Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Intonere


Kjetil-A

Anbefalte innlegg

Hei,

Hvor enkelt er det for en stakkars nybegynner å intonere elgitaren sin selv?

Gitaren har nylig vært på service med strengebytte og ny "nøtt", men G strengen ser ikke ut til å være intonert(?) helt riktig. Det er ikke en G i 12 bånd (slik jeg har forstått det skal være). Jeg har lite lyst til å ta den med til gitarsjappa igjen om dette er enkelt å fikse selv. Det er en MIM stratocaster lonestar deluxe.

Endret av Kjetil-A
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Intonasjon varierer individuelt med spillestil og styrke i hånda så jeg vil aldri overlate det til andre. De store stjernene har gjerne egne teknikere som kjenner deres preferanser ut og inn, men for oss vanlige dødelige er det like greit å gjøre det selv. Man bør ha en gitarstemmer med høy nøyaktighet, og så må man sette seg inn i tabeller for avvik om man bruker gitarer med kompenserte stemminger (Feiten, Earvana osv). Noen stemmere har slike kompensasjons-tabeller innebygd, både for åpen stemming og 12-bånds intonering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvos man er nybegynner, er det nok litt i overkant å ta hensyn til personlig spillestil og preferanser.

Tuneren din duger sikkert.

Tell hvor mange trekk skrur, slik at du kan reversere det du gjør, og så er det bare å forsøke. Så lenge du skrur litt av gangen og måler ofte, skal det mye til for at noe blir ødelagt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er flageoletten i 12 også en G?

Også? I forhold til hva?

Flageolett i 12.bånd (12.fret hamonic) er alltid halv bølgelengde av hel streng og dermed alltid eksakt en oktav over den hele åpne strengen helt uavhengig av intonasjon. For en nybegynner må man presisere at strengen først skal stemmes rett åpen. Deretter kan man sammenlikne 12.fret harmonic med tonehøyden man får ved å trykke ned strengen i 12.bånd for å vurdere intonasjon. Intonerer man på øret (uten gitarstemmer) er disse tonene lettere å sammenlikne enn toner med 1 oktav avstand.

Jeg har ingen aning om hva en flageolett egentlig er. Jeg er nybegynner :)

Hva anbefales? Jeg har en Morgan GT-28.

De fleste moderne eksterne stemmere er nøyaktige nok til intonasjon, men noen har for enkle display til at man ser eksakt hvor unøyaktig tonen er. Stemmere som bare indikerer lav, stemt og høy med symboler eller dioder egner seg dårlig til intonering uansett hvor nøyaktige de ellers er. Pass ellers på at stemmeren dekker hele frekvensområdet. Det er ikke alle stemmere som er like gode til å håndtere tonene en oktav opp på de to tynneste strengene.

For nybegynnere som starter å måle toner rundt på halsen med en stemmer er det også viktig å være oppmerksom på at en gitar med rette bånd aldri kan bli helt rett stemt i alle posisjoner samtidig. Det finnes løsninger på det slik som True Temperament, men det har ihvertfall så langt vist seg for dyrt eller upraktisk til å bli særlig utbredt.

Endret av PerH
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.