Web Analytics
Jump to content

TAD vs JJ


Ichi
 Share

Recommended Posts

Bytta utgangsrør i en nyerverva Marshall Class 5 forsterker da det originale EL84- røret fra JJ hadde en sinnsyk skranglelyd. Huka tak i et par TAD-rør, men jeg synes at JJ- røret hadde en mykere topp uten å miste diskant og mer sustain og bånn, samt at det nå låter mye reinere uten masse harmonisk innhold. Nesten litt klinisk. Jeg liker derimot masse overtoner, harmonier og litt "løs" og varm lyd. Har heller aldri vært helt fornøyd med TAD 6L6 som jeg har i Twin Reverben, jeg synes de holder litt igjen på chimet i toppen, og er rett og slett litt harske når man drar på med anslaget med gitaren plugga rett i.

Skal i alle fall bestille meg et par nye JJ til Marshallen, og lurer på om jeg skal ta med en kvadruppel 6L6

i samme slengen.

Noen som har samme erfaring, eller kan anbefale rør med mye harmonisk innhold som tåler å bli misbrukt i en komboamp?

Link to comment
Share on other sites

Min erfaring er at preamprøra fra JJ ryker veldig fort i min 59 bassman LTD (4x10) combo men powerrøra klarer seg fint, men jeg likte de ikke helt.

Nå kjører jeg tung-sol og de har holdt lenge både i preamp og power.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg gjorde det samme som deg i en AC4, der det ene utgangsrøret virkelig høres, og jeg synes TAD låt bedre. Nå blir jo dette litt som med alt annet; hver enkelts personlige smak vil variere, så utenfor ren holdbarhet er det ikke noe fasitsvar på hva som er best. Men jeg er enig med det du skriver, at TAD har mer topp og er renere i lyden. VOX'en min var jævli grumsete, så for meg ble det en positiv endring. Putta et par TAD KT66 i en bluesbreaker nå, som var jævli mørk og grumsete med originalrøra (shitty kina-5881), og det ble en veldig positiv endring.

Nå må vi huske på da, at de aller fleste røra utenom de russiske kommer fra samme fabrikken i Kina. Forskjellen blir kvalitetskontrollen hvert enkelt merke gjør før de rebrander. Nå skal det også sies at TAD sine "STR" rør lages på deres spesifikasjoner i nevnte fabrikk, så oppi hodet mitt burde det være et pluss.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

TAD har jo veldig mye forskjellige 6L6 rør og veldig mange preamprør. De prøver å ha noe for en hver smak, kvalitetskontrollen deres er i allefall suveren.

JJ rørene er jo kjent for å være mørke, mange liker dette

Link to comment
Share on other sites

TAD har jo veldig mye forskjellige 6L6 rør og veldig mange preamprør. De prøver å ha noe for en hver smak, kvalitetskontrollen deres er i allefall suveren.

JJ rørene er jo kjent for å være mørke, mange liker dette

Tja, de er ikke noen ræsere på å matche rør, det skal være sagt. Det første paret KT66 jeg kjøpte av de var så langt fra hverandre at det var helt umulig å bruke dem sammen. Da snakker vi HELT umulig. Det andre paret var også litt på kanten, men da orka jeg ikke vente på enda ett, så smelte det i, og det funker nå enda.

Link to comment
Share on other sites

Det suger, jeg har bare hatt gode erfaringer men kanskje kvalitetskontrollen glipper.

På fendere bruker NOS eller tad inngangsrør og liker veldig godt JJ utgangsrør pga varmen. NOS 6L6 begynner å bli avsindig dyrt.

Groove tubes har overrasket meg positivt å.

Link to comment
Share on other sites

Har Groove Tubes i Blues Jr'en, og de ligger midt mellom TAD og JJ. Nydelig, balansert lyd. Kontrollert bånn og løs i toppen. :) Testa også TAD EL84-røra i Blues Jr'en nå, og de har en veldig enkel og rein og kontrollert lyd, men de mangler framdeles chime og har en veldig spiss, fokusert øvre mellomtone der også. Liker dem ikke.

Link to comment
Share on other sites

Nå må vi huske på da, at de aller fleste røra utenom de russiske kommer fra samme fabrikken i Kina.

Tror ikke vi trenger å huske på dette. Særlig ikke i en tråd som handler om JJ Electronics, som produserer radiorør i den gamle Tesla-fabrikken i Slovakia.

Link to comment
Share on other sites

Tror ikke vi trenger å huske på dette. Særlig ikke i en tråd som handler om JJ Electronics, som produserer radiorør i den gamle Tesla-fabrikken i Slovakia.

Vel, nå handler den om JJ og TAD, der sistnevnte faller underkatgorien jeg nevnte, som også inkluderer Groove Tubes. Poenget mitt var at det er ytterst få rør som lages i sin egen fabrikk, av sin egen produsent, så når man skal lete igjennom rør-jungelen etter alternativer, og i tillegg leser side opp og ned på internett med diverse synsing, er det lurt å huske på at de fleste røra utenom de russiske kommer fra samme fabrikken i Kina.

Link to comment
Share on other sites

Nja, TAD får rør laga i Kina, Russland og Slovakia. Samme med Groove Tubes, har russiske 12ax7 og kinesiske EL84 som kom i ampen min, året før var det visst omvendt i samme amp. :D Noen er laga etter specs i spesialproduksjon, andre er OEM som er valgt ut etter kriterier. Ei salig røre, hele greia. :D

Edited by Ichi
Link to comment
Share on other sites

Interresant det dere skriver her. Har en Hughes&Kettner switchblade 100H som det orginalt sto TAD rør i. Disse måtte jeg bytte ettersom jeg fikk til tider sinnsyk feed og det viste seg at 2 rør var helt gåen. Digga lyden når ampen var varm og ok mellom feedback føykene.. Bytta til ElectroHarmonix, og det endra karakteren på ampen betydelig. Synes den har blitt fryktelig "steril" og det er vanskelig å få god sustain på tonene sammenlignet med TAD rørene. Squeels må jeg direkte "sloss" med gitaren for å få til. Plugger jeg inn i combo ampen min (laney Ti15) med samme gitar, så blir alt så MYE bedre. Tror vel at det ikke det bare er nok med "flavour of the month" på rør, men hvilken amp måndens rør plugges inn i også? En tanke som har slått meg er at jeg kanskje at jeg ikke har justert spenningen på røra nok opp? Litt kupping av tråd her kanskje, men synes dere diskuterer er veldig interresant:)

Link to comment
Share on other sites

Fikk nye JJ EL-84 rør i går, og for å gjøre en helt konkret sammenligning med TAD-str: Avslepen topp, mer harmonisk innhold, jevnere frekvensrespons, løsere bass, en anelse mer susing og allerede myyye rørskrangling, men det er stort sett forsterkeren sin feil. :D Mer vintage lyd, rett og slett. Passer i alle fall perfekt i Marshallen min. I mer moderne forsterkere vil nok TAD-røra komme bedre til sin rett, men til vreng og klassisk lyd vil jeg si at JJ har en feitere tone. Groove Tubesa mine ligger midt i mellom, så jeg kommer nok til å kjøre GT i Twin Reverben.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
  • Siste aktive tråder

    • Godt tenkt! Ofte fint å bli kvitt en del ting "rimelig" så lenge andre kan gi det et nytt liv  
    • Jeg studerer nå på lyd og musikkproduksjons-linjen i Oslo. Jeg har en del ting å si om linjen, men hovedsakelig er det det at: - Nivået på de andre elevene suger, som er veldig dumt når ALT man får er gruppeoppgaver. (altså ingen en til en undervisning.) Dette har jo selvsagt å gjøre med at det ikke er noen krav for å kunne gå der (Noe jeg syns de burde endret på). Du ender mest sansynelig opp med å gå klasse med mange kriminelle som stjeler utstyr og så stikker av når skolepengene skal betales en måned etter at du starter - anbefaler IKKE å gå der om du gikk musikklinjen, da lærer man ikke noe nytt (unntatt tekniske greier). Det er ille fordi man kan ende opp med å vite mer teori enn lærerne der. Igjen også, ikke verdens beste lærere. Når du først har en god lærer, så trår de til permisjon fordi dems egt. jobb ble viktigere og de ditcher på Noroff i et halvt år. - Det er DYRT! Å ta en bachelor der krever at du ender opp med 400k i lån. Dette er ikke i beregning med de 120k EXTRA  hvert år for å ha et sted å bo og penger til å leve. Jeg tenker nå bare å ta ett, men ender fortsatt opp med 120k i lån, pluss 120k i å ha bodd ett sted. - Lokalene er fine og lyd-utstyret du får leid er ganske nice, så det er nå det. Hvis du er flink til å bruke studiene selv og lærer deg selv mye på tiden, som ikke har undervisning, så kan man få noe ut av det. Men igjen- nå tror jeg egt. ikke Noroff er så veldig imponerende å ha på CV-en sin, grunnet det ugudelige ryktet skolen har. Jeg så mye reklame om at skolen garanterer jobb før ferdig skolegang, men ingen av disse kan gjelde lyd og musikkproduksjon. Det kan bare ikke være. - Man kan utnytte lokalene og ta betalt for å spille inn for enkelt personer. Noroff lærerne bryr seg ikke litt, for de oppfordrer deg faktisk til å ta med andre musikere til å spille inn musikk. Men dette innebærer at du klarer å få kontakter og folk som kan tenke seg dette. Jeg sliter med kontakter, nå som Oslo er en helt ny by for meg. Kjenner jo ingen her. Jeg satser på ordentlig studier neste år, på musikkhøgskolen eller UIO. Begynte bare så jeg hadde noe å gjøre på dette året, ettersom jeg var får sen å bestemme med på høyere studier etter fristen gikk ut.  Konklusjon- Noroff lyd og musikk- er bare sykt dyre lokaler man alltid har tilgang på, og lite til ingen læring- hvis du gikk musikklinjen.
    • Ok. Tusen takk før svare. Legger den ut for 800kr så får den forhåpentligvis et nytt hjem😁
    • Du bør nok ikke ha veldig høye forventninger. Ser det ligger et par ute på danske sider, samt noen nettauksjonssider har solgt. Prisene ligger på godt under 1000 danske.
    • Hei. Er ny her inne så det er mulig jeg legger dette ut i feil forum. Men det jeg lurer på er hva verdien på en gitar jeg har arvet er.  Merket er Santana å model nr er 1570 laget i Japan. Ingen synlige skader så pent brukt. Kan absolutt ingen ting om gitarer sjenerelt så ønsker å selge den til noen som kan ha bruk for denne istedenfor at den skal samle støv legger ved et bilde av den.
  • http://www.BILDELERstore.co.no

  • Støtt driften av GitarNorge


  • Https://Www.AutoDELER.co.NO
×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.