Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Blues Jr. trøbbel


Tør

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har en Fender Blues Jr. III som lager en helt vanvittig høy lyd når jeg starter opp og rørene har kommet i gang. Det hjelper ikke å vri på knottene og ulyden forsvinner med en gang jeg skrur av forsterkeren. Det er ikke sånn at den fader ut med rørene.

Det er vanskelig å beskrive lyden, men den er vanvittig høy og ganske så mørk.

Ulyden oppstår som regel hver gang jeg slår den på. Jeg må gjerne slå den på og av 2 eller 3 ganger før den plutselig fungerer som normalt.

Er det noen som har på peiling på hva dette kan være?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis ulyden ikke påvirkes av mastervolum tyder det på at den slår inn mot slutten av forsterkerkjeden. Etter master er det siste 12ax7 røret og de to el84 sluttrinnsrørene med utgangstrafo.

Stusser litt på at det funker etter å ha skrudd av/på noen ganger. Da tenker jeg dårlig kontakt eller en litt defekt komponent.

Siden støyen kutter og ikke fader ut når du skrur av tenker jeg 50/100Hz støy fra strømforsyningen, magnetisk kopling fra strømtrafoen eller støy fra glødingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan sjekke visuelt at du har gløding på alle rørene, særlig begge utgangsrørene. Du kan også som djupnes sier sjekke visuelt at rørene ikke red-plater eller holder annen type lys-show. Skru av lyset i rommet så er det lettere å se. Ha særlig fokus på de to el84 rørene og det 12ax7 røret nærmest dem.

Sjekk at rørene sitter ordentlig i soklene? Rigle litt forsiktig og press inn.

Siden det sitter tre sånne 12ax7 rør i amp'en kan du jo forsøke å ta ut det som sitter nærmest utgangsrørene og bytte med et av de andre. (ikke det mest sannsynlige feilen, men et enkelt grep å forsøke som du kan gjøre selv). Har du tilgang på ett eller to el84rør ville jeg swappet de og for å se om det gjør en forskjell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan sjekke visuelt at du har gløding på alle rørene, særlig begge utgangsrørene. Du kan også som djupnes sier sjekke visuelt at rørene ikke red-plater eller holder annen type lys-show. Skru av lyset i rommet så er det lettere å se. Ha særlig fokus på de to el84 rørene og det 12ax7 røret nærmest dem.

Sjekk at rørene sitter ordentlig i soklene? Rigle litt forsiktig og press inn.

Siden det sitter tre sånne 12ax7 rør i amp'en kan du jo forsøke å ta ut det som sitter nærmest utgangsrørene og bytte med et av de andre. (ikke det mest sannsynlige feilen, men et enkelt grep å forsøke som du kan gjøre selv). Har du tilgang på ett eller to el84rør ville jeg swappet de og for å se om det gjør en forskjell.

Her en en video av problemet:

Jeg har sjekket alle loddepunkter på baksiden av kretskortet og alt ser greit ut. MEN, det lå to loddeperler nede i lista hvor rørene går ned. Finner ingen steder hvor loddepunkt mangler, kan dette bare være slurv fra produksjon?

Rørene ser ikke ut til å ha noen problemer.

Endret av Tør
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Dette høres veldig nettbrom ut. Sjekk diodene CR1, 2, 3 og 4 i likeretterbrua. Om du vet hvordan dette gjøres er det greit. Om du ikke vet, lever til en ampdokter. Her er du rett på anodespenning 329V, med mye strøm. Dette er usunt for små menneskekropper.

Espen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.