Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

VVR og BIAS


Anbefalte innlegg

Jeg er akkurat ferdig med en Trainwreck basert amp med 2xEL34 og likeretter rør. Ampen fungerte bra, men spilte i høyeste laget. Nå har jeg installert VVR og spenningen er redusert fra 429V til 198V(på hele ampen). Meget fornøyd med dette resultatet. Med BIAS på rundt 18mA blir effekten rundt 12W. Mange forsterkere på markedet har tracing som gjør at BIAS følger spenningsreguleringen proporsjonalt. Jeg har laget en enklere variant på denne ampen. Mosfet transistoren er justert til en fast spenning på 198V og BIAS spenningen er redusert tilsvarende. I den forbindelse lurer jeg på et par ting:

1. Ved plate spenning på 429V vil BIAS 60% være ca. 35mA. Hvis jeg skulle ha samme utgangseffekt ville BIAS bli ca. 76mA ved 60% og 198V. Ved power scaling/VVR følger BIAS platespenningen. Hvilken BIAS vil være innenfor når platespenningen er 198V?

65AMPS reklamerer med at de har lav spenning og høy strøm på utgangsrørene. Hva vil det si i praksis, noen som har erfaring?

2. Jeg er litt bekymret for at Mosfet skal kortslutte og gi full spenning(429V), i så fall vil bias spenningen være alt for lav, som igjen fører til at utgangsrørene brenner ut(med alle lyder og ulyder dette vil føre til). Noen forslag for å sikre fullt havari på spillejobb eller erfaringer med borfall av bias spenning?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Usikker om jeg forstår spørsmål 1. Når man scaler så gjør man det linjært i hele ampen, så nedskalering til 50% av anodespenning på sluttrinn vil føre til 50% nedskalert biasspenning på sluttrinnet.

Det virker som om du spør om å kjøre rørene varmere, men ved lavere spenning - noe som er kult, og som gjøres for å farge lyden, ikke for å redusere volum. Som du påpeker så må man trøkke på med mer strøm ved lavere spenning hvis man ønsker samme uteffekt. På et tidspunkt brenner man opp røret, men hvem bryr seg hvis det låter tøffere en alt annet på veien dit. (Standard-disclaimer: dette er noe man gjør i studio eller på benk.. anbefales ikke live).

Vanlig måte å løse 2. er med en sense-motstand mellom katode og jord, og så lytter man over denne. I gamle dager brukte man transistorkretser, men nå gjøres dette best med mikrokontrollere. Arduino er utrolig lettvint å ta i bruk, og egner seg bra til formålet. Se skjema til AFD100 for hint om hvordan det virker.

Til slutt: Hvis du har implementert 2. med en µc ville det vært naturlig å bruke denne til scaling og vanlig bias også, og legge VVR-kretsen din på hylla. Da kan du eksperimentere med ulike "temperaturer" på hele kretsen din. Det er bare å skaffe flere MOSFETs og kable i vei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Usikker om jeg forstår spørsmål 1. Når man scaler så gjør man det linjært i hele ampen, så nedskalering til 50% av anodespenning på sluttrinn vil føre til 50% nedskalert biasspenning på sluttrinnet.

Det virker som om du spør om å kjøre rørene varmere, men ved lavere spenning - noe som er kult, og som gjøres for å farge lyden, ikke for å redusere volum. Som du påpeker så må man trøkke på med mer strøm ved lavere spenning hvis man ønsker samme uteffekt. På et tidspunkt brenner man opp røret, men hvem bryr seg hvis det låter tøffere en alt annet på veien dit. (Standard-disclaimer: dette er noe man gjør i studio eller på benk.. anbefales ikke live).

Vanlig måte å løse 2. er med en sense-motstand mellom katode og jord, og så lytter man over denne. I gamle dager brukte man transistorkretser, men nå gjøres dette best med mikrokontrollere. Arduino er utrolig lettvint å ta i bruk, og egner seg bra til formålet. Se skjema til AFD100 for hint om hvordan det virker.

Til slutt: Hvis du har implementert 2. med en µc ville det vært naturlig å bruke denne til scaling og vanlig bias også, og legge VVR-kretsen din på hylla. Da kan du eksperimentere med ulike "temperaturer" på hele kretsen din. Det er bare å skaffe flere MOSFETs og kable i vei.

Takk for info. Sjekket AFD100 skjema, men tror jeg får problemer med å få plass til alt dette. Ampen min er bygd i et veldig lite fender chassis som er helt fullpakket. Av samme årsak har jeg ikke montert pot for justering av mosfet. Spenningen er omtrent halvert og det samme er bias. Forholdet er satt med faste motstander, da jeg ikke er avhengig av å justere effekten med pot. Var nysgjerrig på 65AMPS når de sier de bruker høyere strøm ved lav spenning. Da tenkte jeg at man kunne f.eks. redusere spenningen med 50% og kun redusere tomgangsstrømmen med 30-40% eller noe lignende?

Hva tror du vil skje hvis mofet skulle kortslutte og gi full 429V spenning på spillejobb. Bias spenningen blir jo da alt for lav (er redusert fra ca -45 til -17 volt). Regner med at utgangsrørene vil bli rødglødende? Hvor høy ulyd får man før f.eks. sikringen går??

Hva heter evt Arduino kretsen og hvor pålitelig er AFD100 kretsen?

Endret av 12AX7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

65 amps gjør ikke noe som er spesielt på noe som helst vis, det handler mest om sales/marketing og veldig lite om elektronikkfaget. De kopierer de samme kretsene fra 60/70-tallets gitarforsterkere som alle andre, igjen kopiert fra 50-tallets radioer og stereoanlegg, hentet fra 40-tallets designhåndbøker som ble skrevet av RCA for å få solgt flere radiorør.

En 65 som kjører lavere spenning i sluttrinnet er vanligvis kopiert fra Marshall sin 18 watt eller Fender Deluxe. Fra et elektronikkståsted er 65 amps veldig uspennende saker sammenlignet med produkter som Metasonix F1 og Fucking Fucker, eller en Buchla-synth.

Hvis du ser på lastlinjen for EL84 eller 6L6GC så finner du deg bare et arbeidspunkt nær 250-300V i stedet for 400-450V, og biaser røret til samme effekt hvis dette faller innenfor spec. Hvis du vil hente ut mer godlyd biaser du røret varmere, som nevnt over, og dette går på bekostning av rørets forventede levetid. Bruk hodet og ørene for å få best resultat.

Hvorfor skulle du ende opp med 429V hvis MOSFET dør? Er den koblet i serie eller shunt -- kan du tegne et skjema? Vanligvis vil en MOSFET som dør gjøre dette fordi den kjører fullt trykk ved RDSon til den går varm og brenner, og da har den uendelig motstand etterpå. Da vil du vanligvis ha 0V ut av forsyningen din etter at transistoren er ferdig, gitt at du bruker serieregulering som i en vanlig scaling-krets.

Og hvorfor skulle MOSFETen dø? De er svært robuste saker hvis de brukes innenfor spek.

Du kan kanskje tenke deg to veier videre, enten å gjøre tiltak som skal få ting til å funke bedre når de funker, eller ting som skal begrense skaden hvis uhellet er ute.

En rask sikring, polyfuse eller lignende mellom katode og jord i utgangsrørene er eksempel på det siste.

En autobiaskrets eller en lignende bias-forsyning som tracker sluttrinnets anodespenning er eksempler på det første.

Og en µc som gjør sense og autobias treffer begge deler, siden den både får ting til å funke bedre, og den kan catche uhell og være en dritrask, effektiv og avansert "sikring" hvis ting går til skogs.

AFD100-kretsen er passe pålitelig, nok til at bean counters hos Marshall tør å selge og supportere den i garantiordningene sine. ;)

Jeg ville brukt en liten Arduino basert på ATmega32U4 med passe mange analoge inputs (til spenningsføling), for eksempel LeoStick eller Micro/Pro Micro. Disse koster ca 40kr fra ebay.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for mye god og detaljert informasjon. Jeg har ikke mye erfaring med mikrokontrollere, men har brukt det til MIDI styring av en 3 kanals amp jeg bygde. Det var spennede og lærerikt. Kunne absolutt tenke meg å lære mer om emnet og vurderer å integrere noe slikt ved en senere anledning. Forøvrig tar jeg sjansen på at ampen fungerer slik den er laget i dag, se vedlagt skjema for VVR. Evt med ekstra sikring som du nevner i innlegget. Mosfet er i alle fall sikret mot varmgang både ved hjelp av kjøleribber og vifte.

Jeg har tidligere montert power scaling fra London Power på en high gain amp. Her kortsluttet D/S og mosfet slapp gjennom full spenning. Usikkert på årsaken, men tror det var etter en kortsluttning i et utgangsrør. Syntes forøvrig ikke at PS fungerte særlig bra på high gain ampen. Resultatet er mye bedre i denne ampen, som lager vreng hovedsaklig i driverrøret/utgangsrør. Spenningen er redusert for hele ampen, noe jeg synes fungerer meget bra med gjeldende utgangseffekt på ca.12watt..

Uten navn.tiff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.