Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Hakk/spor etter strengene i "saddle'n"


Doktor Knepp

Anbefalte innlegg

Det skal være spor i sadelen (disse blir filt til, slik at strengene holder seg på plass). Jeg har aldri måttet skifte sadler på grunn av slitasje. Jeg vil si du kan la den være, med mindre du ser at sporene får strenger til å ryke oftere over sadelen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Både sadel og oversadel slites med mye bruk og må før eller siden skiftes, men sadelen på en slik akustisk gitar holder normalt i flere tiår. Hvorvidt slitasje har påvirket lyden i ett gitt instrument forblir gjerne en subjektiv oppfatning inntil man kan sammenlikne lyden direkte med en identisk gitar uten slitasje. Andre problemer som kan oppstå pga slitasje i sadel er at gitaren blir dårligere til å holde stemmingen, citar-aktig klirr/buzz om sporet er ujevnt, dårlig resonans, eller at strengene blir for lave og klirrer mot bånd på halsen. I Har gitaren ingen av disse symptomene er det lite å bry seg om, med mindre man hører ulyder man synes det er verd å gjøre noe med. Som for alt annet som har med lyd å gjøre ligger fasiten i det man hører, ikke det man ser.

Endret av PerH
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Både sadel og oversadel slites med mye bruk og må før eller siden skiftes, men sadelen på en slik akustisk gitar holder normalt i flere tiår. Hvorvidt slitasje har påvirket lyden i ett gitt instrument forblir gjerne en subjektiv oppfatning inntil man kan sammenlikne lyden direkte med en identisk gitar uten slitasje. Andre problemer som kan oppstå pga slitasje i sadel er at gitaren blir dårligere til å holde stemmingen, citar-aktig klirr/buzz om sporet er ujevnt, dårlig resonans, eller at strengene blir for lave og klirrer mot bånd på halsen. I Har gitaren ingen av disse symptomene er det lite å bry seg om, med mindre man hører ulyder man synes det er verd å gjøre noe med. Som for alt annet som har med lyd å gjøre ligger fasiten i det man hører, ikke det man ser.

Takk for informativ post! Lurer imidlertid på hvor reelt dette problemet er. Har selv gitarer som er spilt jevnlig i opptil 40 år, og har aldri måttet bytte sadel på grunn av slitasje. Den eldste overtok jeg fra min far, og der sitter plastsadelen fremdeles på fra 1970-tallet. En av mine gitarer fra 2000-tallet hadde imidlertid dårlig filt sadel, slik at den tredje strengen røk innen minutter etter strengebytte, så her fikk jeg satt på ny sadel rimelig fort.

Får jeg spørre trådstarter hvor gammel gitaren er, og hvilket materiale sadelen er laget av?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får jeg spørre trådstarter hvor gammel gitaren er, og hvilket materiale sadelen er laget av?

Ca. 25 år gammel (ser jeg skrev 20 år i åpningsinnlegget). Aner ikke hvilket meteriale sadelen er laget av.

Det er ikke noe problem verken med lyd eller at strenger ryker, så min konklusjon (etter å ha lest svarene i denne tråden) er nok at sadelen ikke trenger å byttes.

Tusen takk for hjelpsomme svar alle sammen. Hilsen en "nyforelska" gitarist, som etter å ikke ha rørt en gitar siden han var barn, plutselig har gjennopplevd gleden og koser seg gløgg ihjel med spillinga! Så det er fullt mulig dere risikerer flere dumme spørsmål i tiden som kommer ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ca. 25 år gammel (ser jeg skrev 20 år i åpningsinnlegget). Aner ikke hvilket meteriale sadelen er laget av.

Det er ikke noe problem verken med lyd eller at strenger ryker, så min konklusjon (etter å ha lest svarene i denne tråden) er nok at sadelen ikke trenger å byttes.

Tusen takk for hjelpsomme svar alle sammen. Hilsen en "nyforelska" gitarist, som etter å ikke ha rørt en gitar siden han var barn, plutselig har gjennopplevd gleden og koser seg gløgg ihjel med spillinga! Så det er fullt mulig dere risikerer flere dumme spørsmål i tiden som kommer ;)

Ah, klarte å overse alderen i den første posten - beklager!

Og kos deg med gitar. Det var overhodet ikke et dumt spørsmål - PerH skrev en del jeg heller ikke visste; vi har alle noe å lære. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Siste aktive tråder

    • Dette ble omsider greit, bestefars gamle (1958?) Höfner 455/S. Fikk lima halsen i vinter, har fått på ei midlertidig bridge, og den er rett i halsen og lettspilt. 010 Flatwoundstrenger. Venter nå på en 1956-modell floating pickup fra de britiske øyer, en 1505 GR med volumkontroll som spikres fast i gripebrettet. Plekterbrettet er også britisk og kosta sitt, men ble pent. Prøver å få tak på en bridge som ser ut som den originale, men det er lengre mellom de. Denne bridgen var dog lett å intonere, da det er bånd-biter som sitter i smale spor, og de kan tas løs og flyttes.
    • Hei, Jeg har ett Line 6 Relay G50 system men har klart å miste senderen. Line 6 TBP12 Noen som har en de vil kvitte seg med?
    • Men blir det ikke moms, toll, osv på dette da?
    • Sjekk https://www.stringsandbeyond.com/  Pass på frakten, før du avgjør om det lønner seg. De har iblant kampanjer på fri frakt world wide, som er verdt å få med seg. Da har jeg pleid å bestille 20-30 sett med forskjellige merker til gitarene mine.  For ordens skyld, jeg kjøper det meste lokalt hvis jeg kan - men akkurat strenger er betydelige summer å spare på når man har en gitar eller to "for mye".
    • Hvor kjøper folk Elixir gitarstrenger i disse dager? 
  • http://www.BILDELERstore.co.no

  • Støtt driften av GitarNorge


  • Https://Www.AutoDELER.co.NO
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.