Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Kompressor på Master Output eller ikke?


Anbefalte innlegg

Les to motstridende meldinger her, den første gjelder et mixing tips og den andre fra en som driver med mastering.

Compressors can really help bring some punch and energy to your mix, and if you use one properly on your mix bus, it can really gel or glue your entire mix together before you even begin to do the actual mixing as it were. http://therecordingrevolution.com/

All premasters are to be sent to us without Compression, EQ, Limiting on the Master Output. Information cut off by limiting is lost forever and will reduce the quality of the mastering. http://phatmastering.com/

Så hva skal man gjøre? Mixe med eller uten kompressor på masterfaderen? Hva gjør dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En kompressor på masteren kan iallefall være et redskap til å sjekke balansen i miksen din. Hvis meteret hopper til når feks vokalen kommer inn, så kan du være ganske sikker på at du har lagt vokalen for høyt i miksen. Jeg putter på en kompressor på masteren tidlig, men setter den til å ikke ta noe særlig til å begynne med, maks 1-2 db på peaker. Så mot slutter eksperimenterer jeg litt med innstillingene, bruker som regel ratio på 1,5:1, bare for å lime miksen litt sammen. Limiter er fy fy. Mesteparten av komprimeringa gjøres på enkeltstripene eller busser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En kompressor på masteren kan iallefall være et redskap til å sjekke balansen i miksen din. Hvis meteret hopper til når feks vokalen kommer inn, så kan du være ganske sikker på at du har lagt vokalen for høyt i miksen. Jeg putter på en kompressor på masteren tidlig, men setter den til å ikke ta noe særlig til å begynne med, maks 1-2 db på peaker. Så mot slutter eksperimenterer jeg litt med innstillingene, bruker som regel ratio på 1,5:1, bare for å lime miksen litt sammen. Limiter er fy fy. Mesteparten av komprimeringa gjøres på enkeltstripene eller busser.

Godt tips, skal prøves ut i kveld!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.