Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Senebetennelse


Sorg

Anbefalte innlegg

HVis en har prikking/kiling, etc ved bevegelse av fingrene. Hvor kan en finne ut hva dette er? Hvorvidt det er senebetennelse eller belastningsskade? Kan en lege finne dette ut eller må en ta bilder av vev, osv..? Noen som har erfaringer med MR-test?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt vanskelig å skjønne hva du mener - hvor prikker det hen når du beveger fingrene?

Senebetennelser/belastningsskader har som hovedgreie at de gjør vondt, først når du beveger fingrene, og hvis det er riktig ille gjør det vondt hele tiden.

En lege kan skille senebetennelse fra andre ting, undersøke og behandle, og evt. henvise videre til bilde-undersøkelser. MR er ikke noe du blir sendt til med det første, tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så fint at det ikke bare er jeg som har det vondt..

Har en lillefinger som har vært ute av spill i tre uker, og ennå er den ikke bra. Pass på fingra på fest..

Prikking når du spiller, eller ellers også?

Har du spilt lenge? kan bare være at du ikke er vant til å spille gitar, da forsvinner dette etterhvert, men pass på å varme opp, og ikke spill for lenge om gangen i starten.

Om du har spilt lenge... legg gitaren fra deg.. hehe.. ihverfall noen dager++, og om det ikke blir bedre, oppsøk lege...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det prikker/kiler så er det nok ikke senebetennelse du har, da det kjennes mer ut som om det svir og river i underarmen/hånda.

Prøv som tidligere sagt her å legge fra deg gitaren noen dager og så prøve forsiktig igjen. Husk å varm opp i minimum 10 minutter før du begynner å spille, og massèr gjerne armen og håndflata før spilling, slik at du får igang litt blodomløp. For hver time du spiller så må du huske på å ha vertfall 5-10 pause mellom øktene.

Håper du blir bedre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begynner å lure på om jeg utvikler noe slikt selv. Merker at det stikker av og til i håndleddet(høyrehånda) når jeg spiller. Men dette skjer kun på øving. Mistenker at jeg spiller unødvendig hardt. Har uansett begynt å varme opp slik som Petrucci gjør i Rock Dicipline.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Har spilt gitar en del år og har ikke fått problemet fra gitarspilling. Der er jeg veldig obs på åssen jeg spiller, tar psuer, osv...

Det e altfor mye PC som er saken. Fikk problemet i mai i fjor, og fordi jeg ikke tok det helt på alvor (roet ned på aktivitetene mine) spredde det seg til begge hender+underarmer. I hele halvåret i fjor skrev jeg knapt, pga smerter i underarmene.

Jeg er nå fin i underarmene, og til dels håndleddene. Får ikke smerter i håndleddene når jeg bruker de, og styrken er den samme. Det er mere det at jeg får en slags kløe/stikking/prikking. Dette gjelder i større grad hendene, når jeg beveger fingrene.

Hviler så mye jeg kan (selv om det er vanskelig når en må øve til eksamen, osv...) og har knapt øvd det siste året.

Får bare kjøre på som jeg gjør nå. Hvile og trene annehver dag. Men jeg lurer forsatt litt på hva diagnosen på problemet er. Håper MR kan finne det ut. Da tar de bilder av vev, sener, osv... En lege kan hvertfall ikke finne ut mer enn det en MR kan. Grunnen til at jeg ike ble henvist til dette med en gang tror jeg er at det er mye ventetid på dette og at mer alvorlige tilfeller er prioritert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har problemer med begge pekefingreledd. De er veldig løse og det når de bøyes fram og tilbake knirker det på en måte (ikke høye knekklyder).

Tror dette kommer av at jeg knakk de veldig mye en stund. Noen som vet hva som er skadet? Brusk kanskje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.