Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Fractal FX8


skela

Anbefalte innlegg

Fremtiden har ankommet. Nå kan man kaste sine analoge effekter og satse heldigitalt... har blitt sagt en rekke ganger. Og fortsatt spiller 99% av verdens turnerende gitarister på relativt tradisjonelt utstyr..

Men nå er det store vannskillet kommet. Og det heter FX8.

Dvs, hva vet jeg? Ikke har jeg testet den selv og jeg har heller ikke råd til å kjøpe noe slikt uten å vite at utgiften kan forsvare seg over tid. Derav denne tråd.

Endret av skela
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har AxeFx II og de samme effektene som ligger der er tilgjengelig i FX8.

Jeg hadde planlagt å skrinlegge effektbrettet jeg kjører sammen med Freidman ampen og kjøre FX8.

Når AX8 ble lansert velger jeg heller å gå for AX8 som effekt fotbrett + i tillegg å ha ampbackup om Firedman skulle ta kvelden på en gig.

Selvom FX8 er mer tilrettelagt som effektbrett vil AX8 mer enn nok dekke opp mine effekt behov.

Generelt sett så vil et brett av pedaler fort komme over prisen på en FX8.

De aller fleste som kjører pedaler endrer innholdet på brettet enten man trenger det eller ikke .. er vel litt av moroa, men FX8 vil stadig få nye pedaler i kommende firmware så mye å leke seg med der og.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, flytter meg til denne tråden (har mistet troen på Helix).

Fx8 virker som et trygt kjøp, høykvalitet, pro standard. Kan erstatte en rekke effekter uten vansker.

Ax8 er jeg mindre sikker på. Det virker som om Fractal har holdt litt tilbake da et fullverdig produkt ville parkert alt salg av de tidligere Axe Fx units.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørsmålet er jo om Fractal klarer å lage et kompatibelt tilleggsprodukt eller om man tvinges til å kjøpe de samme effekter en rekke ganger når alt man trenger egentlig er utvidet prosessorkapasitet.

4 minutter looper er heller ikke så imponerende med tanke på at en fire år gammel Boss RC-3 har tre timers lagringskapasitet.

Man når også CPU-grensen rimelig raskt:

http://forum.fractalaudio.com/threads/did-you-ever-max-out-the-processing-power-of-the-fx8.100677/page-2

Litt stiv pris slik sett.

Endret av skela
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AX8 er lansert billigere enn Helix.

Poenget med å gjøre AX8 enn nedskalert versjon av AxeFx var for å gjøre den billigere. AxeFx II pluss fotbrett koster nesten det dobbelte.

Til live bruk har AX8 mer enn nok nok amper og effekter og muligheter for de fleste gitarister.

Jeg ser selv når jeg gigger med AxeFx at jeg stort sett bruker et par amper og noen effekter i ny og ne.

Hvis man når CPU grensen på AX8 ja da har man tydeligvis et større en gjennomsnitt behov mht amper/effekter/presets og da er AxeFx + MFC fotbrett løsningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.