Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

16 ohm til 8 ohm på høyttaler?


Gjest Elma

Anbefalte innlegg

Mulig jeg ikke fulgte godt nok med på elektrolinja på 80-tallet, eller at jeg var syk den dagen. Men, om jeg har en høyttaler med 16 ohms impedans, og ønsker 8 ohm, kan jeg bare koble inn en motstand på 16 ohm i parallel? Er det mulig, eller er det andre kriterier som også spiller inn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Ja, det kan du.

Ulempen er at det blir omsatt like mye effekt i motstanden som i høyttaleren.

Om du gjør dette, pass på at motstanden tåler nok effekt. Har du 50W forsterker må motstanden tåle 25W.

Motstander som tåler mye effekt er ofte trådviklede. Her forandrer impedansen seg med frekvensen.

Espen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk Espen. Du sier at ulempen er at det blir omsatt like mye effekt i motstand som i høyttaler. Vil det si at en 50 watts forsterker kun gir 25 watt ut i høyttaler?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, har forsåvidt noe rare greier, men med nogenlunde standard prestanda. Har en Taperoller (T-amp) lagd av Tore S. på "det andre forumet" som nå er lagt ned. Mener Tore sa at denne tålte 16 ohm, men at den "jobba" best med 8 ohm. Om dette ikke gir mening, er det nok jeg som husker feil eller har misforstått Tore :-). Så det du sier Gluke er at om en amp er bygd for 8 ohm, så er det ok å bruke en kasse på 16 ohm?

Endret av Elma
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørsmålet er om du hører forskjell på om forsterkeren kjøres på 8 eller 16 ohm. Den totale effekten ut vil være 50W fordelt på hele lasten, dvs 25W på motstand og 25W på høyttaler. De ville kanskje vært fornuftig å bruke motstand som tåler mer enn 25W hvis du likevel skal koble den inn. Det gjelder spesielt rørforsterkere der effekten ofte blir rundet av til nærmeste runde verdi. Jeg har vært borti amper som betegnes som 15W, men der effekten ut er opp mot 18-20W.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tanken min for å ta opp dette var å ikke "ødelegge" utgangen på ampen min med feil "last". Tror jeg lar dette være. Men hvis jeg tolker det Gluke og Troll sier, så kan jeg pent bruke 16 ohm på en utgang som i utgangspunktet er ment på 8 ohm?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som en hovedregel så kan du bruke 16ohm høyttaler på en 8 ohm output ja.

Dette spørs jo helt hvordan ampen er bygget og det er aldri noe garanti for at man kan gå opp i ohm på kabinettet, men som regel skal dette gå bra.

Det er mye verre hvis elementet på høyttaleren har lavere ohm enn output på forsterkeren. Da vil forsterkeren i noen tilfeller levere for høye strømmer og kan føre til at ting begynner å lukte svidd. Men har høyttaleren høyere impedans, så vil heller forsterkeren levere litt mindre strøm ut noe som betegnes som tryggere :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar til dere alle. Planen med motstand skrinlegges. Kjenner jeg fikk mest lyst på et 8 ohms element.

Siden jeg ikke poster så mye her, benytter jeg sjansen til å ønske alle et godt nytt år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er det tydligvis ingen krise å kjøre 16 ohms element på 8 ohms utgang. Var innom finn.no og så at det var vesentlig flere 16 ohms elementer til salgs enn 8 ohms, derav spørsmålet.

PS! Skal kjøre sønn min på "fest" nå. Han har satt 2 Red Bull i kjøleskapet. PINGLE. Godt ikke gutten ser bilder fra da far traff mor. Igjen, godt nytt år folkens.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.