Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Basseffekter


simenandreas

Anbefalte innlegg

Bruker du effekter på bassen? Eller har du tenkt til å kanskje prøve?

Her er en litt mer detaljert tråd om mine personlig meninger og tanker om effekter.

Opp gjennom årene mine som bassist har jeg eksperimentert med en del forskjellige effekter på bassen. For å nevne noen har jeg eid eller eier:

- Boss ODB-3 bass overdrive

- Digitech bass synth wah

- Dunlop 105Q crybaby (envelope filer)

- Boss ME-20b (multieffects)

- Boss SYD-5 bass synth

- Electro Harmonix Bass MicroSynth

- MXR M82 envelope filter bass

- 3leaf Audio Proton Envelope Filter

- Korg Pitchblack Tuner

- Darkglass electronics b3k

- Darkglass electronics b7k

Det jeg personlig har kommet fram til er at utrolig mange effekter til bassen er fullstendig ubruklige i en live situasjon. Mange av effektene kan låte kjempekult alene på rommet, men når du tar de med på øvelsen med bandet, kan tonen din drukne helt.

Det er sikkert mange av dere som allerede har erfart dette, men for våre nybegynnende bassister i 13-14 åra er det ingen som vet.

Men selvfølgelig er noen effekter i ulike kombinasjoner som kan låte kjempe stilig! Chris fra Muse har noen gode eksempler på dette.

Overdrive

De effektene jeg virkelig har hatt bruk for, og som låter dritbra er Darkglass Electronic sine overdrive-pedaler. Jeg har eid overdrivepedalen b3k, og eier nå storebroren b7k. De er veldig variable og låter knallbra.

Et tips fra min side er at hvis du velger å bruke overdrive, er å spille med et plekter. Hvis du vil kutte gjennom andre distorted gitarer, er det et godt valg å kjøre plekter. Jeg spilte i et metalband i min tidligere kariere med fingrene. Jeg kjøpte meg en boss ODB-3 overdrive og druknet helt bort.

Du KAN også spille med fingrene og skjære gjennom, men da synes jeg du bør ha en ganske hard attack og treffe strengene ganske nærme halsen (ala Steve Harris style). Jeg ville også valgt å dra midsa litt opp, og kjøre en compressor i tillegg for å gjevne ut slagene.

Compressor

Jeg har aldri eid noen compressorer, rett og slett fordi jeg liker å ha dynamikken i hendene. Jeg har heller brukt tiden min på å få inn en god teknikk som er jevn enn å kjøpe meg en compressor. Men compressoren har selvfølgelig sin plass. I studio er compressoren gull vært!

Envolope filer

Etter min erfaring er disse helt ubrukelige. De er kjempe gøy å kose seg med på gutterommet, men ganske så ubrukelig med bandet. Det jeg kunne se for meg å bruke dem til, er i en bass-solo. Men hvor ofte spiller vi bass-soloer? Og når jeg første jeg har hatt en solo har jeg valgt å ikke bruke dem, rett og slett fordi det låter bedre uten.

Synth

Jeg har eid 3 synth-pedaler, og har faktisk brukt Electro Harmonics sin Microsynth ganske mye. Den er veldig brukervennelig, og har mange muligheter. Det som er kult med denne er at den kan kjøre octave opp og ned, i tillegg til en slags fuzz. Sammen blir dette en ganske kul synth som du kan tweeke til din liking.

De andre to pedalene har vært ubrukelige, spesielt boss sin SYD. Den låter bokstavelig talt rompe! Det er bare fiselyder som kommer fra den, og jeg har i senere tid ledd meg i hjel over hvor dårlig den låter.

Det som skal sies om synth-pedaler til bass, er at de ikke kan låta like bra som som et synth-keyboard. Jeg kjenner flere profesjonelle bassister som også spiller keyboard når de må inn med en bass-synth linje. Moog Phatty 2 er absolutt en synth jeg kan anbefale. Det er Moog du hører på for eksempel Michael Jackson sine bass-synth linjer.

Delay og Reverb

Ikke type effekter jeg har eid heller, men en delay ala slapback kan fint bli brukt til å lage stilig riff. Typisk en bass intro til en låt!

Ellers ville jeg ikke brukt delay. Delayen og reverben kan gitaristene nøye seg med. Som gitarist vil jeg si at disse effektene er utrolig effektfulle, fordi de kan gi en veldig fin dybde og fyldighet i et lydbilde. Men som bassist skal vi være tighte og punchy i slagene våre. Å bruke delay og reverb når vi groover vil ikke være ideelt.

Det som også må tas i betratning av pedaler er de stjeler en del av signalet ditt. Spesielt hvis du spiller en passive bass. Pedalene (true bypass eller ikke) stjeler mye av dine mids og highs. Spiller du en aktiv bass, eller har en preamp tidlig i pedalbrettet ditt, har dette ikke så mye å si. Men hvis du spiller en passive bass, vil det være hensiktsmessig å sjekke hvor mye du faktisk mister ved å første plugge bassen direkte inn i ampen sammenlignet med å kjøre gjennom brettet først.

Endret av simenandreas
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant lesning. Jeg tror valget og bruken av basseffekter er både individuelt og et utslag av musikken man spiller.

Noen eksempler:

Når jeg spiller f.eks. Pink Floyd, så bruker jeg ofte Phaser.

Når jeg spiller musikk som krever lange basstoner, så blir sustain-innstillingen på compressoren nærmest uvurderlig.

Når man har variasjoner i musikken som krever litt ekstra trøkk, så er boost-pedal med EQ-mulighet en fin ting som gir det lille ekstra. Kanskje spesielt kjekt når man spiller passiv bass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Envelopefilter er kult til funk feks. Akai Deep Impact er en synthpedal som gir deg 95% moog..og tracker veldig bra. Kompressor kan brukes som en effekt, men ellers er jeg helt enig med trådstarter, at dynamikken skal du sørge for selv via godt innøvd teknikk og godt utstyr.

Jeg eier og har eid mange pedaler, og bruker i dag ingen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Overdrive

De effektene jeg virkelig har hatt bruk for, og som låter dritbra er Darkglass Electronic sine overdrive-pedaler. Jeg har eid overdrivepedalen b3k, og eier nå storebroren b7k. De er veldig variable og låter knallbra.

Jag har en Darkglass Vintage som jag tycker mycket om. Jag funderar just nu på att lägga till en B7K till den, som verkar riktigt bra i kombination. Helst skulle jag nog vilja ha en Vintage preamp, men det dröjer nog innan Darkglass släpper ut en sådan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Envelope filter er jeg veldig glad i, sikkert fordi jeg er Bootsy-fan. Det funker som ei kule til funk. Utover det og kompressor (som jeg bruker av lydmessige årsaker) liker jeg ikke effekter på bass noe særlig. Det roter bare til lyden og gjør det vanskeligere å mikse. Jeg kan finne på å kjøre en eller annen sær effekt til en sær solo eller noe annet som skal låte rart, men generelt låter bass best clean. Ihvertfall i metall, ettersom det er nok distortion på gitarene. Er det noe metallåter trenger så er det bånn, ikke mer distortion som kjemper om plass med gitarene. Spiller jeg metall justerer jeg heller teknikken min enn å koble inn ymse bokser. Distortion bruker jeg kun veldig sjelden til Larry Graham-aktige fills eller (stort sett hypotetiske) metallsoloer mens gitarene holder kjeft.

Endret av Dellers
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Køyrer først igjennom Boss OC3 octaver,så inn i boss LS-2,som blender inn ein smule signal frå ein Proco Turbo Rat,deretterut til amp. Er det nokon andre som kan dele erfaringer med OC-3 på bass?

Chris fra Muse bruker OC-2 på noen av sanger. Tror den brukes på Starlight f.eks

Flanger? Sjekk S&M fra Black Rose (Thin Lizzy) Gjorde stort inntrykk på meg da jeg hørte den. I 1978, faktisk. Litt begrenset bruksmulighet, men balletøft der og da. Og jeg er gitarist...

Og på 46&2 av Tool brukes det flanger. Låter fett :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.