Web Analytics
Jump to content

VVR og BIAS


 Share

Recommended Posts

Jeg er akkurat ferdig med en Trainwreck basert amp med 2xEL34 og likeretter rør. Ampen fungerte bra, men spilte i høyeste laget. Nå har jeg installert VVR og spenningen er redusert fra 429V til 198V(på hele ampen). Meget fornøyd med dette resultatet. Med BIAS på rundt 18mA blir effekten rundt 12W. Mange forsterkere på markedet har tracing som gjør at BIAS følger spenningsreguleringen proporsjonalt. Jeg har laget en enklere variant på denne ampen. Mosfet transistoren er justert til en fast spenning på 198V og BIAS spenningen er redusert tilsvarende. I den forbindelse lurer jeg på et par ting:

1. Ved plate spenning på 429V vil BIAS 60% være ca. 35mA. Hvis jeg skulle ha samme utgangseffekt ville BIAS bli ca. 76mA ved 60% og 198V. Ved power scaling/VVR følger BIAS platespenningen. Hvilken BIAS vil være innenfor når platespenningen er 198V?

65AMPS reklamerer med at de har lav spenning og høy strøm på utgangsrørene. Hva vil det si i praksis, noen som har erfaring?

2. Jeg er litt bekymret for at Mosfet skal kortslutte og gi full spenning(429V), i så fall vil bias spenningen være alt for lav, som igjen fører til at utgangsrørene brenner ut(med alle lyder og ulyder dette vil føre til). Noen forslag for å sikre fullt havari på spillejobb eller erfaringer med borfall av bias spenning?

Link to comment
Share on other sites

Usikker om jeg forstår spørsmål 1. Når man scaler så gjør man det linjært i hele ampen, så nedskalering til 50% av anodespenning på sluttrinn vil føre til 50% nedskalert biasspenning på sluttrinnet.

Det virker som om du spør om å kjøre rørene varmere, men ved lavere spenning - noe som er kult, og som gjøres for å farge lyden, ikke for å redusere volum. Som du påpeker så må man trøkke på med mer strøm ved lavere spenning hvis man ønsker samme uteffekt. På et tidspunkt brenner man opp røret, men hvem bryr seg hvis det låter tøffere en alt annet på veien dit. (Standard-disclaimer: dette er noe man gjør i studio eller på benk.. anbefales ikke live).

Vanlig måte å løse 2. er med en sense-motstand mellom katode og jord, og så lytter man over denne. I gamle dager brukte man transistorkretser, men nå gjøres dette best med mikrokontrollere. Arduino er utrolig lettvint å ta i bruk, og egner seg bra til formålet. Se skjema til AFD100 for hint om hvordan det virker.

Til slutt: Hvis du har implementert 2. med en µc ville det vært naturlig å bruke denne til scaling og vanlig bias også, og legge VVR-kretsen din på hylla. Da kan du eksperimentere med ulike "temperaturer" på hele kretsen din. Det er bare å skaffe flere MOSFETs og kable i vei.

Link to comment
Share on other sites

Usikker om jeg forstår spørsmål 1. Når man scaler så gjør man det linjært i hele ampen, så nedskalering til 50% av anodespenning på sluttrinn vil føre til 50% nedskalert biasspenning på sluttrinnet.

Det virker som om du spør om å kjøre rørene varmere, men ved lavere spenning - noe som er kult, og som gjøres for å farge lyden, ikke for å redusere volum. Som du påpeker så må man trøkke på med mer strøm ved lavere spenning hvis man ønsker samme uteffekt. På et tidspunkt brenner man opp røret, men hvem bryr seg hvis det låter tøffere en alt annet på veien dit. (Standard-disclaimer: dette er noe man gjør i studio eller på benk.. anbefales ikke live).

Vanlig måte å løse 2. er med en sense-motstand mellom katode og jord, og så lytter man over denne. I gamle dager brukte man transistorkretser, men nå gjøres dette best med mikrokontrollere. Arduino er utrolig lettvint å ta i bruk, og egner seg bra til formålet. Se skjema til AFD100 for hint om hvordan det virker.

Til slutt: Hvis du har implementert 2. med en µc ville det vært naturlig å bruke denne til scaling og vanlig bias også, og legge VVR-kretsen din på hylla. Da kan du eksperimentere med ulike "temperaturer" på hele kretsen din. Det er bare å skaffe flere MOSFETs og kable i vei.

Takk for info. Sjekket AFD100 skjema, men tror jeg får problemer med å få plass til alt dette. Ampen min er bygd i et veldig lite fender chassis som er helt fullpakket. Av samme årsak har jeg ikke montert pot for justering av mosfet. Spenningen er omtrent halvert og det samme er bias. Forholdet er satt med faste motstander, da jeg ikke er avhengig av å justere effekten med pot. Var nysgjerrig på 65AMPS når de sier de bruker høyere strøm ved lav spenning. Da tenkte jeg at man kunne f.eks. redusere spenningen med 50% og kun redusere tomgangsstrømmen med 30-40% eller noe lignende?

Hva tror du vil skje hvis mofet skulle kortslutte og gi full 429V spenning på spillejobb. Bias spenningen blir jo da alt for lav (er redusert fra ca -45 til -17 volt). Regner med at utgangsrørene vil bli rødglødende? Hvor høy ulyd får man før f.eks. sikringen går??

Hva heter evt Arduino kretsen og hvor pålitelig er AFD100 kretsen?

Edited by 12AX7
Link to comment
Share on other sites

65 amps gjør ikke noe som er spesielt på noe som helst vis, det handler mest om sales/marketing og veldig lite om elektronikkfaget. De kopierer de samme kretsene fra 60/70-tallets gitarforsterkere som alle andre, igjen kopiert fra 50-tallets radioer og stereoanlegg, hentet fra 40-tallets designhåndbøker som ble skrevet av RCA for å få solgt flere radiorør.

En 65 som kjører lavere spenning i sluttrinnet er vanligvis kopiert fra Marshall sin 18 watt eller Fender Deluxe. Fra et elektronikkståsted er 65 amps veldig uspennende saker sammenlignet med produkter som Metasonix F1 og Fucking Fucker, eller en Buchla-synth.

Hvis du ser på lastlinjen for EL84 eller 6L6GC så finner du deg bare et arbeidspunkt nær 250-300V i stedet for 400-450V, og biaser røret til samme effekt hvis dette faller innenfor spec. Hvis du vil hente ut mer godlyd biaser du røret varmere, som nevnt over, og dette går på bekostning av rørets forventede levetid. Bruk hodet og ørene for å få best resultat.

Hvorfor skulle du ende opp med 429V hvis MOSFET dør? Er den koblet i serie eller shunt -- kan du tegne et skjema? Vanligvis vil en MOSFET som dør gjøre dette fordi den kjører fullt trykk ved RDSon til den går varm og brenner, og da har den uendelig motstand etterpå. Da vil du vanligvis ha 0V ut av forsyningen din etter at transistoren er ferdig, gitt at du bruker serieregulering som i en vanlig scaling-krets.

Og hvorfor skulle MOSFETen dø? De er svært robuste saker hvis de brukes innenfor spek.

Du kan kanskje tenke deg to veier videre, enten å gjøre tiltak som skal få ting til å funke bedre når de funker, eller ting som skal begrense skaden hvis uhellet er ute.

En rask sikring, polyfuse eller lignende mellom katode og jord i utgangsrørene er eksempel på det siste.

En autobiaskrets eller en lignende bias-forsyning som tracker sluttrinnets anodespenning er eksempler på det første.

Og en µc som gjør sense og autobias treffer begge deler, siden den både får ting til å funke bedre, og den kan catche uhell og være en dritrask, effektiv og avansert "sikring" hvis ting går til skogs.

AFD100-kretsen er passe pålitelig, nok til at bean counters hos Marshall tør å selge og supportere den i garantiordningene sine. ;)

Jeg ville brukt en liten Arduino basert på ATmega32U4 med passe mange analoge inputs (til spenningsføling), for eksempel LeoStick eller Micro/Pro Micro. Disse koster ca 40kr fra ebay.

Link to comment
Share on other sites

Takk for mye god og detaljert informasjon. Jeg har ikke mye erfaring med mikrokontrollere, men har brukt det til MIDI styring av en 3 kanals amp jeg bygde. Det var spennede og lærerikt. Kunne absolutt tenke meg å lære mer om emnet og vurderer å integrere noe slikt ved en senere anledning. Forøvrig tar jeg sjansen på at ampen fungerer slik den er laget i dag, se vedlagt skjema for VVR. Evt med ekstra sikring som du nevner i innlegget. Mosfet er i alle fall sikret mot varmgang både ved hjelp av kjøleribber og vifte.

Jeg har tidligere montert power scaling fra London Power på en high gain amp. Her kortsluttet D/S og mosfet slapp gjennom full spenning. Usikkert på årsaken, men tror det var etter en kortsluttning i et utgangsrør. Syntes forøvrig ikke at PS fungerte særlig bra på high gain ampen. Resultatet er mye bedre i denne ampen, som lager vreng hovedsaklig i driverrøret/utgangsrør. Spenningen er redusert for hele ampen, noe jeg synes fungerer meget bra med gjeldende utgangseffekt på ca.12watt..

Uten navn.tiff

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
  • Siste aktive tråder

    • Høres helt sykt ut. Men takk for infoen. Ser jeg har litt lesning å gjøre nå.    Ha en fin kveld videre. 😊
    • Det er vel en ting midt imellom;Hva selgeren forventer(kan jo være litt fantasi) og hva en kjøper er villig til å betale.
    • Nesten 13000 dollar for en mint condition Wandre BB. Er dette réelle priser eller fullstendig fantasi tall? 
    • Jøss. Tusen takk for infoen, det settes stor pris på. Neste må da være å få gjort noe med den gyselige lakken, ettersom den ikke er orginal så står jeg da med to muligheter. Prøve å fjerne den for å få frem orginal finishen eller finne ut hvilke farger de kom med da den var ny å re-lakkere den, men det sitter langt inne. Hadde vært best å prøve å få frem orginalen.   Med litt google translate så tror jeg at jeg bommet på årstall. Er nå rimelig sikker på at den er fra Juli 1959.    Ble også medlem av Wandre gruppa på facebook.    Tusen takk for hjelpen din mister. Var hwlt lost på hva dette var for en snodig sak. 
    • Fabrikken kom igang i 1958,så det er nok 58. Har ikke så mye mer,men kan si at det ser ut som disse gitarene er verd endel: https://www.guitar-list.com/compareprices/23856/us/electric%2Bguitars De har også en facebookside: https://www.facebook.com/groups/47506813863/?mibextid=HsNCOg Her er en side med bilder og info: https://www.fetishguitars.com/wandre/ Og en google oversettelse fra fransk wikipedia: "Wandré er en italiensk produsent av gitarer, spesielt elektriske, som var aktiv i årene 1957 til 1969. Markedsposisjonen var på den tiden ganske marginal, men den ekstreme originaliteten til kreasjonene har gjort det siden slutten av det 20. århundre. et ekte kultmerke. Den ekstravagante Antonio Pioli Antonio Vandre Pioli, med kallenavnet "Wandré" (født 6. juni 1926 i Cavriago, død 15. august 2004 i Montecchio Emilia) var sønn av en variert snekker innen lutheri, som etterlot seg en rekke kontrabasser, mandoliner og fioliner av utmerket faktura. . Meget ung, Antonio Pioli utmerker seg ved sin eventyrlyst, går våren 1944 inn i motstandsbevegelsen og tar maquis, knapt 18 år gammel. I etterkrigstiden ble han anleggsformann, jobbet en tid i Calabria, men returnerte til hjemlandet tidlig i 1957 for å ta opp farens spesialitet som luthier. En venn, hvis familie eide en fabrikk, ga ham et verksted for å utvikle denne aktiviteten der Wandré veldig raskt viste en overfylt fantasi i jakten på former og tekniske løsninger. Drevet av den økende suksessen til produksjonene hans, fikk han bygget en fabrikk i Cavriago som aldri hadde blitt sett, på en helt sirkulær plan, bygget på sine egne planer for å optimalisere naturlig belysning og for å forkorte overføringer fra ett verksted til et annet . Fra 1970-tallet mistet Antonio Pioli interessen for musikkinstrumenter og overførte sin sprudlende kreativitet til andre felt som design av skinnklær, tilpasning av motorsykler, maling, scenekunst, etc. Rundfabrikken Cavriago kom i drift i februar 1958. Dette var tiden da rock 'n' roll fortsatt var i sin spede begynnelse i Europa. Wandré-merket er det første i Italia som masseproduserer elektriske gitarer. Mesteparten av denne produksjonen ble først markedsført av det milanesiske firmaet Meazzi, under "Framez"-logoen. Deretter vil Wandré opprettholde et voksende partnerskap med Davoli-selskapet, kjent som en forsterkerprodusent, og som produserer mikrofonene som er montert på Wandré-gitarer. Firmaet var på sitt høydepunkt i årene 1960 til 1962. Wandré-gitarer ble distribuert i utviklede land, inkludert USA (spesielt under private merker som Avalon, Avanti, Noble, Orpheum). Men Cavriago-anlegget er ikke lenger tilstrekkelig til å møte etterspørselen, noe som vil tillate andre europeiske produsenter som har investert i overdreven industrialisering (Eko, Framus, Hagström) å ta markedsandeler. Wandré lot seg gradvis stå bak i løpet av 1960-tallet. Antonio Pioli var mye mer en kunstner enn en markedsføringsmann. Utformingen av instrumentene hans, med en dristighet som noen ganger anses som sjokkerende, avsetter flere potensielle kunder enn den tiltrekker seg. Dens tekniske nyvinninger (som aluminiumshalsen som går fra hodestokken til broen) er så i utakt med resten av markedet at de virker mistenkelige. Det er nettopp disse faktorene som vil føre til revalueringen av Wandré-gitarer fra 1980-tallet og fremover. ivrig ettertraktede og høyt rangerte samleobjekter (selv den enkleste Wandré får høye priser), så mye at det er rapporter om økende utseende av flere eller mindre dårlig imiterte forfalskninger. Foruten gitarer produserte Wandré elektriske basser, kontrabasser (først akustiske, deretter elektriske, uten lydboks) og lap steel-gitarer. Verdsatt for sitt uvanlige utseende, er Wandré-gitarer også verdsatt for sin karakteristiske lyd, litt jazzete med en metallisk undertone. Den amerikanske gitaristen og sangeren Budy Miller bruker veldig ofte en Wandré Soloist type 1964. Andre artister som Joe Perry, Sean Lennon, Eduardo Leal de la Gala, Yarol Pouaud, Matthieu Chedid spiller på Tri-lam 1960 og BB-modeller. Til hyllest til Antonio Pioli, for 10-årsdagen for hans død, ga den tyske produsenten Duesenberg ut i 2014 en ny modell av gitar kalt Wandrella, som ikke er en kopi av noen Wandré, men er inspirert av estetikken til Mark."
  • http://www.BILDELERstore.co.no

  • Støtt driften av GitarNorge


  • Https://Www.AutoDELER.co.NO
×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.