Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Alternate VS economy picking. VOTE


Jazzpicker

Anbefalte innlegg

^ Har intet solo eksempel, men en generell forklaring hvis det hjelper.

Hvis du f.eks. skal slå an 1. streng to ganger, etterfulgt av et anslag på 2. streng, gjør du følgende anslag:

1. streng ned

1. streng opp

2. streng opp

Da får du alternerende anslag på 1. streng, og når du skal bytte til 2.streng slår du an samme veien som du allerede beveger plekteret. Deri ligger "økonomien"; å ikke bytte retning på anslagene ved bytte av streng når du allerede er i bevegelse. Det kan ses som en kombinasjon av alterenerende anslag og sveip (eller 'sweep' som det heter på godt norsk :)).

Jeg redder meg inn noen ganger ved bruk av denne teknikken for å kompensere for treghet og fomling. Noen ganger kan det lønne seg å begynne med et oppoveranslag for å få en gunstig kombinasjon gjennom et riff - hvis riffet inneholder 'vanskelige' bytter av strenger kan man analysere rekken av anslag og se hva som er beste startanslag og hva som gir best økonomi.

Edit: kanskje tråden passer bedre i "Teori og teknikker"?

Endret av DrJustice
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det blir helt feil å bare holde seg til en teknikk. Men i en øvingssituasjon er det selvfølgelig lurt å øve innenfor visse rammer.

For meg så er det lyden jeg er ute etter som bestemmer hvordan jeg spiller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt klart. Det er vel ikke så mange som holder seg kun til én teknikk men man har vel en basisteknikk?

Transformasjonen skjer når man skifter streng f.eks når man spiller en skala. Nå ser jeg bort i fra legato osv.

Jeg syns det blir helt feil å bare holde seg til en teknikk. Men i en øvingssituasjon er det selvfølgelig lurt å øve innenfor visse rammer.

For meg så er det lyden jeg er ute etter som bestemmer hvordan jeg spiller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, for all del. Men det er fort gjort å bli for opphengt i det å holde seg til en teknikk, slik at man glemmer litt hva man egentlig holder på med.

Men jeg tror at et solid fundament innen alt.picking er smart først. Ikke nødvendigvis bare for hastighetens skyld, men for å bli klar over de ulike picking-mønstrene; f.eks. inside og outside picking. Ellers så låter jo alt. picking ganske annerledes enn economy, det låter mer perkussivt.

Men jeg bruker en blanding av alt, og har studert begge teknikkene ganske grundig. Og øver fortsatt på det daglig :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for input.

Helt enig. Jeg bruker kun economy når jeg skifter strenger blandet med en god del legato.

Ses torsdag!

Joda, for all del. Men det er fort gjort å bli for opphengt i det å holde seg til en teknikk, slik at man glemmer litt hva man egentlig holder på med.

Men jeg tror at et solid fundament innen alt.picking er smart først. Ikke nødvendigvis bare for hastighetens skyld, men for å bli klar over de ulike picking-mønstrene; f.eks. inside og outside picking. Ellers så låter jo alt. picking ganske annerledes enn economy, det låter mer perkussivt.

Men jeg bruker en blanding av alt, og har studert begge teknikkene ganske grundig. Og øver fortsatt på det daglig :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.