Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Jordingsstøy når jeg bruker Jaguar vibarm


space

Anbefalte innlegg

Som topic sier. Når jeg bruker vibarmen på jaguaren knitrer og støyer den. Det er spesielt et område med vibarmen litt presset ned at det støyer. I normalposisjon er den støyfri.

Jordingen er festet i selve plata/dekselet. Kan det være at den mister kontakten når jeg bruker vibarmen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har faktisk vært borti at jording har "sittet fast", men at det likevel har vært problemer. Det løste jeg ved å pusse over kontaktpunktet så vidt det var, selv om jeg ikke kunne se noe oksydering, og også pusse på enden av jord- tråden. Det fikset det problemet. Dette var på en bass, og man kunne ikke se noe "dårlig kontakt".

Har du multimeter, kan du jo forsøke å måle hvor god kontakt det er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det er mulighet for det, ville jeg heller jordet stolen istedenfor tremoloen. Det er to potensielle syndere, kabelen og loddepunktet. Siden tremoloen er i bevegelse, er begge deler mer utsatt for slitasje enn om du fester det til et punkt som er i ro. Dersom du ikke ønsker å modifisere gitaren for å føre kabel til stol, er det fullt mulig å beholde jordingspunktet på tremoloen, les videre.

Kabelen: vil etter nok bruk kunne miste kontakt i trådene, spesielt om den blir utsatt for spenn eller press i mange økter. Forhindrer en spenn og/eller press, er kabelen relativt ny og ikke utsatt for skade er det dog høyst usannsynlig, vi snakker veldig mye bruk.

Loddepunktet: generelt sett, sitter tinn godt og lenge om jobben er korrekt utført. Det jeg mistenker dog, er kaldlodding. Det er et fenomen som forekommer når metallet som skal loddes ikke er varmet opp nok før tinnet blir påført. Siden tremoloen er enorm i loddeverden, er det vanskelig å oppnå korrekt temp før tinnet påføres, og ledningen blir kaldloddet. Den sitter kanskje greit fast, men har likevel dårlig elektrisk kontakt, som vil komme frem ved bevegelse (tremolo).

Det skader ikke å gå over med loddebolten dersom du har en. Det er i slike tilfeller å anbefale en skikkelig bolt, for bedre kontroll på tempen.

Endret av tronni
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jordingen sitter godt fast. Spørsmålet er om fjør/strengefeste mister kontakt med jordingen når den bendes? Burde jordingen kanskje vært festet i en annen del på tremoloen?

Potensielt også en mulighet, men høyst usannsynlig. Stål mot stål i bevegelse forhindrer oppbygging av oksidering og dårlig elektrisk tilkobling. Da burde du få bedre kontakt med mer bruk. Litt som et potmeter som har stått ubrukt lenge og gradvis blir bedre ved bruk. Du har ikke nevnt noe om løshet/slark i systemet, så jeg tviler på at det er feilpunktet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, noen gode tips her ja. Når jeg tenker etter var ikke tremoloen på den andre jaguaren min jordet, så der var det nok broa. Ingen problemer der.

På denne her har jeg byttet fra Warmoth tremolo til Fender tremolo. Akkurat samme problem, dog har jeg forbedret jordingen nå. Den var halvveis røket når jeg åpnet bak der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde jordet stolen, anytime. På min bæsjemaster så har jeg lagt en stripe med kobberfolie som går fra den ene bøssingen og ut under plekterbrettet. Har lagt kobberfolie i alt av utfresing pluss baksiden av plekterbrettet, så det er kontakt overalt. Gitaren er ikke tyst som graven, men merkbar forskjell før og etter foliering.

Jeg begynte å drille hull til jording inn til tremoloen, men droppet det etter at jeg fant ut at det visstnok ikke har noe å si.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.