Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

nybegynner trenger hjelp! daw,s og gennerelt.


Anbefalte innlegg

Hallo alle felles musikanter:)

helt ny på dette forumet her å setter pris på alt av av svar og tilbakemeldinger !:D

meg selv og bandet tenkte å bevege oss inn i musikk produksjons rettningen så vi selv kan spille inn våre egene låter (demoer/singler/evt album).

det vi alt har av utstyr er:

boss-br800: http://www.bossus.com/gear/productdetails.php?ProductId=1068

røde nt1-a :http://www.rodemic.com/microphones/nt1-a

medli dd402: http://evenstadmusikk.no/index.php?main_page=product_info&products_id=37632

sonar x3 producer : https://www.cakewalk.com/products/SONAR/X3-Producer/

samt gitarer, bass, efekt pedaler og gitar forsterker.

boss-br800 funker jo som opptaker mixer å mastrer men med begrenset mulighet, så vil helst bruke daw til alt av mixing og mastring.

har vært inne på sonar x3 å snoket litt , men det er veeeldig mye å sette seg inn i ser jeg, så finnes det kansje en daw som er litt lettere for noobies ? en daw som funker bra til å recorde et rocke band i :) ?

vi spiller for det meste inn i min kjeller leilighet uten noen akustikk plater eller noe, så noen tips til å få god lyd ut av området en har ?

tar imot alt av tips å triks å veiledninger fra dere :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker Presonus Studio One, og valgte det nettopp fordi jeg syntes det var greit å komme i gang med.

Kjenner dessverre ikke DAW-programmet ditt, så det er vanskelig å sammenligne. Ellers er vel Pro Tools og Cubase de mest kjente programmene, men de er dyrere enn Studio One. Jeg prøvde også gratisprogrammet Reaper. Utrolig kraftig, men jeg synes det var veldig vanskelig å lære skikkelig.

Endret av sarge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker Presonus Studio One, og valgte det nettopp fordi jeg syntes det var greit å komme i gang med.

Kjenner dessverre ikke DAW-programmet ditt, så det er vanskelig å sammenligne. Ellers er vel Pro Tools og Cubase de mest kjente programmene, men de er dyrere enn Studio One. Jeg prøvde også gratisprogrammet Reaper. Utrolig kraftig, men jeg synes det var veldig vanskelig å lære skikkelig.

takk for svar :)

men er det noen forskjell på de forskjellige daw`sa iforhold til sjanger enn spiller ?

å de fleste daws tar vel de samme plugginsa eller ? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

takk for svar :)

men er det noen forskjell på de forskjellige daw`sa iforhold til sjanger enn spiller ?

å de fleste daws tar vel de samme plugginsa eller ? :)

Med tanke på sjangeren dere befinner dere i (rock), så vil også jeg varmt anbefale deg Presonus Studio One, men gå for enten Producer eller Professional, da dette er de eneste versjonene av DAW'en som støtter AU, VST2 og VST3 plugins.

En 30-dagers fullversjon av Presonus Studio One Pro kan lastes ned her:

http://www.presonus.com/products/studio-one/download

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Støtter opp om Studio One, den er relativt billig og et par solide hakk lettere å komme i gang med enn både Cubase og spesielt Sonar.

takk for svar :)

men er det noen forskjell på de forskjellige daw`sa iforhold til sjanger enn spiller ?

å de fleste daws tar vel de samme plugginsa eller ? :)

Noen programmer som feks Ableton Live og Reason er nok mer vinklet mot elektronisk musikk, men det er ikke noe reell sjangerforskjell i de "årntlige" DAWene da arbeidsflyten er mye den samme.

Som nevnt, så lenge du velger en som tar VST3 så kan du bruke "alt" av vanlige plugins.

Sonar er ikke noe vanskeligere å bruke enn noe annet, men Studio One har en hel haug med fine instruksjonsvideoer på YouTube. Uansett må du legge endel innsats i å lære deg basics, samme hvilken daw du velger. Det tar tid, dessverre :)

Enig i at det tar tid å komme igang uansett, og om Sonar er like greit eller ikke kommer kanskje an på personen du spør. Jeg husker slet litt med å vikle huet rundt Sonar sjøl for noen år sida da jeg ville komme bort fra Reason, jeg synes Cubase virka mye mer intuitiv den gangen... men det kan ha noe å si at arbeidsflyten var mer lik det jeg var vant til.

Endret av Kaputnik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

takker for alle svar dere :) jeg går for presonus studio one pro som dere sier :)

først å fremst fordi jeg så det lå en del veilednings videoer på youtube , så håper jeg på å kunne spør dere som har vært borti det før om hjelp om jeg setter meg fast da jeg setter meg inn i det nye programet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brett opp armene og lær deg Reaper, gratis og veldig bra til Windows, det støtter alle plugins og finnes vel ingenting det ikke kan gjøre.

Bruk pengene du sparer på noen fine plugins, f.eks SSL bus compressor fra Waves.

Når ser kommer til lyd er gode plugins langt viktigere enn dawen du bruker. SPESIELT preamper og kompressorer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.