Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

erfaringer med line 6 HD400/500/eleven rack


Straymond

Anbefalte innlegg

Finn en brukt 11Rack eller noe isteden.

Kjøpte etpar av disse til skolen jeg jobber på og de låter så kjipt at ingen gidder å bruke de :)

De er gode på og få alle gitarer man plugger inn i de til å låte likt, noe jo Line 6 er ganske kjent for :)

Det går selvsagt ann å få OK lyd ut av de men hvis man er vant til responsen fra en god amp finner

man ikke noe av det her, ganske uinspirerende med andre ord...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finn en brukt 11Rack eller noe isteden.

Kjøpte etpar av disse til skolen jeg jobber på og de låter så kjipt at ingen gidder å bruke de :)

De er gode på og få alle gitarer man plugger inn i de til å låte likt, noe jo Line 6 er ganske kjent for :)

Det går selvsagt ann å få OK lyd ut av de men hvis man er vant til responsen fra en god amp finner

man ikke noe av det her, ganske uinspirerende med andre ord...

helt enig.har 11rack nå og hadde hd500 ett års tid,og den både høres og føles kjip ut. 11rack er i en heeelt annen liga,og lett å skru seg til god tone :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har Pod HD500. Har hatt den siden rett etter den kom ut. Forskjell på 400 og 500 er et par ting. Som du nevner så kan man kjøre flere effekter på 500. Men i tillegg an du kjøre Dual Amp setup. Dvs mixe 2 forskjellige amper i samme lyden. Den funksjon gir og muligheter for f.eks å legge en 20ms delay i ene siden bare så du får en dubbingeffekt i lyden. Spesielt fint med den forsinkelsen hvis man kjører harmonizer, da låter det mer 2 stemt og ikke bare 2 toner.

Det som er fint med POD HD 500 er at den er kompakt. Alt er i brettet og du kan fritt velge hva hver stompswitch skal styre. En switch kan styre flere ting også. Eks kan du ha et preset du bruker til rytme med en kort slap-delay. Ved ett trykk på brettet kan du da gjøre slik at den skrur av slap-delay, legger på en lengre og høyere mixet delay og legger til en boost for å spille lead.

Jeg har brukt brettet på mange jobber kjørt direkte i PA, aldri brukt det til opptak mot PC f.eks. Måtte jobbe litt men fikk bra lyder ut av det. Men kjenner andre som ikke har fått det.

De fleste presets fra fabrikk er crap. Bare en haug med effekter. Jeg laget alle fra scratch. Nesten ingen amper låter bra når du tester de, du må skru. Et slikt brett i kombe med en Line6 DT Amp låter vist kule. Har dog aldri testet selv.

Ser vi på det som ikke er så bra. Det er litt jobb å få skrudd inn gode lyder på det. Du kan laste ned haugevis på nett men de fleste vil ikke låte bra hos deg. Grunn er at POd låter veldig forskjellig om du kjører i en PA, til en amp eller rett i en pc. SLike forskjeller er det på mange slike brett men de er store på POD. Jeg laget et par banker med lyder til livebruk, kopierte alt til nye banker og tilpasset lyder der for å kjøre gjennom kabinett.

Så det som var de største svakhetene med den.

- Lyden blir lett for massive og vid på den. Spiller man i band med mange tar den for mye plass, spesielt i bassområdet. Ved å skru ned bassen så blir ikke bare lyd lettere i bunn men den mister og punchen.

- Reverb kan låte litt metalisk på en del låter.

Sjekk på www.glenndelaune.com Han har en del klipp der med Pod og andre brett. Han får fin lyd ut det han hvertfall.

Men som sagt, jeg har skrudd mye men og fått ut bra lyder, Brukt den masse. I forhold til prisen så er det jo mye inni den.

Alternativer er som nevnt 11 rack, kjenner ikke det selv. Da trenger du eget fotbrett i tillegg.

Vox Tonelab kjenner jeg noen som bruker og er veldig fornøyd med. Alt i ett brett igjen som ikke koster så mye.

Over på ting som låter virkelig bra: Fractial Audio Axe FX-2 og evt Ultra. Kemper Profiler. Men de koster mye mer.

Selv endte jeg på Kemper. Jeg trenger ikke alle effektmuligheter på kryss og tvers som AXE-FX2 har. I tillegg koster Kemper langt mindre.

Kemper er kjent for å låte veldig autentisk i forhold til orntli amper.

Og ja, det låter klart bedre.Her kan du dempe bassen my uten å miste punchen i lyden ved behov. Effektene låter bra, er dog ikke så mange som i Axe. Lett brukergrensesnitt.

Og ikke minst. Det aller meste som lå inn kunne spilles på direkte, evt med minimalt med justering. Jeg har så klart bygget opp lyder der og skrudd mye men det låter og veldig bra.

Kemper koster vel 12500, så trenger du midibrett i tillegg. Holder med Behringer FCb1010 til 1.000,- og så kjøper man en Kemper chip til det på nett for 120,-. Skifter man til den chipen er brettet ferdig konfigurert til Kempern. Men det er jo 3-4 ganger så dyrt som POD.

Men det alt kommer til med slik maskiner: Du må vite hvordan skru på en amp, hvordan du skal sette opp ting som kompressor, drive, reverbs etc i real lifel, ellers får du neppe bra lyd ut av slike maskiner.

Da ble det et lilt langt svar, får håpe du fikk litt mer oversikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En annen svakhet jeg glemte å skrive om Pod HD 500.

Pedalen i brettet fungerer med en slags magnetkrets. Det er altså ikke noe potmeter eller noe som er vanlig ellers.

Det gjør at den ikke virker når det er kjølig av en eller annen grunn. Man spiller ikke så ofte utendørs når det er kaldt. Men jeg har gjort det noen ganger i alpinsteder i påsken f.eks. Selv om det da er sol og en del plussgrader så streiker den. Etter å ha vært inne igjen en halvtimes tid igjen så virker den normalt.

Andre merker som har slike gitarprosessorer er Boss, Roland, TC, Rocktron, DV-Mark, Digitech, Zoom bl.a Men jeg har ikke testet noen av de og vil derfor heller ikke si noe mer om de.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.