Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

TAD vs JJ


Ichi

Anbefalte innlegg

Bytta utgangsrør i en nyerverva Marshall Class 5 forsterker da det originale EL84- røret fra JJ hadde en sinnsyk skranglelyd. Huka tak i et par TAD-rør, men jeg synes at JJ- røret hadde en mykere topp uten å miste diskant og mer sustain og bånn, samt at det nå låter mye reinere uten masse harmonisk innhold. Nesten litt klinisk. Jeg liker derimot masse overtoner, harmonier og litt "løs" og varm lyd. Har heller aldri vært helt fornøyd med TAD 6L6 som jeg har i Twin Reverben, jeg synes de holder litt igjen på chimet i toppen, og er rett og slett litt harske når man drar på med anslaget med gitaren plugga rett i.

Skal i alle fall bestille meg et par nye JJ til Marshallen, og lurer på om jeg skal ta med en kvadruppel 6L6

i samme slengen.

Noen som har samme erfaring, eller kan anbefale rør med mye harmonisk innhold som tåler å bli misbrukt i en komboamp?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring er at preamprøra fra JJ ryker veldig fort i min 59 bassman LTD (4x10) combo men powerrøra klarer seg fint, men jeg likte de ikke helt.

Nå kjører jeg tung-sol og de har holdt lenge både i preamp og power.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gjorde det samme som deg i en AC4, der det ene utgangsrøret virkelig høres, og jeg synes TAD låt bedre. Nå blir jo dette litt som med alt annet; hver enkelts personlige smak vil variere, så utenfor ren holdbarhet er det ikke noe fasitsvar på hva som er best. Men jeg er enig med det du skriver, at TAD har mer topp og er renere i lyden. VOX'en min var jævli grumsete, så for meg ble det en positiv endring. Putta et par TAD KT66 i en bluesbreaker nå, som var jævli mørk og grumsete med originalrøra (shitty kina-5881), og det ble en veldig positiv endring.

Nå må vi huske på da, at de aller fleste røra utenom de russiske kommer fra samme fabrikken i Kina. Forskjellen blir kvalitetskontrollen hvert enkelt merke gjør før de rebrander. Nå skal det også sies at TAD sine "STR" rør lages på deres spesifikasjoner i nevnte fabrikk, så oppi hodet mitt burde det være et pluss.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TAD har jo veldig mye forskjellige 6L6 rør og veldig mange preamprør. De prøver å ha noe for en hver smak, kvalitetskontrollen deres er i allefall suveren.

JJ rørene er jo kjent for å være mørke, mange liker dette

Tja, de er ikke noen ræsere på å matche rør, det skal være sagt. Det første paret KT66 jeg kjøpte av de var så langt fra hverandre at det var helt umulig å bruke dem sammen. Da snakker vi HELT umulig. Det andre paret var også litt på kanten, men da orka jeg ikke vente på enda ett, så smelte det i, og det funker nå enda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det suger, jeg har bare hatt gode erfaringer men kanskje kvalitetskontrollen glipper.

På fendere bruker NOS eller tad inngangsrør og liker veldig godt JJ utgangsrør pga varmen. NOS 6L6 begynner å bli avsindig dyrt.

Groove tubes har overrasket meg positivt å.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har Groove Tubes i Blues Jr'en, og de ligger midt mellom TAD og JJ. Nydelig, balansert lyd. Kontrollert bånn og løs i toppen. :) Testa også TAD EL84-røra i Blues Jr'en nå, og de har en veldig enkel og rein og kontrollert lyd, men de mangler framdeles chime og har en veldig spiss, fokusert øvre mellomtone der også. Liker dem ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå må vi huske på da, at de aller fleste røra utenom de russiske kommer fra samme fabrikken i Kina.

Tror ikke vi trenger å huske på dette. Særlig ikke i en tråd som handler om JJ Electronics, som produserer radiorør i den gamle Tesla-fabrikken i Slovakia.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke vi trenger å huske på dette. Særlig ikke i en tråd som handler om JJ Electronics, som produserer radiorør i den gamle Tesla-fabrikken i Slovakia.

Vel, nå handler den om JJ og TAD, der sistnevnte faller underkatgorien jeg nevnte, som også inkluderer Groove Tubes. Poenget mitt var at det er ytterst få rør som lages i sin egen fabrikk, av sin egen produsent, så når man skal lete igjennom rør-jungelen etter alternativer, og i tillegg leser side opp og ned på internett med diverse synsing, er det lurt å huske på at de fleste røra utenom de russiske kommer fra samme fabrikken i Kina.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nja, TAD får rør laga i Kina, Russland og Slovakia. Samme med Groove Tubes, har russiske 12ax7 og kinesiske EL84 som kom i ampen min, året før var det visst omvendt i samme amp. :D Noen er laga etter specs i spesialproduksjon, andre er OEM som er valgt ut etter kriterier. Ei salig røre, hele greia. :D

Endret av Ichi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interresant det dere skriver her. Har en Hughes&Kettner switchblade 100H som det orginalt sto TAD rør i. Disse måtte jeg bytte ettersom jeg fikk til tider sinnsyk feed og det viste seg at 2 rør var helt gåen. Digga lyden når ampen var varm og ok mellom feedback føykene.. Bytta til ElectroHarmonix, og det endra karakteren på ampen betydelig. Synes den har blitt fryktelig "steril" og det er vanskelig å få god sustain på tonene sammenlignet med TAD rørene. Squeels må jeg direkte "sloss" med gitaren for å få til. Plugger jeg inn i combo ampen min (laney Ti15) med samme gitar, så blir alt så MYE bedre. Tror vel at det ikke det bare er nok med "flavour of the month" på rør, men hvilken amp måndens rør plugges inn i også? En tanke som har slått meg er at jeg kanskje at jeg ikke har justert spenningen på røra nok opp? Litt kupping av tråd her kanskje, men synes dere diskuterer er veldig interresant:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk nye JJ EL-84 rør i går, og for å gjøre en helt konkret sammenligning med TAD-str: Avslepen topp, mer harmonisk innhold, jevnere frekvensrespons, løsere bass, en anelse mer susing og allerede myyye rørskrangling, men det er stort sett forsterkeren sin feil. :D Mer vintage lyd, rett og slett. Passer i alle fall perfekt i Marshallen min. I mer moderne forsterkere vil nok TAD-røra komme bedre til sin rett, men til vreng og klassisk lyd vil jeg si at JJ har en feitere tone. Groove Tubesa mine ligger midt i mellom, så jeg kommer nok til å kjøre GT i Twin Reverben.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.