Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Kobling av HSS-gitar


Alfi27

Anbefalte innlegg

Hei! Har nylig ervervet meg en Suhr Rasmus S-100 som jeg er veldig fornøyd med, utenom elektronikken... Single coilene er type Suhr ML jeg syns har veldig, veldig mye diskant, type icepicky (selv på neck-pickupen). Mistenker at dette ikke er kun pickupene sin feil, og det er nesten nødt til å være 500k pots i den da humbuckeren ikke har dette problemet. En annen ting er at det kommer lyd selv om volum står på 0 og den har heller ikke akkurat lineær respons.

Jeg vet at single coils fungerer best med 250k pots og humbuckere fungerer best med 500k pots. Har googlet i flere timer uten å finne noe "fasit", da noen mener at «å ha en HSS-gitar er et kompromiss, og det er bare å leve med», mens andre mener at man kan få det beste fra begge verdener med en 500k resistor som blir koblet på singlecoilene på en eller annen måte. Det er også ufattelig mange ulike koblingsskjemaer, noen med flere caps, noen med en cap og en resistor, noen med en cap, noen med 300k pots osv...

Humbuckeren skal jeg forøvrig skifte ut så jeg har også tenkt på å kjøpe en bright humbucker og bare bruke 250k pots, men føler det blir litt "half-assed".

Er det noen som har erfaring med dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta et bilde av elektronikken så vi får se hvordan det ser ut.

Tror din skal ha blitt levert med den Suhr-wiringen som gjør at de skal få rett verdi i alle posisjoner, mulig det har blitt bytta noe i ettertid, siden kurven på potmeteret høres feil ut.

Ellers så vil jeg bare si at Suhr sine pickuper er veldig bright generelt.

Har V60LP i neck og middle i min, har hatt DSV+ i et par gitarer.

Dette skal være de minst icepicky pickupene han lager, og selv disse er brightere enn det meste annet jeg har testa.

DSV+ skal være veldig rund, men synes denne låt alt for bright og hardt til jeg lodda den opp med 250K, da låt det ålreit.

For å være ærlig så er dette noe jeg har diskutert med folk endel, fordi at hver gang jeg hører andre spille Suhr IRL, så klarer jeg ikke å la være å legge merke til hvor brighte de gitarene er.

Suhr selv sier jo at de er sånn for å kutte gjennom og at ingen burde spille gitar uten å aktivt ratte tonekontroller, så det er vel konsekvent...

Endret av KristianF
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat ja. Hadde håpet jeg skulle slippe unna med å skifte kun humbuckeren, men da blir det nok et helt nytt sett... Jeg åpnet det tidligere i dag og det var noe som så ut som en superswitch, det var hvertfall dobbelt opp med terminaler sammenlignet med en vanlig switch. Det var også to firkantede, grønne kondensatore som det var skrevet "473j 100v" på, samtidig med noe som muligens kunne minne om en 500k kondensator, men det skal jeg bekrefte når jeg får åpnet opp og fikset bilde.

Tenkte å sette i den Bare Knuckle Irish Tour, Slow Hand eller Trilogy Suite i neck og middle og Holydiver eller Juggernaut i bridge så da er det mulig at det ikke blir for bright likevel, men vil uansett ha skikkelige pots som kan "cleane opp" på volumpoten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Siste aktive tråder

    • Dette ble omsider greit, bestefars gamle (1958?) Höfner 455/S. Fikk lima halsen i vinter, har fått på ei midlertidig bridge, og den er rett i halsen og lettspilt. 010 Flatwoundstrenger. Venter nå på en 1956-modell floating pickup fra de britiske øyer, en 1505 GR med volumkontroll som spikres fast i gripebrettet. Plekterbrettet er også britisk og kosta sitt, men ble pent. Prøver å få tak på en bridge som ser ut som den originale, men det er lengre mellom de. Denne bridgen var dog lett å intonere, da det er bånd-biter som sitter i smale spor, og de kan tas løs og flyttes.
    • Hei, Jeg har ett Line 6 Relay G50 system men har klart å miste senderen. Line 6 TBP12 Noen som har en de vil kvitte seg med?
    • Men blir det ikke moms, toll, osv på dette da?
    • Sjekk https://www.stringsandbeyond.com/  Pass på frakten, før du avgjør om det lønner seg. De har iblant kampanjer på fri frakt world wide, som er verdt å få med seg. Da har jeg pleid å bestille 20-30 sett med forskjellige merker til gitarene mine.  For ordens skyld, jeg kjøper det meste lokalt hvis jeg kan - men akkurat strenger er betydelige summer å spare på når man har en gitar eller to "for mye".
    • Hvor kjøper folk Elixir gitarstrenger i disse dager? 
  • http://www.BILDELERstore.co.no

  • Støtt driften av GitarNorge


  • Https://Www.AutoDELER.co.NO
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.