Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Drop D tuning? (Canon D)


Siss29

Anbefalte innlegg

Jeg lurer på å lære meg Canon D på akkustisk gitar og ser på tabsen/notene jeg har funnet ut at gitaren da skal stemmes i drop D tuning. Hvordan gjør man dette? (Jeg har en Korg gitartuner å hjelpe meg med)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den ser vanlig ut.

Vær oppmerksom på at det finnes både en "Drop D" og stemming i D. Det vil si, "drop D" betyr å stemme vanlig, og å ta den tykkeste ned en tone til D. Men stemmer du i D, tar du å stemmer den tykke i D, og stemmer om hele settet med strenger etter den etterpå. Det kan også kalles "Standard D"

Da vil for eksempel ett åpent "E" grep bli til en åpen D, og så videre. Alle grepene vil forskyves i forhold til hverandre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Æsj...nå ble jeg enda mer forvirra :(

Betydde det at jeg måtte stemme om gitaren min eller at den kan spilles på vanlig stemt gitar.

Tja, jeg antar du bare spiller den låta du linket til på youtube med helt vanlig stemming. Jeg er ikke egentlig god nok til å se av videoen selv om det er en annen stemming, men antar det er vanlig stemming, siden linkene der er det. Ser at det står i en kommentar at låten ikke er spilt på gitar stemt i E, skjønt, så vidt jeg forstår, er den det.

Jeg nevnte bare at det finnes noe slikt som å stemme i D contra "Drop D" som er vanlig e stemt med lavere tykk streng, siden det er veldig mange sanger ut der, med ulike typer stemming. Personlig ser jeg ikke ut til å ha fått bruk for noe utradisjonelt, siden hittil har jeg bare brukt noe annet enn vanlig E stemming når jeg har prøvd noe i Rocksmith 2014 :D

Enkleste er bare å prøve, tror jeg. :)

Endret av KimT
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du stemmer i D isteden for drop D, vil jo resultatet bli det samme som i vanlig stemming, bare en helnote lavere. Så da kan man bare følge vanlige tabs, hvis man ikke er nazi på at man må spille i samme skala som originalversjonen.

Så kunne jeg bruke tabsene denne fyren i vanlig stemming eller skulle jeg stemme om for at det skal bli riktig? Og hvordan gjør jeg i tilfelle det med en tuner? Stiller den inn på bb ( trykker flat to ganger)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ah, så det nå. Den går i C, så det blir vanlig stemming. Man kan spille det arrangementet i D, ikke ved å stemme i D, men ved å spile med Capo på 2. band (tror det blir korrekt). Overhodet ikke viktig, om man ikke tenker å spille sammen med noen.

Beklager forvirringen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.