkert mange er enige om at faktisk fortjener betegnelsen..
La oss holde matvarer unna debatten, vær så snill. Det er ikke enkelt å orientere seg i denne begrepsforvirringen, erfaren eller ei.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, CastorFiber skrev:

hvor det kommer fra, og hva det kan brukes til for å beskrive gitarer. Ikke softis.

Det kommer fra langt tilbake i tid da Gibson særdeleshet lagde gitarer i konkurranse med bl.a Martin ' 30-'40'-50 tall, og ikke legoklossgitarer som er populært her inne. 
Mystisk sted å finne en slag 'meningsveksling ' om slikt på GN hvor folk lager seg 'sologitarer' av 'fenalår', OG tror at man kan lage en knallBRA Fender-clone ved å bruke samme armatur. Tro om igjen. Man får gitaren sammen, den spiller, men like bra som en Fender? Goodbye.

En Vintage Gibson er en PRE '62,.....en vintage Fender er en pre '65. Ferdig.snakka.
En 1987 PRS kan kalles en 'vintage PRS', if you read me?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, skela skrev:

Jeg kan ikke være et sannhetsvitne, men nå folk kjøper seg ei spekefjøl og innbiller seg å lage et klasseinstrument
drar til og med jeg på smilebåndet. Folk her inne har et særdeles dårlig forhold til dyre instrumenter. Det være seg 
holdninger til "Finn-annonser" osv.
Som gitarer kan fioliner av  evt gangbart merke være f0rskjellige. Guarneri Del Gesu eller Stradivariuser.
Da Nathan Milstein ( han er en av de beste Back violin-fortolkere) kjent Bach fortolker fikk prøve som en av 4-5 
som har spillt på "The Messiah" Stradivarius sa han at det kjentes ut som en utenomjordisk følelse.

"The Messiah" er forsikret for 50 mill £

Hvor mange her inn kan si det når man drasser inn ei  Ikeaplate m/stikksag eller en brukt rosa Ibbanes til kr.1900.-
GN er et billigforum som strekker seg over hardware, deltagere og holdning.
Dette inntrykket forsterkes jevnlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Hyrcanian skrev:

Jeg kan ikke være et sannhetsvitne, men nå folk kjøper seg ei spekefjøl og innbiller seg å lage et klasseinstrument
drar til og med jeg på smilebåndet. Folk her inne har et særdeles dårlig forhold til dyre instrumenter. Det være seg 
holdninger til "Finn-annonser" osv.
Som gitarer kan fioliner av  evt gangbart merke være f0rskjellige. Guarneri Del Gesu eller Stradivariuser.
Da Nathan Milstein ( han er en av de beste Back violin-fortolkere) kjent Bach fortolker fikk prøve som en av 4-5 
som har spillt på "The Messiah" Stradivarius sa han at det kjentes ut som en utenomjordisk følelse.

"The Messiah" er forsikret for 50 mill £

Hvor mange her inn kan si det når man drasser inn ei  Ikeaplate m/stikksag eller en brukt rosa Ibbanes til kr.1900.-
GN er et billigforum som strekker seg over hardware, deltagere og holdning.
Dette inntrykket forsterkes jevnlig.

Skjønner selvsagt at du er ute etter å provosere, men hva er poenget ditt egentlig? Tråden handler om forskjellen på vintage vs. eldre gitarer. Fioliner kan du ta i ei annen tråd eller på et fiolinforum kanskje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå var vel markedet for kvalitetsgitarer preget av følgende faktorer; tilgang til godt (og helst riktig lagret/tørket) treverk, instrumentmakere med innsikt og erfaring, tilgang til maskinpark som kunne produsere harware (tunere etc) av god kvalitet. 

 

I nyere tid har teknologi endret litt på de to førstnevnte forhold. PLEK-maskiner og ovner som fjerner fukt (roasting) gjør deler av jobben enklere. Det er også god tilgang på ok hardware. 

 

 

Visse konstruksjoner, deriblant  filoliner, akustiske gitarer (spesielt klassiske gitarer) og archtops, krever mer arbeid med fintuning (rikitg bracing, fjerne treverk for å 'vekte' lokket etc), på de bedre instrumenter ble lokket limt på og dampet av flere ganger (kostnadskrevende). Måleinstrumenter gjør slikt arbeid lettere. 

 

 

 

Hyrcaninan: gniere kommer i mange fasonger. Også milliardærer spiller på Telecastere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Grohl skrev:

Tråden handler om forskjellen på vintage vs. eldre gitarer. Fioliner kan du ta i ei annen tråd eller på et fiolinforum kanskje?

Hvis du ikke ser det åpenbare sammenlignbare aspektet, faller du inn under  de 2 siste setninger i innlegget mitt.
(jeg har tidligere i tråden sagt hva jeg mener om 'vintage') hvis du makter å lese deg tilbake ????????

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grohl: en mandolin er en fiolin med doble strengepar og bånd. En elektrisk bass er en kontrabass med bånd uten klangkasse. En gitar er muligens en utvidet bratsj, celloen går litt dypere og fiolinen litt høyere. Samlekategori: strengeinstrumenter. 

 

 

Hyrcaninan: det bor vel en gnier i deg også siden du stadig er innom? :-) 

Fordi mange av de beste instrumentalister holder seg til enkle oppsett? 

 

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Moderatorpost.

Kan denne tråden vennligst holde seg til tema, og ikke vris over på at man skal diskutere om hvor dumme, kunnskapsløse og gniene medlemmer på forumet er, og hvor elendig forumet  framstår?

Synes noen det er spennende å diskutere, kan man ta det i en egen tråd, eventuelt overveie å finne et forum som er høyverdig nok.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes Hyrcaninan får fart i meningsutvekslingene, han deltar jo selv på forumet og blir således også gjenstand for egen kritikk. 

 

Begrepet vintage er da hyppig brukt om vin, fioliner og veteranbiler så litt avsporing får man tåle. 

 

En virkelig avsporing ville vært å diskutere Hyrcanina, gresk navn (ulvelandet) på er område i Persia (dagens Iran). Men assyriologien får vel vente til en annen tråd (?).

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutter siden, Hyrcanian skrev:

Hvis du ikke ser det åpenbare sammenlignbare aspektet, faller du inn under  de 2 siste setninger i innlegget mitt.
(jeg har tidligere i tråden sagt hva jeg mener om 'vintage') hvis du makter å lese deg tilbake ????????

Klart jeg ser sammenhengen mellom gitar og fiolin, men det manglet et poeng - annet enn å rakke ned på et forum (og dens medlemmer) du selv har blitt medlem av. Tidligere i tråden har du, som du selv poengterer (pass på at ikke spørsmålstegntasten går i stykker), lagt fram hva du mener er vintage. Meg kan du gjerne putte i hvilken bås du vil - det betyr ikke så mye.

Antakelig er du eldre enn de fleste her og bør oppføre deg deretter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.