Web Analytics
Jump to content

Akustisk gitar med stålstrenger og 24 frets!

sverrejk

Recommended Posts

God ettermiddag gitarnorge! Jeg har da spilt elgitar veldig aktivt i 3-4år og har lyst til å ekspandere horisonten og prøve meg på mer akustisk. Jeg er da på utkikk etter en akustisk gitar med 24frets, stålstrenger og gjerne en relativt tynn neck(i likhet med en elgitar altså). Har lyst til å holde meg under 5 000kr i pris da dette er en førstegitar og studentøkonomien sier nei til noe dyrere!

hadde derfor satt utrolig stor pris på om jeg kunne fått litt tips og veiledning etter HVA jeg burde se etter i en akustisk gitar, uten at den faktisk er god å spille på. Når jeg skal kjøpe nye gitarer så vet jeg som oftest hva jeg kikker etter, men er helt grønn på akustisk dessverre.. *

mvh Sverre

Jeg ville ikke ha kikket etter noe med 24 frets i alle fall.. Hvordan skal du få frettet de båndene med fingrene? Det er jo gjerne slik at akustiske gitarer ikke er så godt egnet til å gjøre så mye over 12 bånd ca kanskje, men det er klart hvis du insisterer på på bruke en akustisk gitar til den typen ting så eksisterer det jo noen modeller som er egnet for slikt.

Jeg ville lagt vekt på at den er god å spille på samt ikke minst hvordan den låter (klang/tone og volum) det er du virkelig merker forskjell på rimelige og dyrere akustiske gitarer.

Hvis du vil ha en gitar med tynn hals, lav strengehøyde og med brukbar tilgang til høye bånd ville jeg kikket på en Ibanez med cutaway kanskje. Ellers har endel Epiphone/Gibson modeller ganske tynn hals.

Edited by Greener

Først av alt; er du helt sikker på at du har behov for 24 bånd? Jeg spør kun fordi etter hva jeg har hørt, forskyver dette lydhullet bakover mot stolen og kan gjøre gitaren i overkant bright. Dersom du har behov, så har man vel noen få alternativer innenfor prisklassen du har satt, blandt annet Brian May Rhapsody, som på Evenstad har ligget på 4,5k.

Ellers; det Greener sa. :)

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
  • Recently Browsing   0 members

• No registered users viewing this page.
  • Siste aktive tråder

• Det er ikke lenge siden en 25 - bulk kostet 12-1300,- hos Evenstad. Den svake krona og prisstigning generelt, har sannelig gjort seg gjeldende.
    • Hei søker vokalist til Calzada, vi hører til i Stavanger.  spiller rock for det meste 
    • Det må du forvente, men prisene har vært betydelig lave når de har tilbud, selv med moms og frakt etc. Men det må du undersøke og ta en totalvurdering på. Spesielt nå som dollarkursen er dårlig, mot NOK. Skal du handle i Norge, må du bare følge med på hva de har av tilbud på de forskjellige nettbutikker/butikker og handle deretter. Det hender det er tilbud på f.eks spesifikke merker, eller "bundle packs".  Vi hadde Strenger.no før som leverte gode priser, men de ble lagt ned.  Her er f.eks 65-69kr per pakke, det mener jeg er helt innenfor. Du finner sikkert flere lignende tilbud til tider. https://evenstadmusikk.no/d-addario/1084076/d-addario-exl110-b25-bulkpakke-25-stk-010-046-pakke-med-25-stk-exl-110?gad_source=1&utm_source=daisycon&utm_medium=affiliate&utm_campaign=daisycon_Onlinepriser.no https://www.musikkhuset.no/products/daddario-exl110-b25-010-046-bulk-25-set?gad_source=1&gclid=Cj0KCQjwpNuyBhCuARIsANJqL9Oid7wNzTU4xgLnLVllxOStnwHxS9wGBKVbHsHRQ3-f9rLxRdLZxtoaAmciEALw_wcB   Ellers kan jeg anbefale Ernie Ball strenger. De er ofte rimeligere hvis du benytter standard-størrelser - men har like god kvalitet som andre "gode strenger".  https://evenstadmusikk.no/ernie-ball/1009722/ernie-ball-eb-2221-regular-slinky-010-046?gad_source=1&gclid=Cj0KCQjwpNuyBhCuARIsANJqL9OfpfJAOtjW1PJjdIAvs6CT9CT-A9EJJeulO5OVlYeEllFcn3AGszgaAjfmEALw_wcB
    • Noen som har prøvd på det? Hva gjorde du og hvordan funka det?
    • Da kom pickupen fra Skottland også, en 1956 Höfner 1505 GR som ble solgt som ekstrautstyr fra Höfner i sin tid. Originalt hadde de 3 meter kabel, men her var kabelen kutta, så jeg skjøta den og satte i jack-input i gitarkroppen "nede til høyre." Innebygd volumbryter som ikke skrapa, og fungerer - så det var grunnen til at det ble denne. Så slipper man potter og flere hull og mer lodding. En forsiktig singlecoil, under 5 Ohm, så man må ta ned mastervolumen på Vox'en før man kobler inn en av Ibanezene 😉 Gitaren er fra 1959, det sto håndskrevet inne i lokket (fant det med speil, lommelykt og mobilkameraet) 19.2.59. Litt uheldig med dremelen da jeg kappa ut hakk i plekterbrettet, men men. Tok mål med brettet på, så måtte jeg flytte festene litt for å få spikrene dypere inn i hullene så brettet skulle sitte fast. Men det har sin egen sjarm det også. Da gjenstår det tidsriktig bridge, og samtidig polere opp bånd og rengjøre og muligens olje inn gripebrettet. Bestefars gamle gyngehest som jeg også har overtatt, og kabel fra PA-høyttaleren skjemmer bildet, men man ser helheten med pickupen likevel.
  • http://www.BILDELERstore.co.no

• Støtt driften av GitarNorge

• Https://Www.AutoDELER.co.NO
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.