Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Attenuator til 120W røramp


sekova

Anbefalte innlegg

Heisann!

Har fått meg en ny 120W topp, visstnok en spesielt høylydt en, og trenger en Attenuator som gjør at jeg kan få skikkelig varme i utgangsrøra på øving og konserter.

Det er snakk om en Industrial amps Rock 120.

Jeg lurer på om f.eks en Rivera rock crusher er kraftig nok. Den er spesifisert til 120W, men sånne forsterkere kan vel spille godt over 120W når man drar på. Lite erfaring med dette, trenger de rådene jeg kan få :)

Jeg er ute etter en attenuator av seriøs kvalitet, som stjeler minst mulig lyd og følelse. Hørt mye bra om Bad cat the leash, men den er vel bare 100W fra det jeg skjønner. Anbefal i fleng :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aracom PRC150-Pro2 er vel en av de som får mest lovord, sammen med Alex Attenuator og nevnte Rockcrusher. Kan brukes på røramper opp til 150W, og har bla impedansematching og mulighet for 2, 4, 8 og 16 Ohm. Det skal sies at jeg ikke har noen førstehåndserfaring med den, men hva jeg har hørt på av klipp og reviews så er den absolutt noe å vurdere. Om du vil bruke mye penger. $750 veil.

Edit: Forøvrig enig i det Amund sier.

Endret av Skoggy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

RockCrusher står oppgitt til 120W RMS i manualen så det er null problem, men er du helt sikker på at du trenger den, ampen har master volume, og har den bra MV er neppe dempeledd nødvendig.

Joda, den har mastervolum, og det er sikkert kanonbra med tanke på kvaliteten på ampen ellers, men jeg har hørt at man får feitere lyd ut av sånne forsterkere hvis man kan dra opp og drive poweramp-rørene litt. Har aldri hatt en sånn monsterforsterker før, så veit ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, den har mastervolum, og det er sikkert kanonbra med tanke på kvaliteten på ampen ellers, men jeg har hørt at man får feitere lyd ut av sånne forsterkere hvis man kan dra opp og drive poweramp-rørene litt. Har aldri hatt en sånn monsterforsterker før, så veit ikke.

Ofte, men definitivt ikke alltid, prøv før du blåser tusenlapper på attenuator :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er ganske normalt, en 50watter (type NMV Marshall) er ofte 80w+ på full pupp, men da er det masse forvrengning. Og man vil neppe kjøre en MV-amp på full guffe uansett.

Min Torpedo Reload tar 150w RMS, men den er en litt annen greie , load+reamping. Den tar min Bugera 1960 på full pupp, all the time :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er som sagt første gang jeg har en så feit amp, så jeg har bare et 2x12 kabinett med V30 elementers. Det er på 120W, så hvis jeg spiller høyt nok er det nok ikke noe problem å blåse de elementene. Kan være lurt med noe demping... Skjønt jeg kommer vel ikke til å trenge å spille på full guff med den ampen noen gang i livet mitt :)

Kunne evt tatt imot tips på elementer som er i samme mellomtone-gate som V30, men som tåler mer pupp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er som sagt første gang jeg har en så feit amp, så jeg har bare et 2x12 kabinett med V30 elementers. Det er på 120W, så hvis jeg spiller høyt nok er det nok ikke noe problem å blåse de elementene. Kan være lurt med noe demping... Skjønt jeg kommer vel ikke til å trenge å spille på full guff med den ampen noen gang i livet mitt :)

Kunne evt tatt imot tips på elementer som er i samme mellomtone-gate som V30, men som tåler mer pupp.

Jeg ville ikke vært spesielt bekymret, dine V30 overlever nok, SÅ høyt kommer du neppe til å spille... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er dette en universell greie for rørforsterkere, eller må de være lagd for det? Må man justere noe, eller er det bare å nappe ut et par rør?

Ikke helt universelt, men så lenge forsterkerern har 6L6/EL34/o.l og er standard "fixed bias"-konstruksjon som Marshall/Fender osv. Impedansen blir halvert, så om du har 16hm kasse må ohmvelgeren på forsterkeren stå på 8.

Og man napper ut enten de to ytterste eller de to i midten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.